Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Op de Twister werken we volgens de richtlijnen en uitgangspunten van OPO (Opbrengstgericht Passend Onderwijs).
Dat betekent dat wij per half jaar de cruciale leerdoelen vooraf vaststellen en ieder half jaar in een grote schoolbespreking bekijken of onze aanpak, ons onderwijs en onze investering het juiste effect heeft gehad.
Wat is de respons op de instructie geweest?
Tussendoor doen we 2 keer een tussenevaluatie (kleine schoolbespreking) waarbij we de huidige stand van zaken bekijken.
Doen we de juiste dingen? Of hebben onze leerlingen een andere onderwijs- of ondersteuningsbehoefte.
Wat betekent dit voor ons leerkrachthandelen, het programma of de aanpak?
Bij de grote schoolbesprekingen maken we gebruik van de resultaten van de cito-LOVS toetsen. (cito-leerlingvolgsysteem)
We hebben een goed beeld van onze leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gaan.
Structureel krijgen we terugkoppeling van het VO over de ontwikkeling van de (oud-)leerlingen.
Op basis van deze gegevens concluderen we dat we de kinderen goed voorbereiden op het VO en hun niveau juist inschatten.
De procedure m.b.t. schooladvies en plaatsingsprocedure naar het vervolgonderwijs is opgenomen in ons onderwijsplan opbrengstgericht passend onderwijs. meer informatie en de procedure is op te vragen bij de directie.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Elk kind heeft recht op goed en passend onderwijs ongeacht afkomst, cultuur, geloof of levensovertuiging. Op onze school staat de ontmoeting tussen kinderen en volwassenen centraal. Met respect en waardering voor ieders kunnen én verschillen. Kinderen voelen zich thuis in een sfeer van geaccepteerd worden zoals ze zijn. Onze school is een leefgemeenschap, waar kinderen niet alleen veel leren, maar ook hun persoonlijkheid ontwikkelen, zelfvertrouwen opbouwen, zelfkennis verwerven, keuzes leren maken en verantwoordelijkheid leren nemen. Samen-leren, samen-werken en samen-spelen in een sfeer van veiligheid en geborgenheid
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.