Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In onze groepen wordt nauw samengewerkt om de doorgaande leer- en ontwikkelingslijnen te bevorderen. Leerkrachten maken clusters van kinderen die een zelfde instructiebehoefte hebben, waardoor efficiënt met de beschikbare tijd en de inzet van de leerkrachten omgegaan kan worden en waardoor het onderwijs voor de leerlingen zo effectief/optimaal mogelijk kan zijn.
De Langenoord valt onder Samenwerkingsverband de Eem. Binnen dit samenwerkingsverband dienen de scholen te voldoen aan de zes beloftes ten aanzien van de basisondersteuning. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) geven we aan waar we staan ten aanzien van de basisondersteuning en wat onze ambities zijn.
Op de Langenoord bieden we ondersteuning aan ieder kind. Ieder kind heeft zijn eigen basis- en ondersteuningsbehoeften om tot leren te komen. Wij stemmen ons handelen planmatig af op wat het kind nodig heeft: één kind, één plan! We geven het kind ruimte en vertrouwen. Dat betekent dat het kind betrokken is bij zijn eigen leerproces. De leerkracht maakt op de Langenoord het verschil voor ieder kind. Samen met alle betrokkenen om het kind stellen we haalbare en uitdagende doelen om het kind succeservaring op te laten doen. Hoe we de ondersteuning aan ieder kind bieden, hebben we verwerkt in onze onderwijs- en ondersteuningsstructuur. Handelingsgericht werken (HGW) is een werkwijze die wij hanteren in effectieve ondersteuning. Daarbij staan de zeven uitgangspunten van HGW centraal in ons dagelijks werk met de kinderen:
- Ons handelen is doelgericht.
- Het gaat om wisselwerking en afstemming tussen kind, onderwijs en opvoeding.
- Onderwijsbehoeften staan centraal.
- Leerkrachten maken het verschil, ouders/verzorgers doen er evenzeer toe.
- Positieve aspecten van leerlingen, leerkrachten en ouders/verzorgers zijn van groot belang.
- De betrokkenen werken constructief samen.
- De werkwijze is systematisch en transparant.
Zo zijn er bij ons kinderen die ondersteuning op maat krijgen op rekengebied, taalgebied en sociaal- emotioneel gebied. Wij werken daarvoor samen met een remedial teacher die begeleiding en ondersteuning biedt aan kinderen en leerkrachten op de kernvakken. Wij ontvangen hiervoor twee clusterarrangementen vanuit Samenwerkingsverband De Eem. Naast de clusterarrangementen zijn er ook individuele arrangementen afgegeven voor passende extra ondersteuning door Samenwerkingsverband De Eem, cluster één of cluster twee. Voor de meer- en hoogbegaafde kinderen hebben wij een tweede leerlijn ontwikkeld. Deze kinderen krijgen een passend aanbod in 'Lefland'. Deze Plusklas is ook opengesteld voor kinderen van andere (KPOA) scholen. KPOA heeft twee bovenschoolse plusklassen: School op de Berg en de Langenoord. Wij kunnen met trots vaststellen dat wij bijdragen aan de inclusieve maatschappij doordat wij passende ondersteuning kunnen bieden aan ieder kind, want op de Langenoord telt ieder kind!
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op dit moment kunnen wij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften een passend aanbod bieden. Dit passende aanbod valt grotendeels onder de basisondersteuning. Zo hebben wij als school ervaring opgedaan met de begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen, leerlingen met gedragsproblemen, taal en ontwikkelingsstoornis, audio- en/of visuele beperking etc. En wij hebben ervaring met de begeleiding van moeilijk lerende leerlingen (IQ rond de 70 à 85). Deze leerlingen konden succesvol uitstromen naar het Voortgezet Onderwijs door het inzetten van een eigen leerlijn/OPP. Incidenteel organiseren we voorzieningen die buiten de basisondersteuning vallen, bijvoorbeeld bij leerlingen die gebruik maken van een onderwijsarrangement.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.