Wat is de klachtenregeling?
Elke school heeft een klachtenregeling voor ouders en personeel. Hierin staat hoe de school met klachten omgaat. Scholen proberen klachten zo veel mogelijk zelf op te lossen.
Informatie over de klachtenregeling binnen Ambion vindt u via https://www.ambion.nl/nl/over-ambion/klachten. Hier is ook een animatie over de klachtenregeling te bekijken. Bespreek uw klacht altijd eerst met degene die er direct bij is betrokken. Vraag de directie van de school eventueel om te bemiddelen. Als dit niet afdoende is, kunt u het schoolbestuur schriftelijk benaderen door een e-mail te sturen naar info@ambion.nl. Biedt dit geen oplossing, dan kunt u een officiële klacht indienen bij de klachtencommissie van de school.
Het onderstaande stappenplan wordt gehanteerd bij klachten en/of bezwaren. Een bezwaar heeft in beginsel altijd betrekking op de vastgestelde gang van zaken op school, zoals schooltijden of de planning en vormgeving van het onderwijs. De school zal de klacht of het bezwaar zeker serieus nemen.
Aspect: Ouders hebben een klacht over de behandeling van hun kind door een leerkracht
- Bespreek de klacht altijd eerst met de eigen groepsleerkracht
- Leidt dit niet tot een goed resultaat, neem dan contact op met de directeur
- Zijn beide acties niet succesvol, neem dan contact op met het Servicebureau van Ambion:
tel. 0513-656656 (Er volgt een mededeling naar klager en aangeklaagde binnen
5 werkdagen) - Het Servicebureau biedt de mogelijkheid tot mediation (bemiddeling, waarbij beide partijen zich vrijwillig voornemen om tot een wederzijds bevredigende oplossing van een conflict te komen)
- Als mediation geen optie is of geen oplossing biedt, dan wordt de directeur-bestuurder bij de klacht betrokken (Op basis van hoor- en wederhoor neemt het bevoegd gezag binnen 4 weken een besluit)
- Indien dit niet tot een oplossing leidt, dan contact opnemen met de landelijke klachtencommissie.
Aspect: Ouders hebben een klacht over de directie
1. Bespreek de klacht altijd eerst met de directeur
2. Leidt dit niet tot een goed resultaat, neem dan contact op met het Servicebureau van Ambion:
tel.: 0513-656656 (Er volgt een mededeling naar klager en aangeklaagde binnen
5 werkdagen)
3. Het Servicebureau biedt de mogelijkheid tot mediation (Aanvang mediation binnen 2 weken)
4. Als mediation geen optie (meer) is of geen oplossing biedt, dan wordt de directeur-bestuurder bij
de klacht betrokken
5. Indien dit niet tot een oplossing leidt, dan contact opnemen met de landelijke klachtencommissie
Landelijke Klachtencommissie voor het openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs,
Postbus 162,
3440 AD Woerden.
Privacybeleid
Ambion vindt de privacy van leerlingen en medewerkers belangrijk. Daarom wordt gewerkt aan maatregelen die ervoor zorgen dat deze privacy zo goed mogelijk beschermd wordt. Naast het laten opstellen van een kloppend beleid betekent dit dat we afspraken maken met leveranciers. Ook werken we binnen de scholen aan bewustwording.? Het privacybeleid is opgesteld en daarna ter instemming aangeboden aan de GMR. Het betreft hier de volgende? documenten:
- Opgave verwerkte gegevens van leerlingen;
- Privacyreglement voor leerlingen;
- Social media-reglement voor leerlingen;
Functionaris Gegevensbescherming:
Iedere onderwijsstichting is verplicht een functionaris gegevensbescherming aan te stellen. Deze functionaris ziet toe op het naleven van het beleid en de bewustwording bij medewerkers. Voor Ambion is dit Ferenc Jacobs.
Heeft u vragen of tips over de manier waarop wij met dit onderwerp omgaan?
Dan kunt u een bericht sturen naar privacy@ambion.nl.
Documenten over de privacy zijn te vinden via https://www.ambion.nl/nl/actueel/documenten