Basisschool De Twister

Gebr. van Doornelaan 25 5961 BA Horst

  • Schoolfoto van Basisschool De Twister
  • Schoolfoto van Basisschool De Twister
  • Schoolfoto van Basisschool De Twister
  • Schoolfoto van Basisschool De Twister
  • Schoolfoto van Basisschool De Twister

Het team

Toelichting van de school

Jaarlijks brengen wij een infofolder uit waarin staat vermeld wie er dat schooljaar op onze school werkt inclusief hun contactgegevens.

Op onze school werkt een enthousiast team aan het geven van goed onderwijs waarbij we continue in beweging blijven.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De minister en de inspectie hebben richtlijnen uitgegeven ter voorkoming van lesuitval. Toch kunnen er grenzen zijn aan de mogelijkheden. Met name worden die bereikt als de deugdelijkheid voor het onderwijs aan (andere groepen) kinderen in gevaar komt.

Bekende afwezigheid wordt ruim tevoren door de leerkracht gemeld bij de directie. De vervanging wordt zo spoedig mogelijk geregeld.

Ziekteverzuim is niet van tevoren bekend. De leerkracht zal ’s avonds of ’s morgens de directie waarschuwen, zodat deze nog enige tijd heeft om de vervanging te regelen.

Wanneer er vanuit de stichting geen vervangers meer voorhanden zijn, proberen we op school de vervanging te regelen. Dan treedt het volgende noodplan in werking.

Op de eerste plaats proberen we intern het probleem op te lossen d.m.v. een eigen leerkracht. Lukt dit niet dan is de tweede optie de groep verdelen over de andere groepen.

Op de eerste dag van de vervanging zullen wij nooit een groep leerlingen naar huis sturen, dit om te voorkomen dat ouders niet thuis zijn en kinderen op straat blijven spelen. Als wij op de tweede dag geen vervanging kunnen krijgen en intern geen leerkracht voorhanden hebben, plaatsen we op ISY een bericht waarin staat dat de kinderen van een bepaalde groep thuis moeten blijven vanwege een vervangingsprobleem.

Afwisselend laten we dan om de beurt een groep thuis totdat het probleem opgelost is. Het thuisblijven van de kinderen zal bekend gemaakt worden bij het bestuur en de inspectie. Wij zullen alle mogelijke moeite doen om alsnog vervanging te regelen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Twister is een organisatie bestaande uit twee scholen:

een reguliere basisschool én een school voor speciaal basisonderwijs.

Naast een organisatie is de Twister ook een gebouw waarin het Huis van de Wijk (de huiskamer en de stilteruimte) is gehuisvest. Alle informatie over activiteiten van en in de Norbertuswijk vindt u op de site www.norbertuswijk.nl

Veel informatie over onze school vindt u ook op onze site www.detwister.nu.

Op onze school zijn momenteel ca.200 leerlingen verdeeld over vier units:

  • unit groep 1/2
  • unit groep 3/4
  • unit groep 5/6
  • unit groep 7/8

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In unit 1-2 zijn er 2 stamgroepen, met daarin leerjaar 1 en leerjaar 2.  We werken vanuit het ontwikkelingsgericht onderwijs gedachtengoed ( OGO). Hierdoor krijgen de kinderen de tijd, mogelijkheden en de ruimte om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Dagelijkse kringen vinden plaats in de stamgroepen. Verder werken de stamgroepen in de unit samen tijdens spel/werklessen. Hierbinnen begeleiden we kleinere groepen of individueel, waar dat nodig is. Daarnaast wordt gewerkt volgens vaste routines en leren kinderen zelf verantwoordelijkheden dragen, zoals plannen van een weektaak, het kiezen van werk via het digikeuzebord. Er wordt geleerd middels spel, zowel binnen als buiten. Leertijd per ontwikkelgebied is vindbaar in onze lesroosters.

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Inclusieve school

De Twister is een organisatie bestaande uit twee scholen: een reguliere basisschool en een school voor speciaal basisonderwijs. 

Toelating tot SBO gebeurt uitsluitend met een geldige toelaatbaardheidsverklaring van het samenwerkingsverband Noord- en Midden Limburg.

Daarnaast hebben we een verbrede instroom voor enkele leerlingen met een SO-TLV met een verlaagd IQ.

Wij zijn een inclusieve school. We willen zoveel mogelijk kinderen thuisnabij onderwijs geven. 

Naast een onderwijsorganisatie is de Twister ook een gebouw waarin het Huis van de Wijk (de huiskamer en de stilteruimte) is gehuisvest. Alle informatie over activiteiten van en in de Norbertuswijk vindt u op de site www.norbertuswijk.nl.

Passend onderwijs

Op 1 augustus 2014 is de Wet passend onderwijs ingegaan.

De kern van passend onderwijs is het uitbreiden van de kansen op de beste ontwikkeling voor ieder kind. Daarbij gaat het om maatwerk in het onderwijs voor elk kind met of zonder extra ondersteuning.

  • De belangrijkste punten van deze wet zijn: Schoolbesturen hebben zorgplicht. Dat wil zeggen dat elk schoolbestuur de verantwoordelijkheid heeft om alle kinderen een passende onderwijsplek te bieden op de eigen school, of op een andere school in het regulier- of het speciaal onderwijs.
  • Samenwerkingsverbanden krijgen het geld en de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van passend onderwijs.
  • Schoolbesturen maken onderdeel uit van een Samenwerkingsverband.
  • Basisondersteuning is de door het samenwerkingsverband afgesproken onderwijsondersteuning, die een school aan alle leerlingen moet kunnen bieden.
  • Dynamiek scholengroep maakt deel uit van samenwerkingsverband: Passend Onderwijs Noord-Limburg.
  • De regiogrens van het samenwerkingsverband loopt gelijk met de grenzen van 8 gemeenten: Mook en Middelaar, Gennep, Bergen, Venray, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Beesel.

Ons samenwerkingsverband wil bereiken dat er in Noord-Limburg kwalitatief goed primair onderwijs beschikbaar is voor alle kinderen. Extra ondersteuning, voor kinderen die dit nodig hebben, wordt zoveel mogelijk geboden op de gewone basisschool. Scholen en leerkrachten ontwikkelen zich steeds verder om ook kinderen met speciale ondersteuningsvragen goed onderwijs te kunnen bieden. Scholen kunnen hierbij een beroep doen op de expertise van het speciaal onderwijs. Voor een beperkte groep kinderen blijven speciale voorzieningen in de regio bestaan.

Regulier onderwijs als het kan, speciaal onderwijs als het moet.

In het ondersteuningsplan staan de afspraken die scholen in onze regio hebben gemaakt. Dit plan kunt u lezen via de link: https://www.swvpo.nl/ondersteuning/ondersteuningsplan/ 

Elk bestuur bepaalt zelf hoe de extra ondersteuning op de basisschool wordt vormgegeven: hoe en wanneer ambulante expertise in dialoog met het speciaal onderwijs wordt ingezet, of er al of niet gemeenschappelijke arrangementen worden ontwikkeld met eigen scholen of in combinatie met andere schoolbesturen.

Passend onderwijs binnen Dynamiek Scholengroep

Dynamiek Scholengroep streeft ernaar om zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs te bieden op de school in hun thuisomgeving.

De middelen voor de extra ondersteuning zijn deels toebedeeld aan het Bovenschools Kwaliteitsteam (BKT) en deels aan de individuele scholen.

Door de inrichting van een Kwaliteitsteam per school en samenwerking van Kwaliteitsteams tussen de verschillende scholen wordt tegemoetgekomen aan de basisondersteuning (niveau 1 en niveau 2). In overleg met het Bovenschools Kwaliteitsteam (BKT) kan er eventueel beroep gedaan worden op externen. Soms is het noodzakelijk om met meerdere betrokkenen een kind te bespreken.

Bovenschools is er het Ondersteuningsloket voor het multidisciplinair bespreken van leerlingen waarbij:

  • het zinvol is dat er vanuit verschillende invalshoeken bekeken wordt wat “ondersteuning op maat” moet inhouden.
  • gedacht wordt aan een mogelijke plaatsing in het sbo of het so.
  • alle betrokkenen die ondersteuning aan het kind en/of het gezin bieden samen aan tafel zitten en afspreken wie de regie neemt met als doel: één kind (gezin) één plan.

Het Ondersteuningsloket staat onder leiding van de Bovenschools Ondersteunings Coördinator (BOC-er).

Passend Onderwijs op de Twister

Op onze school worden de onderstaande niveaus van ondersteuning gehanteerd.

Basisondersteuning:

Niveau 1:        Basisondersteuning BAO

Niveau 2:        Lichte ondersteuning zonder aanvullende middelen BAO + HGPD

Niveau 3:        Ondersteuning die extern ingezet wordt  BAO + OPP

Niveau 4:        Plaatsing SBO, basisondersteuning SBO    

           4.1 Lichte ondersteuning zonder aanvullende middelen    

           4.2 Lichte ondersteuning met aanvullende middelen

Niveau 5:         Plaatsing SO

Basisondersteuning betekent dat wij

  • ons richten op de onderwijsbehoefte van de leerlingen en hier ons onderwijsaanbod op aanpassen,
  • HGPD-denken en doen is het uitgangspunt, dat wil zeggen dat er vanuit kansen en mogelijkheden gekeken wordt naar leerlingen,
  • planmatig werken (leerlingvolgsysteem, kwaliteitszorg, dyslexieprotocol),
  • zorgen voor een veilig schoolklimaat.

Onze school heeft een kwaliteitsteam dat samen de ondersteuning binnen en buiten school coördineert.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school investeert in het steeds verder vorm geven van inclusief onderwijs.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Opvang nieuwe leerlingen

In de meeste gevallen zal een leerling 4 jaar zijn als hij/zij voor het eerst naar school gaat. Voorafgaande aan het schooljaar dat uw kind vier jaar wordt, krijgt u als ouders via de gemeente een uitnodiging om naar school te komen. Tijdens dit inloopmoment kunt u samen met uw kind een kijkje komen nemen op onze school. Mocht u besluiten uw kind aan te melden, dan kan dat op deze dag, maar ook nog altijd in een later stadium. Als uw kind vier jaar wordt, mag het de dag na deze verjaardag naar school. Kinderen die in augustus/september vier jaar worden kunnen vanaf de eerste dag van het nieuwe schooljaar de school bezoeken. 

Om uw kind een beetje te laten wennen, mag uw kind in overleg met de groepsleerkracht een aantal keer voordat het naar school komt, een kijkje komen nemen in de groep.  Voordat uw kind op school komt, nodigt de leerkracht u uit voor een intakegesprek. Vanaf het moment van aanmelden kunt u gebruik maken van ons informatiesysteem ISY. U ontvangt via de mail hiervoor de inloggegevens.

Terug naar boven