Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De St.Josephschool is een basisschool met een leerstof-jaarklassen-systeem.
Het betekent dat kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd in één groep zitten, met per dag een vaste leerkracht. De leerstof die kinderen zich eigen moeten maken, is verdeeld over een aantal jaren en wordt in leeftijdsgroepen onderwezen. Niet alle leerlingen kunnen zich die leerstof op dezelfde manier eigen maken. De leerkracht houdt in de klas rekening met verschillen en geeft zoveel mogelijk gedifferentieerd les. We noemen dit onderwijs op maat. Alle groepsleerkrachten hebben werkvormen en materialen tot hun beschikking om onderwijs op maat mogelijk te maken. Voorbeelden zijn de kleine kring in de kleutergroep en de verlengde instructie in de hogere groepen. Dit houdt in dat de leerkracht in een kleinere groep een activiteit aanbiedt. Deze werkvorm biedt mogelijkheden om elk kind op zijn eigen niveau te benaderen.
Binnen de vaste groep bieden we de leerstof gedifferentieerd aan. Dus, passend bij het niveau van het kind. Sommige kinderen krijgen extra uitleg van de leerkracht, terwijl anderen na de uitleg zelf kunnen gaan oefenen. Er zijn ook kinderen die een verdiepende uitleg nodig hebben en meer uitdagende opdrachten maken.
De samenstelling van het team
Op de St.Josephschool heeft u te maken met een directeur, twee teamleiders, een office manager, twee intern begeleiders, onderwijsassistenten, leerkrachtondersteuners, een conciërge en groepsleerkrachten. Zij kunnen fulltime of parttime werken. Naast het lesgeven in de groepen vervullen sommige groepsleerkrachten ook andere taken binnen het onderwijs. U kunt dan denken aan taken als ICT coördinator, aandachtsfunctionaris, BHV-er etc.
De groepen 1 en 2
Op de St. Joseph hebben we vier heterogene kleutergroepen, waarin de jongere en oudere kleuters samen in één lokaal zitten (combinatiegroep 1-2). Deze indeling kent vele voordelen. De jongere kleuters leren veel van de oudere kleuters, wat de oudere kleuters er o.a. toe beweegt om goed te spreken en te luisteren. Jonge kinderen leren al doende veelal tijdens hun spel. Alle ontwikkelingsgebieden krijgen de nodige aandacht op een schooldag, meestal zijn ze verweven in een thema. We streven ernaar om de kleutergroepen niet te groot te laten worden gedurende het schooljaar. Daarom starten we in maart een instroomgroep voor 4-jarigen. De kinderen die in de periode februari t/m mei 2023 4 jaar worden, worden in deze groep geplaatst. Na de zomervakantie worden deze kinderen dan verdeeld over de vier heterogene kleutergroepen.
In de kleutergroepen werken we thematisch. Seizoengebonden thema's als herfst, winter, lente en zomer komen jaarlijks aan bod. Daarnaast is er ook veel aandacht voor vieringen als Sinterklaas, Kerst en Pasen. Een thema duurt ongeveer 6 weken. Om deze thema's vorm te geven gebruiken wij de methode Kleuterplein en projecten van de Kleuteruniversiteit. De verschillende vakgebieden worden binnen het thema geïntegreerd.
Spelend en ontdekkend leren is het uitgangspunt in het kleuteronderwijs. Binnen de lokalen en op het kleuterplein zijn rijke en uitdagende (thema)hoeken die we samen met de kinderen bedenken en inrichten om tot goed spel te komen.
Om tegemoet te komen aan de verschillen tussen leerlingen werken de leerkrachten in kleine kringen. In een kleine kring krijgen leerlingen een aanbod op hun ontwikkelingsniveau. Om de ontwikkeling van de kinderen goed te volgen maken we gebruik van de 'Leerlijnen Jonge Kind'. We volgen de ontwikkeling door middel van observaties en leggen de verkregen gegevens vast in ons leerlingvolgsysteem Parnassys. De verschillende leerlijnen zijn geclusterd in vijf leergebieden:
- sociaal-emotionele ontwikkeling
- spel
- motoriek
- taal
- rekenen
Elke leerlijn is opgedeeld in leerdoelen met een opbouwende moeilijkheidsgraad. De verschillende doelen biedt de leerkracht aan binnen de diverse (kring)activiteiten en in de hoeken. Door middel van signalering en observering volgt de leerkracht de ontwikkeling van de kinderen en krijgt zij concrete informatie om tot een goed beredeneerd aanbod te komen. De leerkracht sluit op deze manier aan bij de onderwijsbehoefte van de kinderen.
Zie schoolondersteuningprofiel (SOP). Deze is te vinden op de website.
Bij de overgang van SKA (peuterspeelzaal/kinderopvang) naar de basisschool vindt een warme overdracht plaats. Dat wil zeggen dat wij, na toestemming van ouders, geïnformeerd worden over de ontwikkeling van het kind. Zo kunnen wij het kind zo goed mogelijk begeleiden en zorg dragen voor een doorgaande lijn in de ontwikkeling van het kind. De pedagogisch medewerker van SKA wordt ook betrokken bij de indeling van de groepen 1-2.