OBS De Notenkraker streeft naar een plezierige en veilige leer-, speel- en werkomgeving voor zowel leerlingen als hun ouders en de leerkrachten. Kernpunten hierbij zijn:
- Wederzijds respect
- Vrijheid van meningsuiting
- Omarmen van onderlinge verschillen
- Gelijkwaardigheid
- Onderling vertrouwen
School Wide Positive Behaviour Support (SWPBS)
Het uitgangspunt van de Notenkraker is 'goed gedrag kun je leren'. We besteden dus veel aandacht aan het leren van goed gedrag. Belangrijke manieren om te zorgen voor goed gedrag van leerlingen zijn:
1. goed, uitdagend onderwijs dan aansluit bij de onderwijsbehoeften van kinderen Uitdagend onderwijs dat aansluit. Met de aanpak van opbrengstgericht en passend onderwijs geeft de Notenkraker daar invulling aan.
2. het structureel aanleren van goed gedrag. Hiervoor maken we gebruik van de principes van SWPBS, een aanpak die op veel scholen effectief blijkt te zijn.
3. een gedegen schoolbrede aanpak om te sturen op goed gedrag.
Deze principes zijn de 5 pijlers van SWPBS:
1 vanuit gedeelde waarden schoolbreed werken aan gedrag en leren;
2 preventie staat centraal vanuit een meergelaagd model van ondersteuning;
3 positieve benadering: aanleren en waarderen;
4 datagestuurd werken;
5 partnerschap met ouders en samenwerking met ketenpartners.
Hoe doen we dat dan in de school? Dit doen we door:
- De waarden van de school te bepalen en de gedragsregels hieraan te koppelen.
- De gedragsregels te visualiseren.
- Door middel van lessen in goed gedrag de gedragsregels daadwerkelijk in te oefenen
- Te werken aan een positieve schoolcultuur.
- Het actief toezicht in de algemene ruimten en m.n. het schoolplein verder aan te scherpen.
- Afspraken te maken over ongewenst gedrag en de daaropvolgende interventies en consequenties.
- Data te verzamelen en te analyseren om vervolgens te kunnen interveniëren en beleid aan te Passen.
Huisregels
Ter ondersteuning van het hier bovenstaande gelden bij De Notenkraker de volgende huisregels voor leerlingen, ouders en personeel:
- Bij ons op school wordt niet gepest, gediscrimineerd of gevochten.
- Wij onthouden ons van agressie, geweld (zowel verbaal als fysiek) en seksuele intimidatie.
- Wij luisteren naar elkaar en problemen worden in dialoog met elkaar aangepakt.
- Wij gaan respectvol met elkaar om, met elkaars spullen en met de eigendommen van de school en het schoolgebouw.
- Onder schooltijd is het gebruik van mobiele telefoons en geluidsapparatuur door leerlingen niet toegestaan.
- Het is nadrukkelijk verboden om zonder toestemming foto’s, filmpjes en/of geluidsopnames te maken van personeelsleden of (mede)leerlingen en om deze al dan niet op het internet te verspreiden.
(Cyber)pesten
Wij zeggen ‘NEE’ tegen pesten. Helaas komt pesten vrijwel overal in meer of mindere mate voor, dus ook bij ons op school. Pestgedrag is onacceptabel en wij hanteren hiervoor een speciaal protocol. Het protocol voorziet niet alleen in maatregelen tegen de pester(s), maar richt zich ook op de meeloper(s) en het gepeste kind zelf. Het pestprotocol staat op onze website.
Meldcode
Elke school moet volgens de wet beschikken over een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De meldcode is een hulpmiddel voor alle medewerkers van de school voor het omgaan met signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling bij leerlingen. Deze meldcode is van toepassing op alle personen die binnen de school werkzaam zijn, en dus ook op bijvoorbeeld stagiaires, vrijwilligers en opdrachtnemers. We hanteren hiervoor de BOOR meldcode, te vinden op de website.