Basisschool Het Prisma

Sara Burgerhartweg 60 3193 TB Hoogvliet Rotterdam

  • Ons schoolplein is door Zoneparc ingericht tot een heerlijke speelomgeving voor kinderen.
Ook na schooltijd is dit plein vrij toegankelijk.
  • Het  schoolplein deel van de kleuters is ook door Zoneparc ingericht.
  • Schoolfoto van Basisschool Het Prisma

Het team

Toelichting van de school

Naast een aantal jongere leerkrachten mogen wij ons verheugen van zeer ervaren, wat oudere, leerkrachten. Deze mix zorgt voor een goede leersituatie voor de kinderen.
De oudere leerkrachten begeleiden hun jongere collega's en brengen heb de kneepjes van het vak bij. De leeftijd verdeling van het personeel laat zien dat het team van 't Prisma evenwichtig is opgebouwd.  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het verlof van personeel vindt in principe plaats tijdens de schoolvakanties. Leerkrachten die recht hebben op studieverlof of extra verlof (leeftijd, ouderschapsverlof, zwangerschapsverlof) worden zoveel mogelijk door een vaste leerkracht vervangen.

In geval van ziekte of calamiteiten proberen we collega's zoveel mogelijk met eigen personeel te vervangen. Als vervanging niet mogelijk is, wordt een groep incidenteel opgevangen door een andere collega, verdeeld over andere groepen of als het echt niet anders kan, wordt aan  ouders gevraagd hun kind thuis op te vangen.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen worden ingedeeld in jaargroepen, dit houdt in dat leerlingen op basis van leeftijd bij elkaar geplaatst worden. De groepsgrootte is momenteel tussen de 25-30 leerlingen. 

In principe hanteren we in de onderbouw een maximale groepsgrootte van 30 leerlingen. Voor de midden- en bovenbouw in principe een maximale groepsgrootte van 28 leerlingen. In sommige groepen kan het incidenteel voorkomen dat we een kleinere groepsgrootte hanteren.

OBS ’t Prisma geeft onderwijs met het directe instructiemodel.  Voor de groepsleerkracht betekent dit dat de lestijd zo effectief mogelijk ingezet wordt. Voor leerlingen betekent het instructie en hulp op maat, iedere leerling krijgt de (verwerking) stof aangeboden op zijn eigen niveau. Er vindt voor iedere leerling afstemming plaats.

Groepen en leerkrachten

1/ 2 A    juf  Kirsten (ma-wo) en juf Virgie (do,vr)

1/ 2 B    juf Dineke

1/ 2 C    juf Annebel (ma-wo en vr) juf Nathalie (do)

1/ 2 D    juf Eefje

3             juf Jo-Ann

4             juf Danielle

5             juf Jamie

6             juf Naomi (ma-do) en juf Jelena (vr)

6/7         meester Darice

7             juf Marianne

8             juf Yvonne          

Juf Inge en juf Lilian; IB

Juf Prisca ; ouderconsulent en leerkrachtondersteuner

Juf Orkid ;TSO

Meester Smit, juf Irene, meester Wybe, juf Desiree, juf Inger, meester Jochem en juf Rachel; ondersteuning

Meester Derk en meester Hans; ICT

Juf Dionne; maatschappelijk werkster

Juf Robin; gym

Juf Roshni; onderwijsassistent

Directie Prisma; Meester Stefan en meester Henk

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onderbouw (groep 1 en groep 2)

We werken op de locatie Sara Burgerhartweg met het Piramide programma van Cito. Dit ter ontwikkeling en stimulering van zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de leerlingen. Het programma van deze groepen zal specifiek gericht zijn op bevordering van taalvaardigheden, rekenvaardigheden en vaardigheden betreffende de ontwikkeling van het ruimtelijk inzicht van de leerling. Er is veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. De leerstof wordt aangeboden aan de hand van thema’s. Voor elk thema krijgen de kleuters een themaboekje mee. Hierin staan woordlijsten en activiteiten die u thuis met uw kind kunt ondernemen. Bij elk nieuwe thema wordt er ook een letter van het thema aangeboden. We zien bij de kleutergroepen de volgende activiteiten:

  • Taalactiviteiten, er is veel aandacht voor de ontwikkeling van de woordenschat
  • Aandacht voor ontluikende geletterdheid(leesvoorwaarden)
  • Voorbereidende rekenactiviteiten (rekenvoorwaarden)
  • Werken met ontwikkelingsmaterialen
  • Bewegings activiteiten
  • Expressie activiteiten
  • Motorische activiteiten
  • Er wordt met de kinderen middels de thema’s gesproken over allerlei onderwerpen.
  • Ook vinden activiteiten plaats in de kring.
  • Er wordt ontwikkelingsgericht met de kinderen gewerkt.
  • De ouderconsulenten begeleiden en stimuleren de ouders.
  • Zij organiseren bijeenkomsten voor de ouders om hen inhoudelijk te scholen betreffende het leerproces aangaande hun kinderen.

Kind nog niet zindelijk
Is uw kind nog niet zindelijk? Dan mag een basisschool uw kind weigeren. In overleg met de huisarts en de school kunt u hiervoor een oplossing zoeken. Het is belangrijk dat uw kind zo snel mogelijk zindelijk is, zodat het alsnog kan meedoen

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

 

 Middenbouw(groep 3, 4, 5) en bovenbouw (groep 6, 7, 8)

Sociaal-emotionele ontwikkeling

De leerkrachten op onze school dragen zorg voor een pedagogisch klimaat waarin iedere leerling zichzelf kan ontwikkelen, zowel op emotioneel, sociaal, lichamelijk en intellectueel gebied. Wij werken met een leerlingvolgsysteem voor de sociaal emotionele ontwikkeling. De leerkracht kan als hij problemen op sociaal – emotioneel gebied constateert gebruik maken van zijn pedagogische kwaliteiten. Wij werken ook met een methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling n.l.“Kinderen en hun sociale talenten” en met de methode “Zippy’s vrienden”. Naast het methodisch werken worden de leerlingen ook bij de dagelijkse gang van zaken in de klas en in vrije situaties geobserveerd en waar nodig gestimuleerd of gecorrigeerd. Wij proberen de kinderen een veilige leeromgeving aan te bieden. In een veilig leerklimaat kunnen de kinderen zich optimaal ontwikkelen. Verspreid door de school hangen, de eerder genoemde, 10 GOUDEN REGELS.

Lezen

Het aanvankelijk technisch lezen vindt plaats in groep 3. In de groepen 1, 2 vinden er al veel voorbereidende leesactiviteiten plaats. De kinderen maken in groep 3 zodoende een goede start. Wij werken in groep 3 met de nieuwe leesmethode van “Veilig leren lezen”.In de groepen 4 tot en met 8 wordt er gewerkt met de nieuwe methode Blink voor voortgezet technisch lezen. Op onze school wordt er dus ook in de hogere groepen veel aandacht aan het voortgezet technisch lezen gegeven. Naast de ontwikkeling van het voortgezet technisch lezen wordt er natuurlijk aandacht besteed aan het begrijpen van de woorden en de tekst. Dit vindt plaats door middel van:

  • de methode begrijpend lezen
  • het vragen stellen over de gelezen teksten
  • lezen in de bibliotheekboeken
  •  lezen van boeken ten behoeve van een boekpresentatie of lezen van boeken ten behoeve van het houden van spreekbeurten betreffende een thema.

Taal

Op ’t Prisma locatie S.B. wordt gewerkt met de taalmethode “Taal actief”. Het gaat hierbij om een methode waarbij woordenschatontwikkeling, zinsbouw en spelling een centrale plaats innemen. Naast deze taalmethode wordt er technisch - en voortgezet technisch lezen en begrijpend lezen in aanvullende methodes aangeboden. Er wordt op school veel extra tijd besteed aan het taalonderwijs. De komende jaren zal er veel aandacht besteed worden aan de doorgaande lijn binnen de taalmethode. De taalmethode voldoet aan de eisen, die gesteld worden. Hiervoor zijn kerndoelen opgesteld. Een overzicht hiervan kunt u lezen in het “Schoolplan “.

Schrijven

De lessen worden methodisch opgebouwd. De ontwikkeling van de fijne motoriek staat hierbij centraal.

Rekenen

’t Prisma werkt met de nieuwe versie van Wereld in Getallen. WIG is de meest gebruikte rekenmethode in het basisonderwijs. En niet voor niets. Ook in de nieuwe versie zijn de oefenvormen speels en gevarieerd en is de vormgeving leuk en eigentijds. Dat inspireert en motiveert kinderen. Maar tegelijkertijd neemt WIG kinderen aan de hand via een heel zorgvuldige, stapsgewijze opbouw van de lesstof. WIG maakt rekenen leuk... én duidelijk! Het werken met 3 niveaus binnen de klas (directe instructiemodel) is een uitgangspunt bij de nieuwe versie. Het is een methode waarbij veel overleg tussen leerkracht en leerlingen en leerlingen onderling plaatsvindt. Leerlingen oefenen in het ontwikkelen van eigen manieren om te komen tot het oplossen van rekenproblemen. Dit houdt in dat oplossingsstrategieën aangeboden worden. Aandacht verdient het automatiseren (inoefenen van bijv. tafels). De methode "Met sprongen vooruit" wordt naast WIG gebruikt. Kinderen leren vanaf groep 1 op speelse wijze omgaan met rekenspellen.

Wereldoriënterende vakken en techniek

Onder wereldoriënterende vakken verstaan we de vakken geschiedenis, aardrijkskunde en biologie.  Wij werken met de methode Naut, Meander en Brandaan. In de nieuwe methode wereldoriëntatie zal het vakgebied techniek gekoppeld worden aan natuuronderwijs (natuur en techniek). Naut, Meander en Brandaan zijn methodes voor natuur en techniek, aardrijkskunde en geschiedenis. Deze methode gaat verder dan leren en verwerken. De kinderen gaan de kennis ook toepassen met behulp van de 21e eeuwse vaardigheden (zoals ontwerpend en onderzoekend leren) die de methode hen leert.

Verkeer

Voor verkeer wordt gewerkt met de Jeugdverkeerskranten van Veilig Verkeer Nederland (dit zijn leskranten waarmee gewerkt wordt). In groep 7 of 8 doen de leerlingen mee aan het theoretisch verkeersexamen.


Engels

In de groepen 6, 7 en 8 wordt Engelse les gegeven. Leerkrachten hebben hiervoor een scholing gevolgd. De methode waarmee gewerkt wordt is: Take it easy. De kinderen werken met heel veel plezier met deze methode. Alle gesprekken vinden in het Engels plaats.

Expressie

De expressielessen worden door de klassenleerkrachten gegeven in samenwerking met vakdocenten. De onderwerpen waaraan gewerkt wordt, sluiten aan bij de thema’s waar de groep op dat moment mee bezig is. We zijn in het schooljaar ‘15/’16 begonnen met Stel je voor; een programma van Villa Zebra, MAAS theater en dans en Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam. Samen met hen werken we aan de verankering van cultuuronderwijs op onze school. Naast Stel je voor, hebben we ons ook opgegeven voor het Cultuurtraject Rotterdam van het KCR. Het Cultuurtraject Rotterdam is het basisaanbod cultuureducatie voor leerlingen uit het Rotterdamse onderwijs: Een inspirerende educatieve route langs de concertzalen, theaters en musea van Rotterdam. Zij maken tijdens hun schoolloopbaan kennis met alle kunstdisciplines: beeldende kunst , dans , media, theater, muziek, erfgoed en literatuur.

Bewegingslessen

De gymnastieklessen worden het komend schooljaar verzorgd door de vakleerkracht gym. De leerlingen van gr 6 hebben het eerste half jaar wekelijks zwemles, de leerlingen van gr 5 hebben in de tweede helft van het schooljaar wekelijks zwemles. De zogenaamde “natte gym” in het zwembad te Hoogvliet.

ICT

Op school wordt gewerkt met computers. De computers worden in alle groepen gebruikt om met educatieve software te werken. Deze educatieve software sluit naadloos aan op de lessen in de klas. We hebben computer programma’s voor rekenen, spelling, lezen, woordenschat, studievaardigheden, topografie en taalbegrip. Tevens worden er toetsen digitaal afgenomen. De leerlingen gaan minimaal twee maal per week naar het computerlokaal. Ook wordt door de kinderen gewerkt op internet, voor veilig werken op de computer is een protocol opgesteld. De leerkrachten kunnen tijdens de lessen in de groep digiborden inzetten ter ondersteuning van hun didactische activiteiten. Alle groepen zijn van digitale borden voorzien. Tevens werken we met Chromebooks, waardoor de digitale geletterdheid ontwikkeld wordt.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

O.b.s. ’t Prisma is een school die altijd het maximale uit kinderen wil halen. Kinderen met verschillende onderwijsbehoeften zijn welkom op onze school. Om goede zorg te kunnen bieden, beperken we het aantal zorgleerlingen tot 3 per groep, waarvan 1 met gedragsprobleem.

Hieronder beschrijven we welke specifieke onderwijsbehoefte (omschrijving van het probleem, de stoornis en/of handicap) we kunnen bedienen. We hebben dit, als team van ’t Prisma, vastgesteld tijdens de studiedagen van Kind op de Gang. 

Wel bedienen( waar staan we nu):                                

  • slechtziendheid/slechthorendheid
  • dyslexie
  • dyscalculie
  • lees- en taalproblemen
  • hoogbegaafdheid (geen Leonardoklas meer!)
  • onrust- en concentratieproblemen
  • ADHD

schoolondersteuningsprofiel

Iedere school is wettelijk verplicht om een schoolondersteuningsprofiel te maken. Dit profiel beschrijft welke onderwijsondersteuning de school wel en niet kan bieden. Als ouder(s)/verzorger(s) vermoeden dat hun kind extra ondersteuning nodig heeft, kunnen ze via het ondersteuningsprofiel alvast een beeld krijgen van wat een school kan bieden. Het uitgebreide schoolondersteuningsprofiel is in te zien op de website van de school en ligt ter inzage bij de directie van de school. (www.obsprisma.nl)  Wanneer een kind wordt afgewezen op de school die de eerste keus is van de ouder(s)/verzorger(s), worden zij schriftelijk op de hoogte gesteld van deze afwijzing, voorzien van de argumentatie. Wanneer ouder(s)/verzorger(s) het niet eens zijn met de beslissing van de school, zal er overleg plaatsvinden tussen hen en de school. De school kan in zo’n overleg aangeven welke andere school voor het kind is gevonden, die beter aansluit bij de onderwijsbehoeften van het kind. Wanneer ouder(s)/verzorger(s) niet akkoord gaan met de andere school die wordt voorgesteld, kunnen zij de afwijzing voor de school van hun voorkeur laten toetsen door een geschillencommissie. Het laten toetsen door de geschillencommissie kan echter alleen als er overleg is geweest tussen ouder(s)/ verzorger(s) en school én nadat er een andere school is gevonden voor het kind.  Aanvullend voor onze school is geregeld dat we altijd rekening houden met de gevolgen voor de groepsdruk. Indien een nieuwe leerling kan zorgen voor een verhoging van de groepsdruk (bijv vanwege een stoornis of omdat het leerlingaantal in een groep te hoog wordt) is dit reden voor afwijzing. Of een leerling kan zorgen voor een verhoging van de groepsdruk wordt bepaald door school middels een overleg tussen groepsleerkracht, intern begeleider en directie. (zie ook schoolondersteuningsprofiel o.b.s.’t Prisma) Voor scholen voor speciaal (basis)onderwijs verloopt het aanmeldingstraject via het samenwerkingsverband waar de school toe behoort. Het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Rotterdam (PPO Rotterdam) geeft vanaf 1 augustus 2014 zogenaamde toelaatbaarheidsverklaringen af voor het sbo en so (cluster 3 en 4). Zonder deze verklaring kan een sbo- of so-school een leerling niet aannemen. Basisscholen of zorginstellingen kunnen een kind aanmelden bij de toelatingscommissie van het samenwerkingsverband. Ouder(s)/verzorger(s) kunnen zelf geen toelaatbaarheidsverklaring aanvragen, maar kunnen voor vragen natuurlijk wel terecht bij het samenwerkingsverband (www.pporotterdam.nl). Samenwerkingsverband PPO Rotterdam hoopt met haar brede aanbod aan onderwijsvoorzieningen alle kinderen in Rotterdam passend onderwijs te kunnen bieden.  Mochten ouder(s)/verzorger(s) het niet eens zijn met een beslissing van een school, dan kunnen zij bezwaar aantekenen bij het bevoegd gezag van de (eerste) school. Als er samen met school geen passende oplossing gevonden kan worden, kan het samenwerkingsverband ingeschakeld worden of kan aan de landelijke geschillencommissie toelating en verwijdering een oordeel gevraagd worden. Ouder(s)/verzorger(s) zijn natuurlijk altijd vrij om hun kind bij een andere school aan te melden, als ze niet tevreden zijn over de eerste school. Wanneer ouder(s)/verzorger(s) hun kind op een andere school aanmelden, krijgt die school de zorgplicht.  Ongeacht de afspraken die er over de uitvoering van de zorgplicht binnen een samenwerkingsverband worden gemaakt, is voor individuele schoolbesturen in alle sectoren de Wet Gelijke Behandeling op grond van Handicap of Chronische ziekte (WGBH/CZ) van kracht. Artikel 2 van deze wet bepaalt dat individuele schoolbesturen ertoe verplicht zijn doeltreffende aanpassingen te verrichten voor een leerling met een beperking (zoals bedoeld in de WGBH/CZ), tenzij deze een onevenredige belasting vormen voor de school. De WGBH/CZ is volgens het College voor de Rechten van de Mens niet van toepassing op de toelating en deelname aan het (v)so.

Wanneer geldt de zorgplicht niet? 

De zorgplicht en de trajectplicht gelden niet als de school of de groep waar het kind voor wordt aangemeld vol is. Voorwaarde is wel dat een school een duidelijke en consistent aannamebeleid heeft en in haar schoolondersteuningsprofiel (SOP) aangeeft wanneer de school daadwerkelijk vol is. Voor ‘t Prisma staat dit in het SOP beschreven. Het SOP is op te vragen bij de directie. In deze gevallen verdient het de voorkeur als de school bij haar schoolbestuur en/of bij het samenwerkingsverband meldt dat zij geen onderwijsplek aan een kind kan bieden en dat er - zo nodig - toch ondersteuning aan ouders geboden wordt om een passende onderwijsplek voor hun kind te vinden. Ook geldt de zorgplicht niet wanneer ouder(s)/verzorger(s) de grondslag van de school weigeren te onderschrijven. Het gaat hier niet alleen om de religieuze grondslag of levensbeschouwelijke identiteit van de school, maar ook om de onderwijskundige grondslag. Tenslotte is de zorgplicht niet van toepassing bij aanmelding voor cluster 1 (visuele beperkingen) en cluster 2 instellingen (gehoor- en communicatieve beperkingen). Deze instellingen maken geen deel uit van samenwerkingsverbanden passend onderwijs en hebben een eigen toelatingsprocedure.

Onderwijsconsulenten 

Met de inwerkingtreding van de wetswijziging Passend Onderwijs per 1 augustus 2014 kan ook een beroep worden gedaan op de onderwijsconsulent (www.onderwijsconsulenten.nl) wanneer er sprake is van plaatsingsproblematiek van een (leerplichtige) leerling met extra ondersteuningsbehoefte in PO of VO of wanneer ouder(s)/verzorger(s) en/of school problemen ervaren met betrekking tot het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief (OPP).   

Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO)   

Om dit mogelijk te maken werken de basisscholen in Rotterdam steeds beter samen. Zij zijn onderdeel van samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Binnen dit samenwerkingsverband organiseren de scholen uit heel Rotterdam de (onderwijs)zorg  voor kinderen zo goed mogelijk. Ouders en verzorgers worden hier nauw bij betrokken.

Ontwikkelingsperspectief (OPP)

Als we tijdens de schoolloopbaan van uw kind extra ondersteuning bij het samenwerkingsverband aanvragen dan wordt er een ontwikkelingsperspectief (OPP) gemaakt. Dit is ook het geval als uw kind voor een vak een eigen leerlijn heeft. Bijvoorbeeld: een groep 6 kind werkt bijvoorbeeld voor rekenen in het boek van groep 5. Het ontwikkelingsperspectief wordt opgesteld:

* binnen zes weken na de inschrijving of na definitieve plaatsing van de leerling of

* vanaf het moment dat er wordt gestart met de extra ondersteuning.

In het OPP stellen we met elkaar een aantal doelen vast en voeren we tenminste 1 keer per jaar een 'op overeenstemmingsgericht overleg' om het plan te evalueren en bij te stellen. In het OPP worden in ieder geval de belemmerende en bevorderende factoren en het te verwachten uitstroomniveau ( het niveau van van het vervolgonderwijs) opgenomen. Dit heeft als doel om duidelijk te krijgen wat de mogelijkheden van uw kind zijn en hoe deze zo optimaal mogelijk kunnen worden ontwikkeld. Vanzelfsprekend wordt u daar als ouder betrokken en heeft de school de verplichting om hier met u overeenstemming over te vinden. Het ontwikkelingsperspectief wordt pas vastgesteld nadat u heeft ingestemd en het uitvoeringsplan (het handelingsdeel) heeft ondertekend. Ook de jaarlijkse bijstelling wordt door ouders ondertekend.

Voor meer informatie kunt u kijken op : www.pporotterdam.nl      

Contactgegevens PPO Rotterdam

Bezoekadres: Hillevliet 126-A, 3074 KD Rotterdam                                

 Postadres: Postbus 50529, 3007 JA Rotterdam             

E-mail: info@pporotterdam.nl  Internet: www.pporotterdam.nl

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Verdieping/opleiding voor TOS en andere taalontwikkelingsvragen.

Verdiepen DPL 

Bouw (borging methode aanvankelijk lezen)

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuteropvang

In onze school vindt u ook peuterspeelgroep Aja Kabaja.

Samen spelen en leren

De peuteropvang is het leukste en meest leerzame opstapje naar de basisschool voor kinderen van 2-4 jaar. In de verschillende speelhoeken kunnen peuters heerlijk hun fantasie gebruiken, we doen (beweeg)spelletjes, zingen liedjes in de kring, luisteren ademloos luisteren naar een mooi voorleesverhaal en spelen veel buiten. Door zo samen bezig te zijn, doen peuters op de peuterspeelgroep ook allerlei sociale vaardigheden op die ze nodig hebben om met andere mensen om te gaan. Dat is goed voor nu en voor later!

Spelenderwijs ontwikkelen

Peuters ontwikkelen op de peuterspeelgroep op een speelse manier hun taal en woordenschat en zelfs al beginnend rekenen. Hiervoor wordt er op de peuterspeelgroep gewerkt met het VE-programma (voorschoolse educatie) Piramide, dat goed aansluit bij de belevingswereld van de peuters.

Interesse, meer informatie ontvangen of direct inschrijven voor de peuteropvang?

Bekijk de informatie op de website van KindeRdam: https://www.kinderdam.nl/ajakabaja

Terug naar boven