Kindcentrum Universum

Orionstraat 135 1622 BR Hoorn

Schoolfoto van Kindcentrum Universum

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wat is de eindtoets?

Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.

Referentieniveaus
De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. De eindtoetsresultaten van de leerlingen spelen een belangrijke rol bij deze controle. Vanaf 1 augustus 2020 gebruikt de inspectie referentieniveaus om te bepalen of een school voldoende of onvoldoende.

De leerlingen van groep 8 van Kindcentrum Universum maken als eindtoets de IEP-toets. Dit is een landelijk genormeerde toets die door de Rijksoverheid toegestaan is ter verantwoording van de leerresultaten.

De referentieniveaus zijn beschrijvingen van de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen op de verschillende overgangsmomenten van het onderwijs. De referentieniveaus kennen een opbrengstverplichting. Voor het basisonderwijs gelden de referentieniveaus 1F, 2F en 1S. Het basisniveau 1F is het niveau voor taal en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de basisschoolleerlingen een hoger niveau haalt: het streefniveau. Voor taal is dat het 2F-niveau en voor rekenen is het 1S-niveau.In de bijlagen kunt u de resultaten van de school zien.

Wat zijn referentieniveaus?
Een eindtoets meet voor de onderdelen Nederlandse taal en rekenen:

• Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het basisniveau heeft gehaald (dit wordt ook wel het fundamentele niveau genoemd).

• Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het streefniveau heeft gehaald.

Dit is een hoger niveau dat de leerlingen kunnen behalen. Het fundamentele niveau (basisniveau) en het streefniveau (hogere niveau) worden ook wel de‘referentieniveaus’ genoemd. Ze zeggen dus welk niveau de leerlingen op de school hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen. Om te kijken of de school voldoende of onvoldoende heeft gescoord, worden ze vergeleken met signaleringswaarden van de Inspectie van het Onderwijs. Wat zijn signaleringswaarden? Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Als de school minder goed scoort dan deze vastgestelde, minimale waarde, kan het een signaal zijn dat er misschien iets niet goed gaat op de school. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd.Wanneer het percentage leerlingen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.

Wij zien dat de meeste leerlingen zich passend bij hun capaciteiten ontwikkelen en dat het noodzakelijk is het onderwijsaanbod (extra taal en stimuleren eigenaarschap) aan te passen om blijvend boven de ondergrens (inspectienorm) te scoren.

De resultaten verbeteren zichtbaar en de school heeft de ambitie deze continu te verbeteren.

2022
Taalverzorging: <1F: 0 lln  1F: 18 lln  2F: 11 lln   
Lezen: <1F: 2 lln   1F: 16 lln  2F: 9lln
Rekenen <1F: 2 lln  1F: 16 lln  1S: 5 lln

2023 
Taalverzorging: <1F: 1 lln  1F: 9 lln  2F: 6 lln   
Lezen: <1F: 2 lln   1F: 8 lln  2F: 6 lln
Rekenen <1F: 0 lln  1F: 10 lln  1S: 3 lln

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het leerjaar is opgedeeld in 5 blokken van 8 weken.

Na elk blok worden alle (methode gebonden) toetsen geëvalueerd. Dit gebeurd op school/groep en leerlingniveau. Leerkrachten presenteren de gegevens aan het hele team en binnen hun eigen leerteam stellen zij aan de hand van de gegevens interventies op waar nodig.
Hieruit kan bijvoorbeeld komen dat er een leerlijn 'hardop denken' ontwikkeld moet worden omdat uit wetenschappelijke bronnen blijkt dat dit de resultaten van begrijpend lezen kunnen verbeteren en hier op dit moment te weinig aandacht voor is. Ook wordt er gekeken of kinderen tijdelijk extra begeleiding nodig hebben op niet behaalde doelen (als dit nog niet eerder in het blok gesignaleerd is uiteraard).

Door de resultaten 5 keer per jaar grondig door te spreken kunnen eventuele hiaten snel ondervangen worden.
Behandelde leerstof wordt door formatief te evalueren voortdurend gecheckt, kennen leerlingen de leerstof? Op langer termijn zijn de evaluaties na 8 weken een goede graadmeter.

Dit alles bij elkaar maakt dat leerkracht goed in beeld hebben of alle stof behaald is of dat een leerling nog wat extra begeleiding nodig heeft op een bepaald onderdeel.

Extra begeleiding kan plaatsvinden tijdens of na de lesgebonden uren. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur op het voor hen best passende niveau. De Wet doorstroomtoetsen po is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer. De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.

Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school.Leerlingen van groep 8 ontvangen voor de afname van de doorstroomtoets hun voorlopig schooladvies. Een schooladvies wordt gebaseerd op de indrukken van de leerkrachten door de hele schoolcarrière heen, op de toetsresultaten en bij de methodetoetsen, en hoe de werkhouding en groei van de leerling is.Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.

Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school motiveert op grond waarvan deze keuze wordt gemaakt.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

  • Kinderen hebben een omgeving nodig waarin zij zich welkom en gerespecteerd voelen, waar positieve verwachtingen over hen bestaan en waar zij ondervinden dat zij ertoe doen.
  • Kinderen hebben regels nodig, de sleutel voor een positief klimaat ligt vooral in het samen creëren van een cultuur van betrokkenheid en verantwoordelijkheid
  • Wij gaan constructief om met meningsverschillen en conflicten, verwachten een actieve deelname waarin kinderen zorgzaam en sociaal zijn en een stem hebben
  • De school besteedt extra aandacht aan het contact school/thuis; een goede samenwerking achten wij essentieel voor kinderen om zich te ontwikkelen tot volwaardige burgers in de maatschappij

Scholen voor primair onderwijs hebben per 1 augustus 2021 een wettelijke opdracht om in hun onderwijsaanbod actief burgerschap en sociale cohesie te bevorderen. Scholen hebben ruimte om zelf te bepalen hoe ze dit burgerschapsonderwijs inrichten waardoor ze kunnen aansluiten bij de eigen visie op leren. Wij vinden het belangrijk dat kinderen kennis en inzicht ontwikkelen over belangrijke normen en waarden en weten hoe ze daarnaar kunnen handelen.Als school richten we ons op de samenleving als geheel en op de directe leefomgeving. We vinden het belangrijk dat kinderen met diverse culturen en achtergronden met elkaar kennismaken en leren samenwerken. Met de gemengde leerlingenpopulatie die wij hebben, krijgen ze daar veel gelegenheid toe. Als school besteden we daarnaast actief aandacht aan:democratie: kinderen leren denken en handelen volgens democratische principes; participatie: kinderen worden gestimuleerd actief deel te nemen aan zowel binnen- als buitenschoolse activiteiten;identiteit: er is aandacht voor ‘wie ben ik’ en ‘wie is die ander’. Kinderen leren hiermee ontdekken, dat er verschillende zienswijzen zijn op bepaalde problemen, ze leren kijken vanuit verschillende perspectieven en ze leren een eigen mening te formuleren en te onderbouwen.Actief burgerschap is een leerstofonderdeel van de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling die wij op school gebruiken. Daarvoor zetten wij de methode Kwink in. Dit is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap en levert een bijdrage aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en betrokken burgers. Burgerschap is verweven met onze hele manier van lesgeven en omgaan met kinderen. Steeds weer proberen we de kinderen te laten nadenken over hun eigen rol in deze democratische samenleving. Ook ouders zijn hierbij een belangrijke partner voor de school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • je doet er toe
  • samen en coöperatief
  • betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven