Speciaal Basisonderwijs De Twister

Gebr. van Doornelaan 25 5961 BA Horst

  • Schoolfoto van Speciaal Basisonderwijs De Twister
  • Schoolfoto van Speciaal Basisonderwijs De Twister
  • Schoolfoto van Speciaal Basisonderwijs De Twister
  • Schoolfoto van Speciaal Basisonderwijs De Twister
  • Schoolfoto van Speciaal Basisonderwijs De Twister

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Hoe wordt vervanging geregeld bij verlof?

De minister en de inspectie hebben richtlijnen uitgegeven ter voorkoming van lesuitval. Toch kunnen er grenzen zijn aan de mogelijkheden. Met name worden die bereikt als de deugdelijkheid voor het onderwijs aan (andere groepen) kinderen in gevaar komt.

Bekende afwezigheid wordt ruim tevoren door de leerkracht gemeld bij de directie. De vervanging wordt zo spoedig mogelijk geregeld.

Ziekteverzuim is niet van tevoren bekend. De leerkracht zal ’s avonds of ’s morgens de directie waarschuwen, zodat deze nog enige tijd heeft om de vervanging te regelen.

Wanneer er vanuit de stichting geen vervangers meer voorhanden zijn, proberen we op school de vervanging te regelen. Dan treedt het volgende noodplan in werking.

Op de eerste plaats proberen we intern het probleem op te lossen d.m.v. een eigen leerkracht. Lukt dit niet dan is de tweede optie de groep verdelen over de andere groepen. Op de eerste dag van de vervanging zullen wij nooit een groep leerlingen naar huis sturen, dit om te voorkomen dat ouders niet thuis zijn en kinderen op straat blijven spelen.

Als wij op de tweede dag geen vervanging kunnen krijgen en intern geen leerkracht voorhanden hebben, plaatsen we op ISY een bericht waarin staat dat de kinderen van een bepaalde groep thuis moeten blijven vanwege een vervangingsprobleem.

Afwisselend laten we dan om de beurt een groep thuis totdat het probleem opgelost is. Het thuisblijven van de kinderen zal bekend gemaakt worden bij het bestuur en de inspectie. Wij zullen alle mogelijke moeite doen om alsnog vervanging te regelen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het jonge kind SBO ( 4 t/m 6 jaar ) krijgt aanbod via de leerlijnen van jonge kind van SLO 2-7 jaar .

Vanuit hier bepalen we de leerdoelen met betrekking  tot rekenen, taal, motoriek en sociale emotionele ontwikkeling. 

Leertijd: 

De leertijd zit in allerlei werkvormen door de dag heen: gestuurd aanbod tijdens werken met de juf , in de kring of tijdens werken in de hoeken.   Iedere dag is er 2x een grote kring van 15 minuten. Er zijn 2 kleine kringen van 15 minuten en kinderen werken individueel aan het werk uit hun laadjes. Dit duurt ongeveer 30 minuten. Iedere dag vinden er dus diverse doelgerichte activiteiten plaats, waarbij de kinderen in wisselende samenstellingen werken.  

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Twister is een organisatie bestaande uit twee scholen: een reguliere basisschool en een school voor speciaal basisonderwijs.Daarnaast hebben we een verbrede instroom voor enkele leerlingen met een SBO-TLV met een verlaagd IQ. Naast een organisatie is de Twister ook een gebouw waarin het Huis van de Wijk (de huiskamer en de stilteruimte) is gehuisvest. Alle informatie over activiteiten van en in de Norbertuswijk vindt u op de site www.norbertuswijk.nlElk kind heeft recht op goed en passend onderwijs ongeacht afkomst, cultuur, geloof of levensovertuiging. Op onze school staat de ontmoeting tussen kinderen en volwassenen centraal. Met respect en waardering voor ieders verschillen. Kinderen voelen zich thuis in een sfeer van geaccepteerd worden zoals ze zijn. Onze school is een leefgemeenschap, waar kinderen niet alleen veel leren, maar ook hun persoonlijkheid ontwikkelen, zelfvertrouwen opbouwen, zelfkennis verwerven, keuzes leren maken en verantwoordelijkheid leren nemen. Samen-leren, samen-werken en samen-spelen in een sfeer van veiligheid en geborgenheid.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school investeert in het steeds verder vorm geven van inclusief onderwijs.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven