Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Vakspecialisten
In toenemende mate maken we gebruik van de kwaliteiten, kennis, vaardigheden en interesses van de collega’s. Vanaf het schooljaar 2019-2020 maken we dan ook gebruik van de inzet van vakspecialisten. Vakspecialisten hebben specifieke scholing gevolgd en houden hun vakinhoudelijke kennis op peil door het lezen van vakliteratuur, het bijwonen van bijeenkomsten en gerichte nascholing. Zij houden, indien relevant, het team op de hoogte van de ontwikkelingen. Tevens zijn de vakspecialisten verantwoordelijk voor het opstellen van een beleidsplan. In dit beleidsplan worden, op basis van o.a. de leerlingenpopulatie en een analyse van de opbrengsten, doelen gesteld en afspraken over aanbod en werkwijzen vastgelegd. Monitoring vindt plaats binnen het MT. Binnen onze school hebben we de volgende vakspecialisten:
- Vakspecialist Taal/ lezen (1)
- Vakspecialist Rekenen & wiskunde (1)
- Vakspecialist Sociaal Emotioneel Leren en Veiligheid (1)
- Vakspecialist Het jonge kind (1)
- Vakspecialist Cultuur en Kunstzinnige oriëntatie (2)
- Vakspecialist Muziek (1)
- Vakspecialist ICT/Digitale geletterdheid (1)
Het werken met vakspecialisten levert een positieve bijdrage aan de kwaliteit van ons onderwijs en aan het werkplezier, voldoening en professionalisering van onze medewerkers.
Onze jongste leerlingen, kleuters, zitten in een combinatiegroep. Dat betekent dat de kinderen van groep 1 en groep 2 bij elkaar in de groep zitten. Dat is een bewuste keuze, aangezien het onderling verschil in ontwikkeling nog sterk uiteen kan lopen. Door ze in een combinatiegroep te plaatsen kunnen ze het aanbod ontvangen dat past bij hun onderwijsbehoeften en aansluit bij hun ontwikkeling.
In deze groepen werken we thematisch op basis van projecten van de Kleuteruniversiteit. Om te komen tot een goed beredeneerd aanbod hebben we ervoor gekozen de Leerlijnen Jonge Kind van Parnassys te combineren met het gebruik van de Kleuteruniversiteit. Op die manier kunnen we nog beter tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen om zodoende de ontwikkeling van de kinderen nog beter te kunnen stimuleren.
De Wet op het Primair Onderwijs schrijft voor, hoeveel lesuren er aan de kinderen moeten worden gegeven. De wetgever hanteert hierbij het uitgangspunt dat kinderen tijdens hun basisschoolperiode minimaal 7520 uur onderwijs ontvangen.
De lessentabellen geven globaal aan hoeveel tijd per week aan de vakken besteed wordt. Het gaat hier om gemiddelden die per leerjaar enigszins kunnen verschillen. U ziet dat de nadruk valt op taal, lezen en rekenen.
Onze school biedt passende ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben. Dat betekent dat de leerkracht uw kind goed volgt en helpt waar het nodig is.
Soms kan het nodig zijn dat een leerling meer nodig heeft dan de rest van de groep. Hij/ zij krijgt tijdelijk een aangepast aanbod waardoor hij/ zij weer snel kan aansluiten bij de groep.
Als dit niet helpt, zal de leerkracht gaan onderzoeken waarom de leerling niet mee kan met de groep. Als ouder wordt u altijd hierbij betrokken. De leerkracht kan hierbij een beroep doen op de IB-er van de school en -zo nodig- op de orthopedagoog van stichting Ultiem. Gezamenlijk stellen we een plan op.
Soms komt het voor dat deze begeleiding onvoldoende effect heeft. Dan is er duidelijk meer aandacht, onderzoek en ondersteuning nodig dan de leerkracht samen met de IB-er kan bieden. Op dat moment wordt er altijd een consult/ onderzoek door de orthopedagoog aangevraagd en uitgevoerd. Er komt een lange-termijn plan voor deze leerling en de vorderingen worden nauwkeurig gevolgd. Gekeken wordt wat er extra nodig is op school om de leerling te ondersteunen richting een passend uitstroomperspectief . Eventueel worden er extra arrangementen aangevraagd van het bestuur en/ of samenwerkingsverband. Dit noemen we extra begeleiding. Vaak zal dit extra ondersteuning in de groep zijn. Bijvoorbeeld door de inzet van een extra onderwijsassistent. Daarnaast is het binnen Ultiem ook mogelijk om een leerling aan te melden voor een Psychomotore training. Dit gebeurt altijd op advies van de orthopedagoog.
Ten slotte zijn er enkele leerlingen waarvan de benodigde ondersteuning het aanbod van de school overstijgen. Dit betreft leerlingen met een complexe problematiek, grote leerachterstanden, soms in combinatie met gedragsproblemen. Als deze leerlingen binnen onze school onvoldoende tot hun recht komen, is een verwijzing naar het speciaal (basis) onderwijs nodig. De route naar het speciaal onderwijs verloop in nauw overleg met de deskundigen van Ultiem en het S(B)O. Zo nodig kan het samenwerkingsverband erbij betrokken worden
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambities ten aanzien van het bieden van passende ondersteuning waarvoor we nu nog verwijzen naar het Speciaal (Basis) Onderwijs zijn:
- Leerlingen ondersteunen met een eigen leerlijn, zolang dit niet ten koste gaat van het persoonlijk welbevinden;
- Leerlingen ondersteunen met een visuele beperking, vergelijkbaar met CVI;
- Bieden van een passend onderwijsaanbod aan leerlingen met gedragsmatige problemen, die corrigeerbaar zijn en waarbij de veiligheid of kwaliteit van onderwijs voor de gehele groep niet in het geding is;
- Bieden van een passend onderwijsaanbod voor leerlingen met een IQ niet lager dan 75.
Toelichting Voorschoolse educatie
Kinderen vanaf 2,5 jaar met een (risico op een) onderwijsachterstand kunnen voorschoolse educatie volgen. Dit om onderwijsachterstanden te voorkomen, vroegtijdig op te sporen en aan te pakken. Bijvoorbeeld op het gebied van taal. Door voorschoolse educatie op de kinderopvang kunnen deze kinderen een betere start maken op de basisschool.