Christelijke Basisschool Samen Op Weg

Dirk IV-plein 33 4223 NJ Hoornaar

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Samen Op Weg
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Samen Op Weg
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Samen Op Weg
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Samen Op Weg
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Samen Op Weg

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de kinderen goed te volgen in hun ontwikkeling is het van belang regelmatig hun vorderingen te bekijken en te vergelijken met bepaalde normen. In groep 1/2 worden kinderen in verschillende situaties geobserveerd door de leerkracht. Hiervan worden aantekeningen gemaakt. Is er twijfel of de ontwikkeling wel verloopt volgens de verwachtingen, dan worden toetsen afgenomen. Ook kan bij een taalachterstand de logopediste ingeschakeld worden of, in geval van motorische problemen, de schoolarts. Twee maal per jaar wordt voor iedere leerling het leerlingvolgsysteem KIJK ingevuld.   

Toetsen

In de groepen 3 t/m 8 blijft observatie van belang. Daarnaast is er het dagelijkse werk, dat door de leerkracht gecorrigeerd (of bekeken) wordt en de volgende dag nog eens besproken kan worden, als een kind de stof niet begrepen heeft.  

Voor rekenen, taal en begrijpend lezen worden regelmatig toetsen gemaakt die bij de methode horen. Zijn bepaalde onderdelen onvoldoende, dan krijgen de kinderen extra oefening. Voor spelling wordt 1x per 3 weken het dictee afgenomen.

Cito-toetsen

In groep 3 t/m 7 worden twee keer per jaar Cito-toetsen gemaakt voor ons leerlingvolgsysteem. Er worden toetsen afgenomen voor rekenen, spelling en begrijpend lezen. Daarnaast wordt het technisch leesniveau bepaald aan de hand van DMT (drieminuten toets) en AVI.   

De gegevens van de toetsen worden besproken op de personeelsvergadering. N.a.v. de resultaten kan er gestart worden met Remedial Teaching (RT). Er wordt een handelingsplan opgesteld, waarin staat:

  • wat de problemen zijn
  • wat we eraan gaan doen en met welk doel
  • welke middelen gebruikt worden
  • hoe lang we er aan gaan werken
  • wanneer we bekijken of het werken succes heeft   

Bij het opstellen en afsluiten van een handelingsplan worden de ouders ingelicht over het handelingsplan. Zijn er specifieke onderwijsbehoeften, dan wordt het kind besproken in het schoolondersteuningsteam (SOT).

Handelingsgericht Werken (HGW)

Dit is een planmatige en cyclische werkwijze waarbij onderwijsprofessionals de volgende 7 uitgangspunten toepassen:

  1. De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal. Wat heeft een leerling nodig om een bepaald doel te behalen? Denk aan instructie op een andere manier, extra leertijd of uitdaging. Hoe kan de leerkracht de leerling hierbij zo goed mogelijk ondersteunen?
  2. Afstemming en wisselwerking: het gaat niet alleen om het kind, maar om het kind in wisselwerking met zijn omgeving. Het gaat om deze leerling in deze groep, bij deze leerkracht op deze school en van deze ouders. Hoe goed is de omgeving afgestemd op wat dit kind nodig heeft?
  3. Leerkrachten leveren passend onderwijs en leveren daarmee een cruciale bijdrage aan een positieve ontwikkeling van leerlingen op het gebied van leren, werkhouding en sociaal-emotioneel functioneren. Het is de leerkracht die het doet! Maar wat heeft die leerkracht nodig, wat zijn de ondersteuningsbehoeften?
  4. Positieve aspecten van kind, leerkracht, groep, school en ouders zijn van groot belang. Naast problematische aspecten zijn de positieve aspecten nodig om de situatie te begrijpen, ambitieuze doelen te stellen en om een succesvol plan van aanpak te maken en uit te voeren.
  5. Samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen, ouders, interne en externe begeleiders is noodzakelijk om een effectieve aanpak te realiseren. Dit vergt constructieve communicatie tussen betrokkenen. Samen analyseren van de situatie en zoeken naar oplossingen.
  6. Doelgericht werken. Het team formuleert korte en lange termijndoelen voor het leren, de werkhouding en het sociaal-emotioneel functioneren van alle leerlingen en evalueert deze in een cyclus van planmatig handelen.
  7. De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant. Het is alle betrokkenen duidelijk hoe de school wil werken en waarom. Er zijn heldere afspraken over wie wat doet, waarom, hoe en wanneer. Formulieren en checklists ondersteunen dit streven. Teamleden zijn open over hun manier van werken en over hun plannen en motieven.   

Opbrengstgericht Werken

Hierbij wordt behalve het kijken naar de onderwijsbehoeftes van het kind en de verschillende mogelijkheden van aanpak voor de leerkracht, een doel gesteld voor het behalen van een bepaald niveau. Wat zijn de opbrengsten van de gekozen aanpak, heeft het effect op de resultaten van het kind zijn belangrijke vragen die daarbij gesteld worden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven