Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Wat is de Doorstroomtoets?
Jaarlijk maken onze leerlingen in groep 8 in februari de IEP doorstroom toets (sinds februari 2023) Dit is verplicht. Met deze toets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De Doorstroomtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.
Referentieniveaus
De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. De Doorstroomtoetsresultaten van de leerlingen spelen een belangrijke rol bij deze controle. De inspectie gebruikt de referentieniveaus om te bepalen of een school voldoende of onvoldoende presteert.
Wat zijn referentieniveaus?
Een Doorstroomtoets meet voor de onderdelen Nederlandse taal en rekenen:
• Hoeveel procent van de leerlingen met de toets het basisniveau heeft gehaald (dit wordt ook wel het fundamentele niveau genoemd).
• Hoeveel procent van de leerlingen met de Doorstroomtoets het streefniveau heeft gehaald. Dit is een hoger niveau dat de leerlingen kunnen behalen.
Het fundamentele niveau (basisniveau) en het streefniveau (hogere niveau) worden ook wel de ‘referentieniveaus’ genoemd. Ze zeggen dus welk niveau de leerlingen op de school hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen. Om te kijken of de school voldoende of onvoldoende heeft gescoord, worden ze vergeleken met signaleringswaarden van de Inspectie van het Onderwijs.
Wat zijn signaleringswaarden?
Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Als de school minder goed scoort dan deze vastgestelde minimale waarde, kan dat een signaal zijn dat er iets niet goed gaat op de school. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd.
Wanneer het percentage leerlingen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.
Let op: Voor de beoordeling van schooljaren 2021/2022 en 2022/2023 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie (Beoordeling leerresultaten po 2022-2023).
De leerlingen van groep 8 van Het Fluitschip maken als eerder vermeld de Doorstroomtoets van IEP. Dit is een landelijk genormeerde toets die door de Rijksoverheid toegestaan is ter verantwoording van de leerresultaten. Wij publiceren onze resultaten over de afgelopen drie jaar:
Schooljaar 2021 2022:
• Taalverzorging: <1F: 0 lln; 1F: 20 lln; 2F: 12 lln
• Lezen: <1F: 0 lln; 1F: 20 lln; 2F: 13 lln
• Rekenen: <1F: 1 lln; 1F: 19 lln; 1S: 8 lln
Schooljaar 2022 2023
• Taalverzorging: < 1F: 0 lln; 1F: 19 lln; 2F: 17 lln
• Lezen: <1F: 0 lln; 1F: 19 lln; 2F: 14 lln
• Rekenen: < 1F: 2 lln; 1 F: 17 lln; 1S: 5 lln.
Schooljaar 2023 2024
• Taalverzorging: < 1F: 0 lln; 1F: 13 lln; 2F: 7 lln
• Lezen: <1F: 1 lln; 1F: 12 lln; 2F: 6 lln
• Rekenen: < 1F: 1 lln; 1 F: 12 lln; 1S: 2 lln.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De school heeft een toetsprotocol wat betreft de tussenresultaten. In de toetskalender staat welke toetsen van het IEP leerlingvolgsysteem (IEP LVS) in welke periode worden afgenomen. Naar aanleiding van de toetsresultaten worden de resultaten op schoolniveau (met het hele team), op groepsniveau (met de Kwaliteitscoördinator) en op leerlingniveau (met de Kwaliteitscoördinator) besproken. Er wordt gekeken of de leerlingen de verwachte groei doorgemaakt hebben en er worden nieuwe verwachtingen beschreven.
Na het analyseren van de IEP toetsen komt het hele team (Dataday) samen om de resultaten van de groepen met elkaar te bespreken. De leerkrachten presenteren de resultaten van hun groep aan elkaar en vertellen hun successen en waar ze de aanpak mogelijk moeten verbeteren. Op deze manier zijn we op de hoogte van de resultaten en aanpakken van de hele school en kunnen we leren van elkaar.
Tijdens de groepsbespreking wordt de hele groep besproken. De doelen en analyses van het werken met de methodes en van IEP LVS staan dan centraal. Wanneer het nodig is om dieper op problematiek van individuele leerlingen in te gaan, wordt er een aparte afspraak gemaakt voor een leerlingbespreking. De groepsbespreking gaat aan de hand van een format. Met dit formulier kan helder gemaakt worden welke vragen de leerkracht nog heeft.
Binnen het leerteam worden de methodetoetsen data met elkaar besproken. Op basis van deze data wordt er gekeken of er aanpassingen gedaan moeten worden in de aanpak. Op deze manier zijn we met elkaar verantwoordelijk en alert voor de resultaten op kortere en langere termijn.
Bij de middentoetsen kunnen de leerkrachten zeer fijnmazig de vorderingen van de leerlingen analyseren. De toetsen kunnen worden geanalyseerd op domeinniveau.
Als we de middentoetsen van het schooljaar 2023-2024 bekijken zien we dat de resultaten zijn verbeterd t.o.v. vorig jaar bij de middentoetsen. Groep 3 t/m 6 scoren bij rekenen op het landelijke IEP niveau en als groep staan ze gemiddeld op de lijn richting uitstroom 1S. Dat was vorig jaar nog niet het geval. We hebben intensief hierop ingezet als school en dat heeft resultaat gehad. Zo zijn wij gestart met periodeplannen voor rekenen. Waardoor leerkrachten meer inzicht hebben gekregen op de verschillende niveaus in de klas. Leerkrachten sturen daardoor doelgerichter.
We hebben besloten om Foutloos Rekenen opnieuw in te zetten in groep 6 en 7 om de basis nog beter op orde te krijgen. Vanaf schooljaar 2024-2025 laten we groep 6 altijd aan het begin van het schooljaar het programma van Foutloos Rekenen volgen. Zo krijgen deze groepen een goede basis in de bovenbouw en achterstanden te voorkomen.
Bij taalverzorging scoren de groepen groep 3 t/m 5 ook op 2F niveau . Lezen heeft een stijgende lijn. Bij groep 6 t/m 8 zijn de resultaten wisselend, maar ook daar is een stijgende lijn te zien. Bij begrijpend lezen zien wij een wisselende score. Wij zien dat in de groepen 5 t/m 7 de resultaten wat achterblijven. Er wordt wel op weging gescoord. In schooljaar 2024-2025 gaan wij begrijpend lezen goed implementeren in ons NKC onderwijs. Wij verwachten dat dit zal resulteren in een betere opbrengst. 5.2 Resultaten Doorstroomt
De Wet Doorstroomtoetsen PO is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer.
● De leerlingen krijgen vanaf eind groep 7 een oriënterend schooladvies. Hierbij wordt uitgelegd wat de leerling zelf kan doen om dat niveau of een hoger niveau te halen. Een schooladvies wordt gebaseerd op de indrukken van de leerkrachten door de hele schoolcarrière heen, op de toetsresultaten bij IEP en bij de methodetoetsen, en hoe de werkhouding en groei van de leerling is. Wij adviseren kansrijk, dat betekent dat we vooral kijken naar de potentie van een leerling in samenhang met de werkhouding van de leerling.
● Leerlingen van groep 8 ontvangen voor de afname van de Doorstroomtoets hun voorlopig schooladvies.● Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de Doorstroomtoets.
● Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de Doorstroomtoets.
● Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
● Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk,met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.
● Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren waarom het advies niet wordt aangepast.
Adviezen 2023 2024
We hebben kansrijk geadviseerd. Naar aanleiding van de IEP eindtoets, hebben we 4 adviezen naar boven bijgesteld.
• VMBO basis/kader 1 lln
• VMBO Kader 5 lln
• MAVO 2 lln
• MAVO / HAVO 1 lln
• HAVO 3 lln
• HAVO / VWO 1 lln
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Burgerschap is verweven met onze hele manier van lesgeven en omgaan met kinderen. Steeds weer proberen we de kinderen te laten nadenken over hun eigen rol in deze democratische samenleving. Actief burgerschap is een leerstofonderdeel van de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling die wij op school gebruiken. Daarvoor zetten wij de methode de Vreedzame School in.
De Vreedzame School streeft er naar om kinderen te leren:
- op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan
- op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen
- constructief conflicten op te lossen
- verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap
- open te staan voor verschillen tussen mensen.
De Vreedzame School is het uitgangspunt van handelen voor leerkrachten, leerlingen en volwassenen die met de kinderen werken. De BSO werkt daarom ook met de Vreedzame School.
IKC Het Fluitschip heeft een Vreedzame School coördinator. Deze houdt de doorgaande lijn in de gaten, zij instrueert de nieuwe Mediatoren.
Burgerschap
Scholen voor primair onderwijs hebben per 1 augustus 2021 een wettelijke opdracht om in hun onderwijsaanbod actief burgerschap en sociale cohesie te bevorderen. Scholen hebben ruimte om zelf te bepalen hoe ze dit burgerschapsonderwijs inrichten waardoor ze kunnen aansluiten bij de eigen visie op leren. Op IKC Het Fluitschip werken wij met De Vreedzame School. Dit is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap en levert een bijdrage aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en betrokken burgers. Het beschouwt de klas en het kindcentrum als een leefgemeenschap, waarin alle kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren wat het betekent om een ‘democratisch burger’ te zijn. Het programma streeft er naar om kinderen te leren op een positieve manier met elkaar om te gaan, op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen en een actieve bijdrage te leveren aan de sfeer en de gang van zaken in de groep en op school. Als kindcentrum richten we ons op de samenleving als geheel en op de directe leefomgeving. We vinden het belangrijk dat kinderen met diverse culturen en achtergronden met elkaar kennismaken en leren samenwerken. Met de gemengde leerlingenpopulatie die wij hebben, krijgen ze daar veel gelegenheid toe.
Als school besteden we daarnaast actief aandacht aan:
- democratie: kinderen leren denken en handelen volgens democratische principes. Leerlingen nemen plaats in de leerlingen raad.
- participatie: kinderen worden gestimuleerd actief deel te nemen aan zowel binnen- als buitenschoolse activiteiten;
- identiteit: er is aandacht voor ‘wie ben ik’ en ‘wie is die ander’.Kinderen leren hiermee ontdekken, dat er verschillende zienswijzen zijn op bepaalde problemen, ze leren kijken vanuit verschillende perspectieven en ze leren een eigen mening te formuleren en te onderbouwen.
Actief burgerschap is een leerstofonderdeel van de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling die wij op het kindcentrum gebruiken. Daarvoor zetten wij de methode de Vreedzame School in (zie hierboven).
De inspectie houdt toezicht op de kwaliteit van alle scholen binnen ons schoolbestuur, Het Fluitschip heeft een basisarrangement gekregen.
De eindresultaten in de kernvakken taal/lezen en rekenen zijn conform de richtlijnen van de inspectie voldoende.
- Het team stemt het leerstofaanbod af op de behoeften van de leerlingen en heeft hierbij aandacht voor leesmotivatie en woordenschat.
- De leraren volgen de ontwikkeling van de leerlingen en geven extra ondersteuning als dit nodig is.
- De leraren leggen de leerstof in het algemeen duidelijk uit.
- De school is een multi-culturele school waar vreedzaam omgaan met elkaar hoog in het vaandel staat.
- Het planmatig werken aan het verbeteren van de schoolresultaten en schoolontwikkeling moet diepgaander, zodat duidelijk wordt dat de school alle onderwijskansen voldoende benut.
Het team heeft naar aanleiding van het rapport een verbeterplan opgesteld.
In het schooljaar 2018-2019 heeft een Audit team de school bezocht. Hieruit zijn ontwikkelpunten naar voren gekomen. Het team heeft deze punten ter harte genomen en gewerkt aan een verbeterplan.