Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Leerroutes
De leerlingen worden ingedeeld op basis van leeftijd, niveau en leerroute. Binnen RENN4 kennen we vier leerroutes. Hieronder staat per leerroute een korte omschrijving.
Leerroute 1 is de leerroute voor leerlingen met weinig tot geen beperkingen bij het leren. Deze leerroute bereidt de leerlingen voor op een uitstroombestemming in het regulier basis- en voortgezet onderwijs (de gemengde of theoretische leerwegen van het vmbo, havo en vwo) of het voortgezet speciaal onderwijs, uitstroomprofiel Vervolgonderwijs.
Leerroute 2 is de leerroute voor leerlingen met enige onderwijsachterstand en beperking bij het leren. Deze leerroute bereidt de leerlingen voor op een uitstroombestemming in de basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo of het VSO, uitstroomprofiel Vervolgonderwijs (niveau vmbo BB), of uitstroomprofiel Arbeid.
Leerroute 3 is de leerroute voor leerlingen met grote onderwijsachterstanden. Deze leerroute bereidt de leerlingen voor op een uitstroombestemming in het praktijkonderwijs of het voortgezet speciaal onderwijs, uitstroomprofiel Arbeid.
Leerroute 4 is de leerroute voor leerlingen met grote onderwijsachterstanden en een laag ontwikkelingsniveau en -tempo. Deze leerroute bereidt de leerlingen voor op een uitstroombestemming in het voortgezet speciaal onderwijs, uitstroomprofiel Arbeid of Dagbesteding.
Voor alle leerroutes heeft RENN4 op schoolniveau streefdoelen vastgesteld. Het is de ambitie van de RENN4 scholen om er voor te zorgen dat 80% van de leerlingen uitstroomt op het niveau dat bij toelating is vastgesteld.
Jonge kind (tot 7 jaar) Het onderwijsaanbod aan leerlingen tot 7 jaar heeft als doel een brede ontwikkeling te bevorderen zodat de leerling voldoende basisvaardigheden ontwikkelt om te kunnen lezen, schrijven en rekenen en met succes het basisonderwijs verder te volgen. De school stelt voor alle leerlingen tot 7 jaar het ontwikkelingsperspectief “Vervolgonderwijs” en leerroute 2 vast, tenzij onderbouwd kan worden dat dit perspectief niet realistisch is.
SBO De Sterren biedt onderwijs dat past bij de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerlingen zodat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doormaken. SBO De Sterren heeft het onderwijsaanbod aan de hand van de leerroutes uitgewerkt. Bij het invullen van het onderwijsaanbod zijn de door de overheid geformuleerde kerndoelen voor het speciaal basisonderwijs richtinggevend. De kerndoelen speciaal basisonderwijs beschrijven wat de overheid vindt dat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen. Voor een volledige omschrijving van de kerndoelen speciaal onderwijs kunt u kijken op: www.slo.nl/sectoren/po/kerndoelen
De praktijkvakken worden gegeven aan de leerlingen in leerjaar 7/8 met als uitstroomprofiel 'praktijkonderwijs'. De leerlingen in leerjaar 7/8 met een uitstroomprofiel anders dan praktijkonderwijs, krijgen Wereldoriëntatie aangeboden.
In een ondersteuningsprofiel staat aangegeven welke voorzieningen de school heeft om zorgleerlingen op te vangen. Het profiel wordt samen met het team en een vertegenwoordiging van de ouders opgesteld. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de expertise van de school, maar er wordt ook rekening gehouden met de profielen van de andere scholen in het samenwerkingsverband. Het totaal van ondersteuningsprofielen van alle scholen in het samenwerkingsverband moet zorgen voor een dekkend aanbod van de onderwijsondersteuning en zorg.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het schooljaar 2023-2024 start SBO de Sterren met een negende groep. Deze groep is bestemd voor leerlingen met een ondersteuningsbehoefte passend binnen het profiel van leerroute 4. Het is een volwaardige nieuwe groep, wat betekent dat de leerlingen de hele schooldag aanwezig zij en geen aparte stamgroep hebben.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.