Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
- Voor alle domeinen/ vakgebieden hebben 2 leerkrachten de opdracht gekregen om de doorgaande lijn en de onderwijskwaliteit te waarborgen.
- In onze school is veel extra ondersteuning (onderwijsassistentie en leerkrachten) te vinden, doorgaans is er 4 dagen ondersteuning voor twee of drie klassen.
- Voor mbo (onderwijsassistent en sportcollege) en de pabo zijn we een populaire stageschool. Dit betekent dat we veel stagiaires in de school hebben, die ook veel lessen en ondersteuning verzorgen. Stagiair(e)s worden begeleid door een teamlid en onze schoolopleider.
In de kleuterbouw (groep 1 en 2) wordt thematisch gewerkt. Dit houdt in dat er een themaplanning met leerdoelen wordt opgesteld waar vanuit de leerkracht het onderwijs aanbiedt. Het exacte aantal uur dat wordt besteed aan vakken is niet goed aan te geven.
Bewegingsonderwijs in de speelzaal minimaal 2x45 min per week
Buitenspel minimaal 5x per week 1 uur
Een exact invulling van het aantal uren per vakgebied is niet te geven en wordt volledig afgestemd op de behoefte binnen de groep. Bovenstaande is daarom een grove indicatie.
Wij leggen de lat hoog voor alle leerlingen, omdat we weten dat onze verwachting van de leerling het verschil maakt (Pygmalion effect). In de klas krijgen de kinderen die dat nodig hebben, planmatig extra hulp/ ondersteuning, allemaal op weg naar het beheersen van het lesdoel.
Kinderen die het lesdoel snel onder de knie hebben, krijgen verdiepende of verrijkende stof aangeboden. Er is een verrijkingsklas op OOH-niveau (leren schaken, Spaanse les, etc). Er is voor leerlingen die de lesdoelen snel bereiken een 'Thalys'-groepje waar de kinderen ingewikkelde opdrachten krijgen en onderzoeksmatig leren werken/ leren leren.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze school heeft de ambitie om de huidige ondersteuning voort te zetten en ons netwerk steeds verder uit te breiden.
Bij peutergroep Ridderspoor kunnen kinderen lekker spelen leren met leeftijdsgenootjes en is er een leuk activiteitenaanbod. De activiteiten worden veelal aangeboden aan de hand van de methode Uk & Puk. De pop Puk maakt veel dingen mee die voor de kinderen herkenbaar zijn, zoals ziek zijn, het weer en eten en drinken. Tijdens iedere speelochtend begroeten we elkaar en Puk in de kring, daarna gaan we spelen en wordt er een speciale activiteit rond het thema aangeboden, denk hierbij aan voorlezen of knutselen. Met behulp van Uk & Puk stimuleren wij de verschillende ontwikkelingsgebieden, zoals de taalontwikkeling, de sociaal communicatieve vaardigheden, de motorische vaardigheden en voorbereidend rekenen. Hierdoor wordt de overgang naar de basisschool gemakkelijker.