Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Kleuters leren door spel en beweging. Zij leren nieuwe woorden tijdens een rollenspel in de themahoek of bij het zingen van een lied. Hun ruimtelijk inzicht ontwikkelen zij in de bouwhoek of tijdens de gymles in het speellokaal. Omdat kleuters leren door te doen, is er concreet materiaal in de klas aanwezig. Denk hierbij aan bouwmateriaal, puzzels, kapla, kralen en knutselmateriaal. In groep 1/2 wordt dagelijks minimaal 45 minuten besteed aan bewegingsonderwijs, tijdens het buitenspelen en/of in het speellokaal.
Kleuters leren het meest van betekenisvolle onderwerpen waarmee zij vertrouwd zijn. Denk bijvoorbeeld aan het onderzoeken van planten en insecten in de schooltuin of het rollenspel in de huishoek. Tijdens deze activiteiten heeft de kleuter een sterk didactisch en pedagogisch rolmodel nodig om het leren nog meer betekenis te geven.
De eerste jaren in de peuter- en kleutergroep zijn belangrijk als het gaat om kansengelijkheid. Om de kansen van jonge leerlingen op Wereldwijzer te vergroten, begint in augustus 2022 het project “Samen van Start’. Binnen dit project willen wij kinderen van 2 tot 7 jaar een stevige start geven in het onderwijs. Dit doen wij door de samenwerking tussen de peuters en kleuters te versterken. Leerkrachten en pedagogisch medewerkers overleggen over het onderwijs en bieden activiteiten aan die passen bij peuters en kleuters. Alle kinderen van 2 tot 7 jaar profiteren hiervan. Daarnaast komt een medewerker van de bibliotheek Hoorn elke week om samen met ouders en kinderen leesactiviteiten te doen. Deze bibliotheekmedewerker ondersteunt een rijke taalomgeving op school en thuis door het aanbieden van materiaal, training en consultatie.
De ouderbegeleider en buurtmoeder helpen de samenwerking tussen school en thuis te versterken. Dit project kan niet slagen zonder de ouders van de kinderen. Ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers zorgen er samen voor dat de kinderen een goede start krijgen op school.
Vanaf groep 3 ontwikkelt elke leerling zich van spelend naar lerend kind. Deze ontwikkeling vraagt een aandachtige luisterhouding, een langere spanningsboog en een toenemende mate van het zelfstandig uitvoeren van taken.
De kernvakken lezen, taal, spelling en rekenen komen dagelijks aan de orde. Er wordt gewerkt aan het bereiken van doelen en referentieniveaus die passen bij de lesstof van het leerjaar en de persoonlijke ontwikkeling van uw kind. Vanaf groep 4 verwerken onze leerlingen de aangeboden lesstof met Snappet op chromebooks. Snappet is een adaptieve lesmethode die zich aanpast aan het tempo en niveau van de leerling.
Naast het gebruik van chromebooks vinden wij het belangrijk dat onze leerlingen een goed handschrift ontwikkelen.Daarom bieden wij schrijfonderwijs aan de groepen 3 t/m 8.
Alle leerlingen krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs van een professionele gymleerkracht in sporthal De Kers.
De wereldoriënterende vakken (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek) worden behandeld in thema's of schoolbrede projecten.
Expressie-activiteiten als tekenen, handvaardigheid, muziek en drama maken ook deel uit van ons lesprogramma. Het is belangrijk dat kinderen zich ook op deze manier kunnen uiten. De muzieklessen worden door een vakleerkracht aangeboden in alle groepen. Vanaf groep voor krijgen de kinderen instrumentale lessen aangeboden op bijvoorbeeld gitaar, keyboard en klarinet. Verder zorgen wij ervoor dat onze leerlingen in aanraking komen met voorstellingen, tentoonstellingen, culturele workshops en dat ze musea bezoeken.
Humanistisch vormingsonderwijs (HVO) wordt aangeboden in groep 7 en 8. HVO is levensbeschouwelijk onderwijs dat leerlingen stimuleert om kritisch en creatief na te denken over waarden en normen. Een lesuur in de week wisselen zij ervaringen uit over wat hen bezighoudt. Ook worden de wereldgodsdiensten behandeld tijdens deze lessen.
Burgerschapszin en sociale integratie. Wij willen kinderen voorbereiden op de taken en rollen die ze in de maatschappij (gaan) vervullen. Om in die taken en rollen goed te kunnen functioneren en deel te nemen aan de samenleving, moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Zo krijgen onze leerlingen kennis van algemeen aanvaarde normen en waarden en leren zij hiernaar te handelen. Als school richten we ons op de directe leefomgeving en op de samenleving als geheel. We vinden het belangrijk dat kinderen van diverse culturele achtergronden met elkaar kennismaken en leren samenwerken. Met de gemengde leerlingenpopulatie die wij hebben, krijgen ze daar veel gelegenheid toe.
Onze school is een ‘Vreedzame school’. Dit programma is ontwikkeld om democratisch burgerschap te bevorderen. Wij besteden actief aandacht aan:
• democratie: kinderen leren denken en handelen volgens democratische principes;
•participatie: kinderen worden gestimuleerd actief deel te nemen aan zowel binnen- als buitenschoolse activiteiten;
• identiteit: er is aandacht voor ‘wie ben ik’ en ‘wie is de ander’.Kinderen ontdekken hiermee dat er verschillende zienswijzen zijn op bepaalde problemen. Ze leren kijken vanuit verschillende perspectieven en zo een eigen mening te formuleren en onderbouwen.
In het instructieprogramma is tijd en ruimte gemaakt voor extra begeleiding in de groep voor die leerlingen die dat nodig hebben.
Eén ochtend per week is een logopediste op school voor observaties, screening, begeleiding van leerlingen en voor tips voor de leerkrachten.
Leerlingen die korter dan twee jaar in Nederland zijn wekelijks een aantal uren krijgen extra ondersteuning buiten de groep.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De peutergroep en basisschool Wereldwijzer valt sinds 1-1-2021 onder Stichting Talent voor Opvang en Onderwijs, onderdeel van de SCIO Groep. De peutergroep zit in ons gebouw in het lokaal naast de kleutergroepen. Er is veel gelegenheid voor kort overleg en afstemming. We werken met hetzelfde Startblokken en kleuteruniversiteit, waardoor er in ongeveer drie jaar een goede verdieping op verschillende gebieden, zoals de sociale ontwikkeling en taalontwikkeling kan plaatsvinden.
Het traject Samen van Start is gericht op het realiseren van een doorgaande lijn tussen de peuterspeelzaal en de kleutergroepen van Wereldwijzer. Elkaar ontmoeten en van en met elkaar leren is het motto.
Als team geven wij al onze leerlingen van jongs af aan de beste kansen om zichzelf volledig te kunnen ontwikkelen binnen een veilige en uitdagende omgeving.