Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om een goed beeld te hebben van waar onze leerlingen staan in hun ontwikkeling maken wij gebruik van verschillende meetinstrumenten en -momenten:
- Groepen 1 & 2: wij volgen de kinderen in hun ontwikkeling met de BOSOS. Dit houdt in dat de kleuterleerkrachten de kinderen observeren waar zij op verschillende gebieden staan in hun ontwikkeling om het het kind uit te dagen en verder te laten groeien.
- Groepen 3 t/m 8: wij volgen de kinderen op sociaal emotioneel gebied aan de hand van vragenlijsten om zo te kijken hoe de groep zich heeft gevormd, maar ook het individuele kind. Op cognitief gebied maken wij gebruik van de methodegebonden toetsen die na iedere kern wordt afgenomen. Hierdoor weet de leerkracht (en leerling) wat nog extra aandacht verdient in de aankomende periode.
- Groepen 3 t/m 8: voor deze groepen maken wij gebruik van het IEP-leerlingvolgsysteem. Net als CITO zijn dit niet-methodegebonden toetsen die twee keer per jaar worden afgenomen. Deze toetsen zijn criteriumgericht en geven de leerling een goed beeld waar zij in hun ontwikkeling staan ten opzichte van hun eerdere toetsmoment. Tevens sluit het goed aan op de IEP-doorstroomtoets in groep 8.
Als team hebben wij schoolambities geformuleerd per vakgebied en halfjaarlijks evalueren wij met het team voor iedere groep waar wij staan ten opzichte hiervan. Daarbij bespreken wij wat we met elkaar kunnen doen om onze ambities te halen, versterken en borgen.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op de Plevier streven wij naar een veilige en vertrouwde omgeving voor alle leerlingen. Veel waarde wordt door ons dan ook gehecht aan een klimaat met veel structuur en rust, waarbij er tevens ruimte geboden wordt aan de individuele ontplooiing. Wij streven naar wederzijds respect, vrijheid van meningsuiting, acceptatie van onderlinge verschillen, gelijkwaardigheid en onderling vertrouwen. De Plevier staat voor een veilig pedagogisch klimaat waarin iedereen, ongeacht cultuur, overtuiging of achtergrond zich welkom voelt. Dit alles noemen wij de sociale veiligheid.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.