De Fontein Houten

Bronmos 2 3994 KA Houten

  • Op De Fontein word je de beste versie van jezelf.
  • 'The Leader in Me' is de basis van ons onderwijsconcept. De 7 gewoonten van Covey zijn overal terug te zien in de school.
  • We vinden het erg belangrijk dat kinderen eigenaarschap tonen bij hun eigen leerproces. De weg naar het einddoel verschilt per instructie.
  • Ons onderwijsplan is opgebouwd door Christelijk onderwijs, de 7 gewoonten van Covey en Ervaringsgericht onderwijs (EGO).

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij volgen de kinderen gedurende hun loopbaan bij ons op school. Vanuit deze jaren maken wij een denkbeeldige film van wat de onderwijsbehoeften en kindfactoren van de leerlingen zijn. Dit stemmen wij elk jaar af met de kinderen en ouders zodat wij goed op één lijn blijven met het thuisfront. 

Aan het eind van het schooljaar 22-23 zijn alle leerlingen aangenomen op de school waar zij graag naar toe wilde gaan en passend was bij hun onderwijsbehoeften. Ons doorverwijzingspercentage richting het Speciaal onderwijs is in deze groep de afgelopen 8 jaar 0% geweest. Er zijn 6 kinderen ingestroomd in deze groep vanuit een andere school in de middenbouw.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de kinderen door ze in de klas te observeren, met ze in gesprek te gaan en formatieve toetsen af te nemen. Naast de formatieve evaluatiemomenten maken wij ook gebruik van methode en CITO toetsen.

Vanuit het principe handelingsgericht werken evalueert het team het gehele jaar door wat de kinderen ons laten zien in hun ontwikkeling. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor de meeste kinderen wordt na acht jaar basisonderwijs een keuze voor het voortgezet onderwijs gemaakt. De school helpt u daar graag bij. In groep 8 wordt gekeken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, de werkhouding, de interesses van het kind en de gegevens uit het leerlingvolgsysteem.  Het advies wordt voorbereid in een overleg met de leerkrachten van de groepen 7 en 8, de intern begeleider en de directie.

Procedure:

  • Aan het eind van groep 7 wordt een prognose gesprek gevoerd met leerlingen en ouders.
  • Tussen 10-31 januari worden de leerlingen en de ouders in groep 8 uitgenodigd voor een voorlopig adviesgesprek.
  • In de eerste twee weken van februari maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangt de school de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 24 maart ontvangen de leerlingen hun definitieve advies.
  • Tussen 25-31 maart melden ouders hun kind aan op een school voor voortgezet onderwijs met het definitieve advies.
  • Gedurende het schooljaar worden de ouders van groep 8 geïnformeerd en begeleid bij de aanmeldingsprocedure in het voortgezet onderwijs.

    Een spannende tijd, een nieuwe start op een school voor voortgezet onderwijs. Samen hopen wij de juiste keuze voor uw kind te maken. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Fontein word je de beste versie van jezelf!

Je “goed in je vel voelen” is een voorwaarde om tot betrokkenheid en ontwikkeling te komen. Welbevinden ontstaat wanneer kinderen geholpen worden bij het verwerken van hun ervaringen, zodat ze hun eigen situatie beter leren begrijpen. Het welbevinden van kinderen die het gevoel hebben weinig te kunnen of iets niet te durven, is niet optimaal. Zij komen hierdoor meestal moeilijk of niet tot een betrokken activiteit. Wij creëren een positief pedagogisch klimaat in onze school, waar elk kind zich veilig en thuis voelt. Dit doen we door veel met de kinderen te praten (kindgesprekken) en hen te observeren. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in de dagelijkse schoolpraktijk. Het welbevinden bespreken we regelmatig met de kinderen en hun ouders.

In ons schoollied wordt beschreven wat wij belangrijk vinden:

Op het plein van De Fontein daar staat een hoge boom
die is niet als de anderen zo heel gewoon
want 7 gewoonten, die geven je vertrouwen
Die geven je vertrouwen in jezelf

Wees proactief en kijk naar het doel.
Denk win-win dat geeft een goed gevoel
Denk win-win, dan win je allebei
Eerst begrijp ik jou, dan begrijp jij mij

Op het plein van De Fontein daar staat een hoge boom
die is niet als de anderen zo heel gewoon
Want 7 gewoonten, laten je groeien
laten je groeien als een boom

De planning wordt door jou beheerst
belangrijke zaken doe je eerst
werken, spelen en niet omgekeerd
Zó krijg je al je werk geleerd

Op het plein van De Fontein daar staat een hoge boom
die is niet als de anderen zo heel gewoon
Want 7 gewoonten, laten je stralen
die laten je stralen als een ster

Samen zorgen voor synergie
Met elkaar meer energie
Houd je zaag scherp elke dag
Zorg voor jezelf, met een lach

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Denk win-win
  • Empathische communicatie
  • Creatieve samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Fontein is gewaardeerd met een GOED door de Inspectie van Onderwijs.

Drie inspecteurs bezochten De Fontein op 6 november 2018.

De school wordt o.a. geroemd om:

  • het pedagogisch klimaat;
  • de samenwerking met ouders en externe partners;
  • de professionele cultuur binnen het team;
  • het onderwijsaanbod;
  • de kwaliteitszorg.

In de bijlage vindt u het inspectierapport van De Fontein.
Dit is een onderdeel uit het inspectierapport van Stichting Fluenta, het bestuur waaronder De Fontein valt.

Terug naar boven