Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Jaarlijks analyseren we als team twee keer de resultaten van de methodeonafhankelijke toetsen. Dit doen we voor alle groepen 2 t/m 8. We zien hierin een substantiële verbetering in de afgelopen vier jaar. Een aantal belangrijke ontwikkelingen in ons onderwijsaanbod en uitgebreide scholing van onze stamgroepleiders liggen hieraan ten grondslag. Deze resultaten worden jaarlijks tijdens de ALV gepresenteerd en in het betreffende bestuursverslag gepubliceerd (kijk voor het meest actuele bestuursverslag op onze website).
Kinderen van 't Vlot stromen na hun basisschooltijd uit naar diverse vormen van voortgezet onderwijs. De VO-adviezen van de stamgroepleiders van de bovenbouw komen in gezamenlijkheid met team, KC (kwaliteitscoördinator) en directie tot stand en zijn gebaseerd op de resultaten van alle toetsen in groep 6, 7 en 8, in combinatie met andere factoren die een rol spelen bij een succesvol vervolg in het VO. Daarnaast hanteren we in groep 8 de IEP-doorstroomtoets.
In groep 7 wordt een pre-advies gegeven. Samen met ouders, leerling en school komt dan in groep 8 het definitieve advies tot stand.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Eén van de basisvoorwaarden om tot ontwikkeling en leren te komen, is dat je je veilig voelt. Jenaplanschool 't Vlot is een zogenaamde KiVa-school. Dit betekent dat we structureel aandacht besteden aan omgaan met elkaar, anti-pestgedrag en sociale vaardigheden.
Wij willen:
- kinderen helpen ontwikkelen tot gezond functionerende en ‘stevige’ mensen
(dit doen we door te werken we aan welbevinden, werken rond gevoelens, werken aan zelfsturing);
- kinderen op een vaardige en prettige manier met elkaar leren omgaan
(dit doen we door te werken aan sociale vaardigheden, werken aan een positieve groepssfeer, werken aan verdraagzaamheid in het algemeen en zorg voor kwetsbaren in onze maatschappij in het bijzonder);
- kinderen leren dat ze een ander niet belemmeren in zijn of haar doen en denken;
- dat kinderen zich veilig voelen op school.
Wij streven ernaar:
Dat iedereen met al zijn of haar (eigen)aardigheden binnen de groep geaccepteerd en gerespecteerd wordt. Eigenheid op het gebied van kleding, interesses, uiterlijke kenmerken, cognitieve vaardigheden, seksuele geaardheid en sociale of religieuze achtergrond mag hierbij geen rol spelen.
Om dit te bereiken leggen wij accenten op het vergroten van sociale vaardigheden en weerbaarheid door:
- De uniciteit van elk kind voorop te stellen;
- Het benadrukken van elkaars specifieke eigenschappen tijdens les en spelsituaties in de groep en school;
- De groepsnorm door middel van allerlei gespreksvormen te doorbreken;
- Sociale vaardigheidstraining niet als les apart, maar geïntegreerd te laten plaatsvinden;
- Het hanteren van een 'complimentsysteem' in de groep;
- De assertiviteit van kinderen te vergroten door de regel: “In de kring mag (bijna) alles gezegd worden zonder erop afgerekend te worden”;
- Samenwerking tussen kinderen te bevorderen (anders dan met vriendjes) door middel van heterogeen en divers samengestelde groepjes of tweetallen.
Mocht een kind onacceptabel gedrag vertonen, dan kiezen wij voor oplossingen die per leeftijdsgroep verschillend kunnen zijn en zo functioneel en passend mogelijk zijn. Op school is een pestprotocol aanwezig, dat deel uitmaakt van het (sociaal) veiligheidsbeleid. Daarnaast wordt in de kringen en tijdens andere activiteiten met regelmaat aandacht besteed aan pesten.
In alle stamgroepen wordt gewerkt met de anti-pest-methode KiVa. In alle stamgroepen worden structureel KiVa-lessen gegeven.
Onze KiVa-coördinatoren zijn tevens onze wettelijk verplichte pestcoördinatoren.
Voor 't Vlot is dat Yvonne de Vries (stamgroepleider).
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.