Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Per jaargroep wordt een lesrooster ingevuld in ons administratiesysteem ParnasSys. Dit lesrooster is leidraad voor de planning en uitvoering van het dagelijks onderwijs. Sommige vakgebieden liggen zeer dicht bij elkaar of vullen elkaar goed aan. Waar mogelijk zullen leerkrachten deze verbanden leggen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld de vakken lezen en taal, deze liggen in elkaars verlengde en worden regelmatig geïntegreerd aangeboden.
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft de school haar (on)mogelijkheden om leerlingen te ondersteunen. Daarvoor worden gegevens opgenomen die direct en indirect betrekking hebben op de mogelijkheden van de school. In het schoolondersteuningsprofiel leest u welke (on)mogelijkheden onze school heeft voor de ondersteuning van leerlingen met uiteenlopende onderwijsbehoeften.
Onze school biedt passende ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben. Dat betekent dat de leerkracht uw kind goed volgt en helpt waar het nodig is. Soms kan het nodig zijn dat een leerling meer nodig heeft dan de rest van de groep. Hij/ zij krijgt tijdelijk een aangepast aanbod waardoor hij/ zij weer snel kan aansluiten bij de groep. Als dit niet helpt, zal de leerkracht gaan onderzoeken waarom de leerling niet mee kan met de groep. Als ouder wordt u altijd hierbij betrokken. De leerkracht kan hierbij een beroep doen op de IB-er van de school en -zo nodig- op de orthopedagoog van stichting Ultiem. Gezamenlijk stellen we een plan op.
Soms komt het voor dat deze begeleiding onvoldoende effect heeft. Dan is er duidelijk meer aandacht, onderzoek en ondersteuning nodig dan de leerkracht samen met de IB-er kan bieden. Op dat moment wordt er altijd een consult/ onderzoek door de orthopedagoog aangevraagd en uitgevoerd. Er komt een lange-termijn plan voor deze leerling en de vorderingen worden nauwkeurig gevolgd. Gekeken wordt wat er extra nodig is op school om de leerling te ondersteunen richting een passend uitstroomperspectief. Eventueel worden er extra arrangementen aangevraagd van het bestuur en/ of samenwerkingsverband. Dit noemen we extra begeleiding. Vaak zal dit extra ondersteuning in de groep zijn. Bijvoorbeeld door de inzet van een extra onderwijsassistent. Daarnaast is het binnen Ultiem ook mogelijk om een leerling aan te melden voor een Psycho-motore training. Dit gebeurt altijd op advies van de orthopedagoog.
Ten slotte zijn er enkele leerlingen waarvan de benodigde ondersteuning het aanbod van de school overstijgen. Dit betreft leerlingen met een complexe problematiek, grote leerachterstanden, soms in combinatie met gedragsproblemen. Als deze leerlingen binnen onze school onvoldoende tot hun recht komen, is een verwijzing naar het speciaal (basis) onderwijs nodig. De route naar het speciaal onderwijs verloop in nauw overleg met de deskundigen van Ultiem en het S(B)O. Zo nodig kan het samenwerkingsverband erbij betrokken worden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
OBS De Ontdekking probeert zo veel mogelijk onderwijs op maat te bieden. Hiermee beogen wij, binnen bepaalde grenzen, ook leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte in een passend onderwijsaanbod te kunnen voorzien.
Kindcentrum de Ontdekking wordt gevormd door basisschool De Ontdekking van Stichting Ultiem en kinderopvang De Ontdekking van Kinderopvang Kaka. Kinderopvang de Ontdekking biedt peuteropvang en is een VVE locatie. Er wordt gewerkt aan de hand van thema's volgens de VVE-methode van Piramide; elke zes tot acht weken is er een ander thema. Tussen de kinderopvang en de leerkrachten van de Unit onderbouw is er nauw contact. Op deze manier wordt de stap van de peuterspeelzaal/ peuteropvang naar de basisschool een stuk kleiner.