P.C. basisschool De Berkenschool

Berkenlaan 29 -31 3828 BN Hoogland

  • In de kleuterhal spelen de kleuters van de beide groepen. Er is ook een leestafel voor de leerlingen uit groep 3.
  • We hebben verschillende ingangen op onze school. De hoofdingang is voor bezoekers van de school.
  • Bij ons op school spelen verschillende groepen samen buiten. We hebben 3 pleinen met ieder een groen speeleiland.
  • Met GDO zorgen we voor een sociaal sterke groep. De sociokring is een onderdeel hiervan. Bezoek voor meer informatie onze website.
  • Op onze school bieden we kinderen een veilige plek om samen te ontdekken, te spelen en te leren.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Bent u geïnteresseerd in de achtergronden van deze cijfers, dan nodigen wij u uit om een afspraak te maken met de directie. Wij informeren u graag.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de kwaliteit van ons onderwijs te meten maken we gebruik van methodetoetsen en niet-methodetoetsen (Leerling in beeld) en we voeren observaties uit. Er zijn verschillende meetmomenten gedurende het schooljaar.

De methodetoetsen geven ons informatie over de beheersing van de doelen op korte termijn. De inhoud van de lessen wordt hierop aangepast. Elk blok/thema wordt afgesloten met een methodetoets.

De niet-methodetoetsen worden tijdens de hoofdmeting in januari en juni gedaan. De vakken rekenen, begrijpend lezen, spelling, taalverzorging en technisch lezen worden dan getoetst.

Deze resultaten worden door het team en intern begeleider geanalyseerd op groepsniveau en leerling-niveau. De intern begeleider en directie analyseren deze resultaten op schoolniveau. Tijdens deze analyse worden naast de resultaten, ook de vaardigheidsgroei, ingezette interventies en informatie vanuit observaties bekeken. Deze uitgebreide analyse is de basis voor de groepsplannen.

In november en april doen we een tussenmeting voor leerlingen die extra onderwijsondersteuning krijgen en waarbij we de leerontwikkeling en opbrengsten van de interventies in beeld willen brengen.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school wil voor de kinderen een plek zijn, waar ze zich veilig voelen, waar we naar elkaar omkijken, waar duidelijke regels zijn en waar normen en waarden hoog in het vaandel staan. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig
  • Samen
  • Regelmaat

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven