Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Sen-klas
Sinds schooljaar 20/21 hebben we op school een SEN-klas ingericht. In dit lokaal wordt er ondersteuning geboden door de SEN-leerkracht op gebied van sociaal emotionele vorming, taakgerichtheid en executieve functies. Dit unieke, van oorsprong Scandinavisch concept, helpt en ondersteunt kinderen vanuit de gouden driehoek. Zowel leerling als leerkracht en ouders werken samen aan het verbeteren van de executieve functies, taakgerichtheid en emotionele vorming. In gesprek en spelvormen wordt er aan kindspecifieke doelen gewerkt met als doel optimale ontwikkelingskansen voor elk kind.
Kleuters
De groepen 1/2 werken met thema's. Deze thema's worden bepaald door de leerkracht, maar speelt in op de interesse van de kinderen. De leerkrachten gebruiken de methode kleuterplein en de projecten van kleuteruniversiteit als bron. Alle domeinen van het kleuteronderwijs komen aan de orde: van rekenen en lezen tot beeldende vorming en muziek. Er wordt gewerkt met het digikeuzebord, waarbij de leerkracht de mogelijkheid heeft om doelgerichte activiteiten in te plannen. Zo worden de leerlijnen op de verschillende domeinen gevolgd en het aanbod hierop afgestemd. Deze domeinen komen aan bod tijdens de kringactiviteiten, maar nog beter tot zijn recht via spel. Spel neemt een belangrijke plaats is bij het leren van kinderen. Jonge kinderen leren door te spelen en te ontdekken en zich te verwonderen aan de hand van thema's en de wereld om hen heen.
Engels, WO, Kunst en ICT bieden wij geïntegreerd en projectmatig aan.
De Pontonnier streeft ernaar om verder te vergroenen en te verduurzamen. Dat doen we door samen met t Herdertje een gedeelde visie neer te zetten en veel buitenlesactiviteiten aan te bieden. Onze school heeft een prachtige schooltuin, die we de torteltuin noemen. Hier leren onze leerlingen omgaan met planten en dieren.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.