Oecumenische basisschool de Ichthus

Grote Beer 1 1622 ES Hoorn

  • Het gebouw links is ons schoolgebouw. Op het schoolplein spelen we regelmatig de spellen van Beweegwijs.
  • Samen spelen in de zandbak, leren overleggen en compromissen sluiten.
  • Samen bouwen met de Lego, op ons kleuter plein.
  • Groep 3, leren lezen, rekenen en schrijven.

Het team

Toelichting van de school

Op de Ichthus werken we met onderwijsteams. Dit betekent dat er zowel groepsleerkrachten als onderwijsassistenten aan de verschillende groepen verbonden zijn. Iedere groep heeft een eigen leerkracht en iedere bouw heeft één onderwijsassistent. Deze drie onderwijsassistenten ondersteunen de leerkracht, ze werken nauw samen om voor de leerlingen zo goed mogelijk onderwijs te verzorgen. De ondersteuning van de onderwijsassistent kan bestaan uit het geven van extra rekenen of lezen aan kleine groepjes. De leerkracht is altijd het aanspreekpunt voor de ouders. Op de Ichthus is ook een Intern Begeleider, zij coördineert de ondersteuning voor leerlingen en is nauw betrokken bij de ontwikkeling van alle leerlingen.

Voor de indeling per groep en de namen van de leerkrachten, zie www.ichthushoorn.nl - groepen

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid of ziekte van de leerkracht zoeken wij in de eerste plaats intern een oplossing. Hiervoor heeft stichting Penta één vaste vervanger per school aangesteld. Dit is iemand vanuit het team, die ambulante uren heeft om een groep over te nemen. 

In het enkele geval dat dit niet mogelijk is, zullen wij u verzoeken uw kind thuis te houden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Ichthus heeft zich ten doel gesteld om zich te ontwikkelen tot een school waar iedere leerling en medewerker betrokken en gelukkig is in zijn ontwikkeling en met trots een bijdrage kan leveren aan de omgeving van de school.

Onze prioriteiten zijn:

  • Welbevinden staat bij ons hoog in het vaandel, zowel met het team als met leerlingen spreken we veel over het belang van je goed voelen en goed zorgen voor jezelf en de ander;
  • Een solide team met een sterk teamgevoel, is een belangrijke voorwaarde voor kwalitatief goed onderwijs;
  • Ouderbetrokkenheid is voor ons belangrijk, we organiseren ouderavonden en ouderenquetes om zo te weten wat er onder ouders leeft;
  • We organiseren inloopochtenden om de ouders betrokken te laten zijn bij het onderwijs voor hun kind;
  • Bewegend leren wordt in ons gehele onderwijsaanbod verweven;
  • We werken hard aan een solide basis voor ons onderwijs, er gaat veel aandacht naar taal, rekenen en gedrag;
  • Rust in de school, we zijn voorspelbaar door in de ochtend aan rekenen/taal/lezen te werken en in de middagen aan wereldoriëntatie;
  • De ontwikkeling van de leerlingen worden met ouders gedeeld door een digitaal Rapportfolio.

Burgerschap

Goed burgerschap is volgens ons op een vreedzame manier deelnemen aan de maatschappij waarbij de democratische beginselen worden gerespecteerd en actief nageleefd. Onderwerpen die aan bod komen in onze lessen burgerschap zijn: identiteit, vrijheid, gelijkheid, de democratische cultuur, macht en inspraak, diversiteit en solidariteit, duurzaamheid en omgaan met de digitale wereld. Planmatig werken wij aan burgerschap. Per bouw komen de verschillende onderwerpen cyclisch aan bod. We gebruiken lessen van Trefwoord en Kwink (methode voor gedrag en burgerschap) om goed burgerschap te oefenen.

Juist voor de kinderen in deze wijk is het belangrijk dat school een rol speelt in het verbreden van de blik op de wereld van onze leerlingen. We leren onze leerlingen om te gaan met diversiteit en solidariteit. Hierin werken we ook samen met onze samenwerkingspartners in de buurt (bibliotheek, Stichting Netwerk, buurtmoeder en de buren). Dit zorgt voor wederzijds begrip en samenwerking met de buurt. Het  ondersteunt de gedachte: “it takes a village to raise a child”. 

Naast de lessen burgerschap, doen we ook schoolbrede activiteiten. Enkele voorbeelden hiervan zijn: 

  • Twee maal per week een warme lunch voor onze leerlingen; 
  • Drie dagen per week schoolfruit in het winterseizoen;
  • Samenwerking met een fietsmonteur die belangeloos fietsen opknapt om aan leerlingen te geven zodat ze op tijd naar school kunnen komen;
  • Samenwerking met een stichting die materiële ondersteuning biedt aan kinderen die dat kunnen gebruiken;
  • Tijdens open avonden worden alle ouders en partners van de school uitgenodigd om samen te komen en kennis te maken. 

Op onze site is een uitgebreidere aanpak van burgerschap per doel terug te vinden.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij laten kleuters de wereld ontdekken door zowel binnen als buiten verschillende materialen aan te bieden.

Het spelend leren is bij ons een speerpunt, kleuters leren het meest van spel. Wij werken vanuit thema's die aansluiten bij de belevingswereld van kleuters. Vanuit de thema's worden de vakgebieden aangeboden. Wij bieden een betekenisvolle omgeving aan in de verschillende speel-/werkhoeken.

We besteden veel aandacht aan voorbereidende oefeningen op het lezen, zodat de overgang naar groep 3 zo soepel mogelijk verloopt.


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De leergebieden 'Nederlands' (lezen, spelling, schrijven) en 'Rekenen-wiskunde' worden vanaf groep 3 gegeven met behulp van leermethodes. Voor spelling gebruiken wij de methode Staal, voor lezen gebruiken we in groep 3 VeiligLerenLezen, vanaf groep 4 de methode Atlantis, voor rekenen wordt gebruik gemaakt van de methode Getal & Ruimte Junior. Aan deze vakken werken we in de ochtend en hieraan wordt de meeste tijd besteed. 

In de middagen werken wij aan de vakken van wereldoriëntatie en culturele vorming/creativiteit. De groepen 4 tot en met 8 gebruiken hier methodes voor, de onderbouw werkt hier thematisch aan.

Gymlessen worden twee keer per week verzorgd door de vakleerkracht.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze visie is ieder kind gezien en begrepen. Op de Ichthus dragen we deze visie uit door met oprechte aandacht naar onze leerlingen te kijken. De ambitie van ons team is zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de leerlingen. Dit doen we door ouders van meet van af aan te betrekken en het handelingsrepertoire van de leerkracht te vergroten. Vier maal per jaar worden de leerresultaten besproken met de leerkracht en de IB-er. Indien nodig wordt het onderwijsaanbod aangepast aan de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Dit wordt weergegeven in het groepsplan. Indien er een grotere ondersteuningsvraag is, dan wordt dit in een team van in-en externe specialisten besproken, waarbij de ouders uiteraard betrokken zijn. De Ichthus heeft een groot ondersteuningsnetwerk waardoor de lijntjes met de benodigde experts kort zijn.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door met specialisten, ouders en de school om een kind heen te gaan staan, kunnen we onze leerlingen het beste ondersteunen. Hier willen we nog beter in worden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen ons gebouw is een peuterspeelzaal gevestigd. Door SKH wordt de peuterspeelzaal gefaciliteerd, dit is voor twee-en driejarigen van maandag- tot en met donderdag-ochtend.

Dit schooljaar zijn wij gestart met het project 'Samen van Start'. Dit is een initiatief van een intensieve samenwerking tussen school, SKH, stichting Netwerk en de Bibliotheek Hoorn.

Het doel van deze samenwerking is dat de overgang naar school makkelijker verloopt. De kinderen spelen buiten met de kleutergroepen, tijdens eten en drinken kunnen de kinderen van de peuterspeelzaal aansluiten bij de kleutergroepen. Op deze manier is het gebouw, de kinderen en de leerkracht al bekend voordat uw kind naar school gaat.

Voor meer informatie zie https://www.kinderopvanghoorn.nl/locaties/ichthus/

Terug naar boven