Wat is de klachtenregeling?
Geschillenregeling bij conflicten ouders/verzorgers en school
Ondanks de inzet om alles naar wens te laten verlopen op onze school kan het voorkomen dat je het gevoel hebt dat iets niet goed is gegaan, of dat de school in gebreke is gebleven. Als dit gebeurt dan betreuren wij dit zeer, maar waar gewerkt wordt kunnen fouten worden gemaakt. In voorkomende gevallen vragen wij je te overleggen met de leerkracht van je kind of met de persoon in kwestie om problemen op te lossen of eventueel te herstellen. We hopen dat een goed gesprek voldoende is om het probleem op te lossen. Is dit niet het geval, dan kun je je wenden tot de directie van de school. Ben je van mening dat je probleem niet goed afgehandeld is, dan kun je terecht bij de algemene directie van Stichting Allure. Als dit niet lukt en wil je hier een klacht over indienen, dan kun je je wenden tot de contactpersoon. Ook kan deze persoon je verder verwijzen hoe het een en ander in zijn werk gaat.
In verreweg de meeste gevallen kan een klacht op school in goed overleg worden opgelost. De klachtenregeling is bedoeld voor die situaties waarin een klacht op school niet tot tevredenheid wordt of kan worden afgehandeld.
Hoe functioneert de klachtenregeling?
Een klacht kan worden ingediend door een leerling, een ex-leerling, een ouder of verzorger, maar ook het bevoegd gezag (lees: schoolbestuur) is ertoe gerechtigd. Dit kan zowel mondeling als schriftelijk gebeuren.De school heeft een vertrouwenspersoon aangesteld. Daarnaast is er een contactpersoon voor het bestuur aangesteld. De namen van de vertrouwens-/contactpersonen kun je vinden in deze schoolgids. Degene die de klacht indient, kan zelf bepalen tot welke contactpersoon / vertrouwenspersoon hij / zij zich wil wenden. Afhankelijk van de inhoud van de klacht zal deze actie ondernemen. De vertrouwenspersoon neemt bij zijn werkzaamheden de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht en is verplicht tot geheimhouding voor alle zaken, behalve strafbare feiten. In moeilijke situaties stelt de vertrouwenspersoon zich in verbinding met de z.g. klachtencommissie. Deze is voor alle onder de hoede van een schoolbestuur vallende scholen ingesteld. In ons geval zijn dat alle openbare scholen van Stichting Allure. Deze hele procedure is strikt gebonden aan de regelgeving van de klachtenregeling. Een klacht moet binnen drie maanden na het incident worden ingediend.
De interne vertrouwenspersonen van de school zijn Annarens Schuddeboom en Elly de Jong.
Voor onze school zijn mevrouw I. Ursem en E. Labree de externe vertrouwenspersonen. Ze zijn werkzaam bij de GGD Hollands Noorden. De GGD biedt tot uiterlijk 01-01-2025 de functie van externe vertrouwenspersoon aan. Ouders/verzorgers worden vóór die tijd geïnformeerd over de nieuwe externe vertrouwenspersoon.
De externe vertrouwenspersoon kunt u schriftelijk dan wel telefonisch bereiken.
Adres vertrouwenspersoon:
GGD Hollands Noorden t.a.v. Externe vertrouwenspersoon
Postbus 9276
1800 GG Alkmaar
088-0100550