Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken met de bibliotheek op schools (DBOS). De nieuwste collectie boeken is aanwezig en wordt up to date gehouden door een medewerker van de openbare bibliotheek in Hoorn. Kinderen kunnen boeken lenen voor school én voor thuis.
De uitleen wordt geregeld door groep 8 leerlingen en een medewerker van de bibliotheek ondersteund dit project. Daarna worden er leesgesprekken gevoerd door deze medewerker waarbij wordt gekeken hoe het leesplezier van leerlingen verhoogd kan worden door het kiezen van passende boeken.
Daarnaast hebben wij een mooi speellokaal voor de peuter en kleutergroepen waar onze gymdocent (beweegmanager) elke week uitdagende parcours uitzet.
In onze lunchruimte bieden wij kinderen een gratis ontbijt en lunch aan en verzorgen wij tevens onze buitenschoolse activiteiten zoals huiswerkbegeleiding, voorlezen, creatieve lessen en meer.
Samen van Start.
Wij zijn een Samen Van Start Kindcentrum waarbij de peuter en kleutergroepen intensief samenwerken.
De pedagogisch medewerkers en de leerkrachten bereiden samen de thema's voor, vormen een leerteam waarin zij zichzelf verder ontwikkelen en de ontwikkeling van kinderen bespreken en bevorderen. Ook spelen de kinderen geregeld samen waardoor zij veel van elkaar kunnen leren én de overgang van de peuters naar de kleuters op 4 jarige leeftijd makkelijker verloopt.
Peuters en kleuters leren tijdens hun spel. Wij zorgen voor veel materiaal, waarvan de jongste leerlingen kunnen leren. Door veel met de leerlingen te praten wordt de woordenschat vergroot en leren zij zich goed uit te drukken. Er wordt gewerkt vanuit thema's die aansluiten bij de belevingswereld van de jonge kinderen. Binnen de thema's wordt uitgebreid aandacht besteed aan de taal- en rekenontwikkeling. Ook de motorische, sociaal-emotionele en kunstzinnige ontwikkeling komen aan bod. In de peuter en kleutergroep worden de leerlingen gevolgd in hun ontwikkeling. De leerlingen krijgen het onderwijsaanbod aangeboden in kleine instructiegroepen, klassikaal en/of individueel. In ons eigen speellokaal krijgen de leerlingen een aantal keer per week bewegingsonderwijs van de leerkracht of van de gymdocent.
Vanaf groep 3 t/m groep 8 wordt gewerkt vanuit onderwijsmethodes als Veilig Leren Lezen, Pluspunt, Taal actief 5, Spelling Actief, Penstreken, Estafette en Atlantis.
Wij gebruiken Atlantis als begrijpend lezen methode. Binnen de thema's van deze methode worden ook de creatieve en zaakvakken aan worden gekoppeld. Op deze manier worden de lessen betekenisvol voor de leerlingen.
Er zijn verder tweemaal per week lessen bewegingsonderwijs die gegeven worden door de vakleerkracht.
Sinds 2023 is er ook een lunchruimte ingericht.
Hier kunnen kinderen tussen 7.45-8.20 ontbijten en hun lunchtrommel vullen met gezond eten.Tussen 11.30-12.30 lunchen hier de leerlingen van groep 3 t/m 8 en is er ruimte voor sociale activiteiten zoals het spelen van een spelletje.
Vanaf 14.15 wordt deze ruimte gebruikt voor buitenschoolse activiteiten. Denk hierbij aan huiswerkbegeleiding, extra rekenondersteuning, begrijpend lezen lessen of creatieve vorming. Vanaf schooljaar 2023-2024 zal het aanbod sterk toenemen met o.a muziek, dans en schaken.
Meertaligheid:
Veel leerlingen op Kindcentrum Universum worden twee of meertalig opgevoed. Hierdoor wordt er in het basisaanbod veel extra aandacht besteed aan de Nederlandse taalontwikkeling. Daarnaast wordt het onderwijs effectief en gericht afgestemd op de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. Dit doen wij door te werken in kleine klassen, veel te investeren in extra instructie, consequente herhaling van de lesstof en de inzet van onderwijsassistenten waar nodig. In samenwerking met de aan het Kindcentrum verbonden remedial teacher, is het tevens mogelijk dat leerlingen die dit nodig hebben, naast het basisaanbod in de groep, extra ondersteuning krijgen op gebieden waarbij dat nodig is. Wij streven ernaar om extra ondersteuning zoveel mogelijk na schooltijd te realiseren. Hierdoor mist de leerlingen geen onderwijs van de leerkracht waardoor de er geen lesstof gemist wordt.NPO middelen/ extra ondersteuning leerlingen/ verlengde schooldag
De extra gelden die voor onze school beschikbaar zijn geven wij in 2023-2024 uit aan de volgende ondersteuning voor de leerlingen:
- remedial teaching voor 8 uur in de week door Karen Pet
- thematisering in de onderbouw -> doelen koppelen aan thema's en deze samen met de leerlingen uitwerken
- buitenschoolse activiteiten -> inzetten van extra personeel om de buitenschoolse activiteiten uit te breiden. Denk aan muziekles, rekenvaardigheden verbeteren, huiswerkbegeleiding en meer.Therapeut:
Wij werken inpandig met Centrum het Antwoord, creatief therapeut Rink Wiegman.1.Hoorn Elke vrijdagochtend is Marion Pauwels van 1.Hoorn bij ons aanwezig in de ouderruimte Barakat om ouders te helpen bij opvoedkundige vragen.
Openbare bibliotheek
Elke maandag is er een collega van de bibliotheek (Wanja Visser) aanwezig om de kinderen te begeleiden bij het uitzoeken van een leesboek. Zij verzorgt trainingen voor ons personeel en geeft meerdere momenten per jaar voorlichting aan ouders in onze ouderruimte Barakat.Samenwerkingsverband:Wij zijn als school aangesloten bij het samenwerkingsverband 'Passend onderwijs West Friesland'.
Gegevens:Bezoek en postadres:
De factorij 16
1689 AL Zwaag
0229- 572633
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Vanaf schooljaar 2022-2023 wordt er op Kindcentrum Universum gewerkt worden met het 5 fasenmodel.
Het 5 fasenmodel geeft vorm aan een proces waarbinnen de ondersteuningsvraag van leerkrachten vroegtijdig wordt gesignaleerd en besproken binnen de leerteams. Het is de ambitie van ons Kindcentrum om zo vroeg mogelijk ondersteuningsvragen in kaart te krijgen en de juiste begeleiding te bieden. Deze is in eerste instantie gericht op het versterken van het handelen van de leerkracht, maar kan ook vorm krijgen als begeleiding voor de leerling zelf en/of de ouders.Inrichting van het 5 fasenmodel:
Het idee van het 5 fasenmodel is dat er breed gekeken wordt naar wat er nodig is om een leerling verder op weg te helpen. Eerst vanuit de leerkracht en het leerteam. Daarna kan een leerling ingebracht worden in ons Inclusieteam (IT) waar verschillende disciplines aanwezig zijn:
KC, directeur, P2o'er vanuit het samenwerkingsverband, inclusiemedewerker vanuit Parlan en de jeugdgezinswerkers vanuit 1.Hoorn.Door alles deskundigen samen te laten kijken naar een casus kan er goed aangesloten worden op de behoefte van de leerling, leerkracht of ouder. Dit IT komt elke 6 weken bij elkaar en ondersteund waar nodig.
Alles onder 1 dak:
Ons Kindcentrum is een voorziening waarin organisaties als onderwijs, peuterspeelzaal en welzijnsactiviteiten voor kinderen zijn samengevoegd.
Kindcentrum Universum is een plaats voor kinderen uit de wijk, waar zij, binnen 1 pedagogische visie, goed onderwijs krijgen in de kennisvakken binnen een duidelijke structuur en waarbij wij hoge (gedrags)verwachtingen hebben van alle kinderen.Samen van Start
Kindcentrum Universum is sinds 2022 een Samen van Start school. Dit betekent dat peuters in een veilige setting vanaf 2 jaar in een doorgaande lijn kunnen ontwikkelen. De pedagogisch medewerkers en de leerkrachten werken intensief samen om dit mogelijk te maken.
Voor meer informatie kunt u kijken op samenvanstart.nl of loop even binnen en vraag naar onze ouderbegeleider Monique Grooff. Zij vertelt graag meer over deze mooie samenwerking tussen de peuters en de kleuters.
Visie jonge kind
Missie:
Het Michaela onderwijs is ook voor het jonge kind op Kindcentrum Universum leidend. Wij maken gebruik van een duidelijke structuur. De leerkracht is een rolmodel en heeft hoge verwachtingen van de kinderen. Ieder kind kan alles leren en door veel gericht te oefenen verbreden wij de kennis van de wereld om hen heen.Visie het jonge kind:
Kindcentrum Universum kenmerkt zich door een nauwe samenwerking in de onderbouw. Er is een doorgaande lijn tussen de peuters, kleuters en groep 3. Wij zorgen bij elk thema voor een rijke, krachtige en betekenisvolle leeromgeving. De speel-/leeractiviteiten zijn gericht op de ontwikkeling waarbij de SLO doelen leidend zijn. Door goed te observeren en vast te leggen kunnen wij de ontwikkeling en voortgang monitoren. Kinderen leren niet alleen van elkaar, maar ook met en van de leerkracht.
Samenwerking met ouders vinden wij heel belangrijk: alleen samen kunnen wij de kinderen een goede start geven in het onderwijs.