RK Jenaplanschool De Pontonnier

Ark 2 1625 CE Hoorn

Schoolfoto van RK Jenaplanschool De Pontonnier

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We werken binnen Stichting Penta met een vaste vervanger per school. Op de Pontonnier staat deze vacature nog open. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Sen-klas

Sinds schooljaar 20/21 hebben we op school een SEN-klas ingericht. In dit lokaal wordt er ondersteuning geboden door de SEN-leerkracht op gebied van sociaal emotionele vorming, taakgerichtheid en executieve functies. Dit unieke, van oorsprong Scandinavisch concept, helpt en ondersteunt kinderen vanuit de gouden driehoek. Zowel leerling als leerkracht en ouders werken samen aan het verbeteren van de executieve functies, taakgerichtheid en emotionele vorming. In gesprek en spelvormen wordt er aan kindspecifieke doelen gewerkt met als doel optimale ontwikkelingskansen voor elk kind.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Kleuters

De groepen 1/2 werken met thema's. Deze thema's worden bepaald door de leerkracht, maar speelt in op de interesse van de kinderen. De leerkrachten gebruiken de methode kleuterplein en de projecten van kleuteruniversiteit als bron. Alle domeinen van het kleuteronderwijs komen aan de orde: van rekenen en lezen tot beeldende vorming en muziek. Er wordt gewerkt met het digikeuzebord, waarbij de leerkracht de mogelijkheid heeft om doelgerichte activiteiten in te plannen. Zo worden de leerlijnen op de verschillende domeinen gevolgd en het aanbod hierop afgestemd. Deze domeinen komen aan bod tijdens de kringactiviteiten, maar nog beter tot zijn recht via spel. Spel neemt een belangrijke plaats is bij het leren van kinderen. Jonge kinderen leren door te spelen en te ontdekken en zich te verwonderen aan de hand van thema's en de wereld om hen heen. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Engels, WO, Kunst en ICT bieden wij geïntegreerd en projectmatig aan. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De Pontonnier streeft ernaar om verder te vergroenen en te verduurzamen. Dat doen we door samen met t Herdertje een gedeelde visie neer te zetten en veel buitenlesactiviteiten aan te bieden. Onze school heeft een prachtige schooltuin, die we de torteltuin noemen. Hier leren onze leerlingen omgaan met planten en dieren. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven