Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
Een heel ander aspect van veiligheid is het gebruik van social media. Wij gaan daar als volgt mee om:
Sociale media
De rol van social media wordt steeds groter, social media is in deze tijd niet meer weg te denken. Naast de voordelen van social media, is de keerzijde helaas de toename van pestgedrag via deze media. Online pesten, cyberpesten, digitaal pesten: termen voor het pestgedrag via digitale media. Er zijn talloze manieren waarop je iemand structureel het leven zuur kunt maken. Bijvoorbeeld via tekst (dreigtweets), beeldmateriaal (intieme foto- of videobeelden openbaar maken), uitsluiten (blokkeren in sociale media), misbruik van privégegevens (inlogaccounts) of haatcampagnes via sociale media. De gevolgen kunnen groot zijn als we deze signalen niet serieus nemen. Het ruziën en pesten kan op school door gaan en dit kan leiden tot een onveilig klimaat met uiteindelijk verminderde leerprestaties als gevolg. Dit willen wij ten allen tijden voorkomen.
Op school:
-Tijdens schooltijd hebben de leerlingen geen mobiele telefoon nodig. Telefoons worden uitgeschakeld opgeborgen in de tas of in een bakje. Mochten telefoons voor lesdoeleinden gebruikt worden, dan worden deze uitsluitend op aanwijzing van de leerkracht ingeschakeld.
-In de klas bespreekt de leerkracht het internetgedrag en worden er samen met de leerlingen afspraken gemaakt. Ook wordt er middels een les van een gastdocent én de vreedzame school aandacht besteed aan mediawijsheid.
Thuis kunt u praten over wat kinderen op internet doen en beter niet kunnen doen:
-Geen privégegevens gebruiken
-Neutrale foto’s of liever zelfs helemaal geen foto’s, alles wat je op internet plaatst blijft beschikbaar op internet
-Niet zomaar iedereen een vriend noemen en toevoegen
-Houd wachtwoord en inlognamen geheim: ook voor beste vriend(inn)en
-Neem afgeschermde accounts
-Vraag je altijd af of je de informatie die je deelt via sociale media voor iedereen zichtbaar wilt hebben, zo niet dan moet je het niet delen via sociale media
Maar vooral:
-Leer hoe jouw kind met een telefoon om moet gaan en maak ze bewust van de schade die er aangericht kan worden bij verkeerd gebruik
-'s Avonds voor het slapen gaan de telefoon laten inleveren
-Hou het internetgedrag van uw kind in de gaten, u bent verantwoordelijk voor wat uw kind verstuurt!
-Vraag af en toe of u de telefoon van uw kind mag inzien (ter controle)