Basisschool Het Prisma

Sara Burgerhartweg 60 3193 TB Hoogvliet Rotterdam

  • Ons schoolplein is door Zoneparc ingericht tot een heerlijke speelomgeving voor kinderen.
Ook na schooltijd is dit plein vrij toegankelijk.
  • Het  schoolplein deel van de kleuters is ook door Zoneparc ingericht.
  • Schoolfoto van Basisschool Het Prisma

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Enkele jaren geleden zijn we als school begonnen met het lesgeven volgens het directe instructiemodel. Doel hiervan was om de opbrengsten van ons onderwijs te verbeteren. Elk jaar analyseren we de opbrengsten van onze leerlingen. Naar aanleiding van de analyses maken we keuzes. Dit jaar gaan we met het team onder andere aan de slag met het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van coöperatieve werkvormen , positieve groepsbeïnvloeding en effectieve communicatie.

In het schooljaar 2022 - 2023 was ons resultaat op de CITO Eindtoets 536,9. Dit was een prima resultaat waar leerlingen en leerkrachten keihard voor gewerkt hebben en heel blij mee zijn.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op ’t Prisma vinden we de zorg voor de leerlingen erg belangrijk. We vinden dat we als school en als team daar een belangrijke taak in hebben en we doen dat in nauwe samenspraak met ouders.   

De zorg voor de leerlingen begint op onze school in de klas, bij de organisatie van het onderwijs volgens het directe instructiemodel. Leerlingen krijgen per vak eerst een korte klassikale instructie. Voor leerlingen die daarna extra instructie nodig hebben, volgt extra uitleg in een kleine groep aan de instructietafel. Leerlingen die weinig oefening nodig hebben, krijgen extra verdiepingsmateriaal aangeboden.

Het bijhouden van de vorderingen van de leerlingen gebeurt in de eerste plaats door de leerkrachten.  

Naast dit systeem hebben we op ’t Prisma nog een systeem van toetsen, dat bedoeld is om de vorderingen van de leerlingen te vergelijken met alle leerlingen in Nederland. Dit zijn de Citotoetsen, die op vaste momenten in het jaar worden afgenomen. 

De toets resultaten geven ons inzicht in de resultaten en leerwinsten van de leerlingen. Op grond van de resultaten en observaties maken we groepsplannen en plannen van aanpak. We delen hierbij de leerlingen in naar onderwijsbehoeften.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De schooladviezen die de kinderen op obs 't Prisma krijgen zijn gebaseerd op het Leerlingvolgsysteem en de observaties van de leerkrachten. De combinatie van deze twee maakt het mogelijk een gedegen advies te formuleren. Het is belangrijk om te kijken of de kinderen na 3 jaren op het voortgezet onderwijs nog op het juiste niveau zitten.

De overgang naar het voortgezet onderwijs

Uw kind zit acht jaar bij ons op school. In die acht jaar hebben wij ons een goed beeld kunnen vormen van de mogelijkheden van uw kind. Gedurende de schoolloopbaan van uw kind nemen we bij de kinderen meerdere toetsen van Cito af. Deze toets meet meer dan alleen de mogelijkheden op het gebied van taal en rekenen. Het geeft ook informatie over andere vaardigheden en talenten.

Het pré-advies ontvangen de kinderen van groep 7 in juni. Vanaf groep 5 zullen de kinderen al een prognose VO met het rapport meekrijgen. Zo kunnen ouders zien waar de kinderen op dat moment staan. Bij het geven van het pré-advies voor het voortgezet onderwijs letten we op de resultaten van de citotoetsen, de methode gebonden toetsen, de sociaal-emotionele mogelijkheden, de zelfstandigheid, de weerbaarheid, cognitieve mogelijkheden, het plannen van het werk en het maken van het huiswerk.

In Januari ontvangen de leerlingen van groep 8 het voorlopig advies. We lopen dan de pré-adviezen van groep 7 na. We herbevestigen in het kort het pré-advies en nodigen ouders uit als het pré-advies wordt gewijzigd.Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken in de eerste twee weken van februari een doorstroomtoets. In de maand maart zal na de uitslag het definitieve advies volgen. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau. Meestal zal de uitslag van deze toets het eerder gegeven advies ondersteunen. Wanneer de uitslag lager uitvalt dan het advies, blijft het advies gehandhaafd. Als de uitslag hoger uitvalt, zullen we het advies heroverwegen en kunnen dan besluiten om het advies te handhaven, dan wel bij te stellen.

Belangrijke data:

· Juni groep 5: prognose VO mee met rapport

· Juni groep 6: prognose VO mee met rapport

· Juni groep 7 : eerste voorlopig advies

· Januari Groep 8: Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.

· Februari groep 8: Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.

· Maart groep 8: Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

· Maart groep 8: Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.

· Maart groep 8: Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

Belangrijk om te weten:

Bij het vormen van het advies maken wij als school gebruik van een adviescommissie. Zij zijn samen verantwoordelijk voor het opstellen van het pré-advies, het voorlopig advies en het definitieve advies. In de commissie zitten de volgende personen:

· De leerkracht van de groepen 7 en 8

· Intern begeleider

· Directeur

· Waar nodig aangevuld met specialisten en leerkrachten van groep 6

Om dat te realiseren is de Overstaproute ontwikkeld. Daarin staan afspraken waaraan alle Rotterdamse scholen voor basis en voortgezet onderwijs zich zullen houden. Onze school houdt zich aan die afspraken. Door onze contacten met het VO weten wij dat dit inderdaad zo is. Zo kunnen wij nagaan of onze adviezen de juiste kwaliteit hebben.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als basisschool willen we dat onze leerlingen zich zoveel mogelijk ontplooien en bereiden we ze voor op deelname aan onze pluriforme samenleving. Ons motto is dan ook : “We helpen kinderen zichzelf, anderen en de wereld om zich heen kennen en begrijpen.” Daarom leren we ze sociale vaardigheden die ze nodig hebben om zich in onze pluriforme samenleving staande te houden.
Daarnaast willen we de leerlingen ook stimuleren om later actief aan onze democratische samenleving deel te nemen. Bovendien is het van belang dat ze leren handelen vanuit met elkaar gedeelde waarden en normen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Sociaal gedrag
  • Respect voor elkaar
  • Sociale omgang

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven