Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De kinderen hebben ten opzichte van de entreetoets een voldoende groei doorgemaakt.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij werken volgens het model van handelingsgericht werken. Dat betekent dat wij volgens een vaste cyclus resultaten analyseren. Van daaruit maken wij groepsplannen waarin beschreven wordt hoe we tegemoet komen aan de behoeftes van de kinderen. Onze tussenresultaten gebruiken wij als meetinstrument om te evalueren of ons onderwijs effectief is en wat er aangepast moet worden voor de komende periode, zodat kinderen zich goed ontwikkelen.
De adviezen die wij geven, laten zien dat ze passen bij de mogelijkheden van ieder kind.
We zien dat kinderen op niveau blijven of zelfs doorgroeien.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Missie:
De Jacobusschool ziet als zijn belangrijkste taak; kinderen een brede basis meegeven voor de toekomst in de steeds veranderende maatschappij. Zodat kinderen invloed kunnen uitoefenen op hun eigen ontwikkeling en toekomst.
Belangrijke kernpunten zijn:- Omgaan met voorspoed en tegenslag.- Verantwoordelijkheid nemen.- Talenten benutten.- Reëel en motiverend zelfbeeld hebben.- Geloof in een betere wereld en hun eigen rol daarin.
Visie:
Vanuit deze missie komen wij tot de volgende visie op ons onderwijs. We scheppen een onderwijsleersituatie die het voor de kinderen mogelijk maakt om een continu ontwikkelingsproces aan te gaan voor wat betreft de verstandelijke, sociaal emotionele, motorische en creatieve ontwikkeling. We stemmen ons onderwijs af op de voortgang in ontwikkeling van kennis en vaardigheden en geven ruimte voor talentontwikkeling van ieder kind. We scheppen een sfeer waarin ieder kind zich geborgen en geaccepteerd voelt, zodat een kind vanuit zelfvertrouwen kan leren. De steeds veranderende maatschappij vraagt om vaardigheden in de toekomst die wij nu nog niet kunnen overzien. Dit vraagt van ons om een lerende houding aan te nemen en om kinderen een lerende houding mee te geven, zodat het schoolteam en de kinderen bereid zijn om vaardigheden uit te breiden of aan te passen. Om kinderen toekomstgericht te laten ontwikkelen, is samenwerking met onze ouders van groot belang. Door educatief partnerschap betrekken we ouders bij de schoolse ontwikkeling van hun kind. Samen met ouders denken we in mogelijkheden om aan te sluiten bij deze schoolse ontwikkeling.
In mei 2016 hebben we het basisarrangement gekregen vanuit de inspectie van het onderwijs. Ons meerjarenbeleid is erop gericht om dat te waarborgen en door te ontwikkelen.