Oecumenische basisschool de Ichthus

Grote Beer 1 1622 ES Hoorn

  • Het gebouw links is ons schoolgebouw. Op het schoolplein spelen we regelmatig de spellen van Beweegwijs.
  • Samen spelen in de zandbak, leren overleggen en compromissen sluiten.
  • Samen bouwen met de Lego, op ons kleuter plein.
  • Groep 3, leren lezen, rekenen en schrijven.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Bij de eindtoets van 2023 heeft groep 8 zowel voor taalverzorging, begrijpend lezen als voor rekenen ruim boven de signaleringswaarde gescoord. Voor taalverzorging heeft 100% van de groep 1F behaald en 80% 2F behaald. Voor begrijpend lezen heeft 90%1F behaald en 70% 2F. Voor rekenen heeft 90% 1F behaald en 80% 1S (idem als 2F). Hiermee scoren we boven het landelijk gemiddelde. Deze resultaten zijn hoger dan de ambitiedoelen die we gesteld hadden voor deze groep. Het mooie resultaat is behaald door structureel in te zetten op de basisvaardigheden en extra te oefenen met automatiseren.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het samenstellen en bijhouden van een individueel leerlingendossier is heel belangrijk. Onderzoeken en adviezen, toets resultaten, verslagen van gevoerde gesprekken en gemaakte afspraken worden digitaal opgeslagen. Uiteraard hebben de ouders/verzorgers toegang tot het dossier van hun kind. Derden krijgen alleen inzage, nadat de ouders/verzorgers daarvoor schriftelijk toestemming hebben gegeven. 

Op de Ichthus volgen wij de ontwikkeling en vorderingen van de kinderen op verschillende manieren: 

  • door observaties;
  • door een korte lijn met ouders te hebben. Hun signalen zijn voor ons belangrijk om hun kind en onze leerling goed te begrijpen;
  • door regelmatige correctie van het gemaakte werk;
  • met toetsen die bij de methodes horen;
  • met methode-onafhankelijke toetsen bijv. IEP;
  • met de vragenlijst van IEP (Hart en handen) over het welbevinden;
  • Door het voeren van groepsgesprekken met leerkracht, IB en directie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk om het advies voor de leerling zorgvuldig samen te stellen, het gaat immers om de volgende stap in de toekomst van de leerling. We betrekken daarom hierin zowel ouders en meerdere leerkrachten, om het beeld van de leerling zo compleet mogelijk te krijgen. Om tot een goed schooladvies te komen wordt er naar verschillende aspecten van de leerling gekeken:

-De leerkracht kijkt naar de werkhouding en het welbevinden van de leerling. Wij hanteren hiervoor de resulaten van de welbevindingsvragenlijsten voor leerlingen, deze nemen we ieder jaar in oktober af.

-Daarnaast kijkt de leerkracht naar de toetsuitslagen, dit zijn de methodetoetsen en de niet-methodetoetsen (IEP). 

-In groep 8 vullen de ouders een vragenlijst in, waarbij ze in kunnen vullen wat zij het best passende advies voor hun kind vinden. (oktober)

-De leerkrachten van groep 6, 7 en 8, de IB-er en de schoolleider hebben een overleg waarin ze alle observaties van de leerling naast elkaar leggen. In dit gesprek wordt zorgvuldig afgewogen welke vorm van voortgezet onderwijs het meest passend is voor de leerling. (november)

-Ouders, de leerkracht en de IB-er voeren een adviesgesprek. (december)

-In februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. Wij gebruiken hiervoor de IEP doorstroomtoets. De leerlingen van groep 8 hebben hun advies voor het voortgezet onderwijs dan al gekregen. Mocht het resultaat van de doorstroomtoets hoger zijn dan het gegeven advies, zijn wij als school verplicht het advies te heroverwegen en dit met de ouder(s) te bespreken. Bij heroverweging mogen we het advies alleen naar boven bij stellen, niet naar beneden. Na het geven van het definitieve advies, al dan niet bijgesteld, melden ouders hun kind in maart aan bij de VO school van hun keuze.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Actieve wereldburger: wij willen onze leerlingen laten ontwikkelen tot actieve wereldburgers. Harmonieuze persoonlijkheden die in staat zijn verantwoording te dragen voor zichzelf en de wereld om hen heen. We willen onze leerlingen in staat stellen op actieve wijze hun bijdrage te leveren aan de samenleving.

Samenwerken: door onze leerlingen gedurende hun ontwikkeling op school regelmatig te laten samenwerken, leren we de leerlingen dat samenwerken het bundelen is van individuele krachten. Ieder mens heeft bepaalde talenten en capaciteiten. Zo zorgt een bijdrage van ieders talent tot een gezamenlijk resultaat.

Trots: iedereen kan en mag trots zijn op datgene wat er is bereikt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Actieve wereldburger
  • Samenwerken
  • Trots

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven