It Bûtenplak

Aise Bruggenswei 2 8412 SW Hoornsterzwaag

  • Met deze verbeeldingsplaat is de visie van It Bûtenplak aangegeven.
  • Afsluiting van het schooljaar
  • Schoolfoto van It Bûtenplak
  • Schoolfoto van It Bûtenplak
  • Schoolfoto van It Bûtenplak

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen van It Bûtenplak doen mee aan de Eindtoets (In 2024 heet deze toets doorstroomtoets). Naast de samenstelling van de groep heeft ook de grootte van de groep grote invloed op de gemiddelde scores van groep 8. Wanneer er minder dan vijf leerlingen in groep 8 zitten, beoordeelt de onderwijsinspectie de gemiddelde resultaten van de laatste vijf jaar (in plaats van de laatste drie jaar). In 2021 is de landelijke eindtoets ook afgenomen, maar deze resultaten worden door de onderwijsinspectie niet beoordeeld in verband met de uitbraak van COVID-19.

Wij hebben hoge, maar ook realistische verwachtingen van onze leerlingen. Wij vinden het belangrijk dat al onze leerlingen presteren naar hun mogelijkheden. Dat betekent dat de resultaten van taal, rekenen, burgerschap en sociale vaardigheden van onze leerlingen aan het einde van de basisschoolperiode tenminste liggen op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerling populatie mag worden verwacht. 

De gemiddelde eindopbrengsten op het fundamentele niveau (1F) van de laatste drie meetmomenten ligt boven de signaleringswaarde van de onderwijsinspectie, maar onder het gemiddelde van scholen met een vergelijkbare leerling populatie. De gemiddelde eindopbrengsten van het streefniveau (2F/1S) van de laatste drie meetmomenten ligt onder de signaleringswaarde van de onderwijsinspectie en ook net onder het gemiddelde van scholen met een vergelijkbare leerling populatie.

NB. De resultaten op de eindtoets 2023 zijn (nog) niet meegenomen in de 3-jaars gemiddelden van de getoonde grafieken. Wel kunnen we aangeven dat groep 8 van 2023 ook onder de norm van de inspectie heeft gescoord. Daar hadden we wel hoger op ingezet. De komende jaren zetten we extra in op het verbeteren en versterken van de basisvaardigheden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Cyclus van handelingsgericht werken
It Bûtenplak werkt net als alle scholen van Ambion volgens de cyclus van het handelingsgericht werken. De leerkrachten volgen de ontwikkeling van de leerlingen door middel van observaties, kindgesprekken, de dagelijkse verwerking van de lesstof. Dit noemen we de dagelijkse cyclus. Daarnaast volgen de leerkrachten de leerlingen met behulp van de methodegebonden toetsen. Het gaat hier om de vragen: Wat hebben de leerlingen geleerd? In welke mate zijn zij in staat om het geleerde toe te passen? Wat hebben zij nog te leren? Wat hebben zij van mij als leerkracht nog nodig? Dit noemen wij de cyclus van de blokperiode.

Trendanalyses
Daarnaast willen we door de ontwikkeling van onze leerlingen, de groepen, de school en de organisatie te volgen, inzicht krijgen in het effect van het geboden onderwijs, zodat we ons aanbod kunnen optimaliseren. Dit doen wij op een methodeonafhankelijke wijze met een gedegen benchmark (CITO in Beeld). Hierbij geven wij ouders en leerlingen inzicht in de resultaten en ontwikkeling. Met de toetsresultaten reflecteren wij op ons onderwijsaanbod in brede zin en trekken we conclusies voor verbeteringen van ons onderwijs. Dit is de derde cyclus: de tweejaarlijkse trendanalyse en de analyse van de eindopbrengsten. 






 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schoolkeuzegids
In het najaar ontvangen alle ouders/verzorgers en leerlingen van groep 8 de Schoolkeuzegids. Hierin staat algemene informatie over de eerste jaren van het voortgezet onderwijs, scholen uit de regio stellen zich voor en de data van open dagen en adresgegevens zijn in deze gids opgenomen.

De Plaatsingswijzer voor Voortgezet Onderwijs
Voor het bepalen van het advies voor het voortgezet onderwijs maakt de school gebruik van de Plaatsingswijzer. De Plaatingswijzer geeft op basis van de resultaten uit het Cito Leerlingvolgsysteem van groep 6, 7 en 8 een indicatie van het niveau dat een leerling in het voortgezet onderwijs zou kunnen volgen. Gecombineerd met de gegevens over methodegebonden toetsen, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de werkhouding van de leerling, bepalen de groepsleerkracht, intern begeleider en directeur het advies voor het voortgezet onderwijs. Het VOORLOPIGE schooladvies wordt uiterlijk 31 januari door de groepsleerkracht met leerling en ouders besproken. Tijdens dit gesprek ontvangen leerlingen hun voorlopig schooladvies.

Eindtoets wordt doorstroomtoets
Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de naam van de toets. De ‘eindtoets’ wordt dan ‘doorstroomtoets’. Met de nieuwe naam wordt duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. Ook in het vervolgonderwijs kan een leerling nog wisselen van onderwijstype en zo de best passende plek vinden. Leerlingen uit groep 8 maken in februari de doorstroomtoets. De school bepaalt op basis van het voorlopig advies en het resultaat van de doorstroomtoets het definitieve schooladvies. Het advies van de school mag niet lager zijn dan het advies op basis van de resultaten van de doorstroomtoets. Alleen als het in het belang is van de leerling, kan de school besluiten om een lager schooladvies te geven. In dat geval zullen wij zorgen voor een duidelijke onderbouwing.  
Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies van de school. Leerlingen melden zich tussen 25 maart en 31 maart aan op een middelbare school.

Op basis van het voorlopig advies kunnen leerling en ouders op zoek naar een school voor voortgezet onderwijs. Om dit zo goed mogelijk te begeleiden, organiseert de school een informatieavond over het voortgezet onderwijs, wordt er informatie over voorlichtingsbijeenkomsten verspreid en wordt de leerlingen de mogelijkheid geboden om scholen voor voortgezet onderwijs te bezoeken. 

De ouders zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor het inschrijven van hun kind bij een school voor voortgezet onderwijs. De leerkracht van groep 8 zorgt voor een “warme overdracht” naar het voortgezet onderwijs en er wordt een digitaal dossier naar de school voor voortgezet onderwijs gestuurd. 

Om te monitoren of de adviezen die door school gegeven worden passend zijn bij de ontwikkeling van leerlingen, worden de doorstroomgegevens over de eerste drie jaar van het voortgezet onderwijs bekeken en vindt er regelmatig overleg met de scholen voor voortgezet onderwijs plaats.. 

Tijdpad
Herfst-/winterperiode
In de herfst en winterperiode organiseren de scholen voor voortgezet onderwijs in de regio diverse open dagen, voorlichtingsbijeenkomsten en doe-dagen voor ouders en leerlingen. De school informeert de ouders tijdig hierover.

Januari
In januari vindt het adviesgesprek plaats tussen de leerkracht, de leerling en zijn/haar ouders. De mogelijkheden worden dan besproken. Bijna altijd komt het advies van de school overeen met de verwachtingen van de ouders en de leerling zelf; het is immers ook niet de eerste keer dat we met de ouders en kinderen de vorderingen en mogelijkheden bespreken.

Februari
Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari.Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

Maart
Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de school voor voortgezet onderwijs.




 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onder sociaal- en emotionele opbrengsten verstaan we het kunnen omgaan van het kind met de ander, maar ook dat kinderen eigen keuzes kunnen (leren) maken. Daarnaast ervaren en leren kinderen omgaan met gevoelens van zichzelf ('Wie ben ik en ik ben goed zoals ik ben") en de ander ('Ik kan begrijpen hoe de ander zich voelt).

Kinderen werken en leren samen in spel of met taken. Tijdens allerlei verschillende soorten gesprekken wordt aandacht besteed aan sociaal-emotionele onderwerpen en streven wij ernaar hen respect voor elkaar, maar ook voor volwassenen bij te brengen. Elke dag besteden we aandacht aan de sociale- en emotionele ontwikkeling, waarbij we ervoor zorgen zelf goed voorbeeldgedrag te laten zien.

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfvertrouwen
  • Verantwoordelijkheid
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven