CBS Het Galjoen

van Heemskerckstraat 32 9601 HD Hoogezand

  • Schoolfoto van CBS Het Galjoen
  • Schoolfoto van CBS Het Galjoen
  • Schoolfoto van CBS Het Galjoen
  • Schoolfoto van CBS Het Galjoen
  • Schoolfoto van CBS Het Galjoen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Sinds een aantal jaren gebruiken we de eindtoets van Diataal. De score op de eindtoets moet een bevestiging zijn op het door ons gegeven schooladvies. Indien een leerling hoger dan verwacht scoort op de eindtoets, dan heroverwegen we ons schooladvies in overleg met leerling en ouders.

Naar aanleiding van de eindtoets maken we een analyse waaruit we enkele actiepunten vast stellen om ons onderwijs op een kwalitatief goed niveau aan te bieden aan de kinderen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten worden via CITO toetsen gemeten. Deze worden geanalyseerd en beiden weer aanknopingspunten om ons onderwijs verder aan te scherpen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We hebben dit schooljaar te maken met nieuwe maatregelen vanuit de rijksoverheid t.b.v. de aanmelding 2024-2025.

Hieronder de belangrijkste zaken op een rij:

•Eén centrale week waarin PO-leerlingen zich aanmelden voor de VO-school. Daardoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.

•De naam ‘eindtoets’ verandert in ‘doorstroomtoets’. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen.

• Nieuwe data voor het schooladvies en de doorstroomtoets:

o Leerlingen ontvangen tussen 29 januari en 2 februari hun voorlopige schooladvies d.m.v. adviesgesprekken.

o Leerlingen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. (13 en 15 februari)

o Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

o Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. 

o Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de VO-school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij besteden veel aandacht aan het welbevinden en het sociaal emotioneel leren van onze kinderen. We vinden het belangrijk dat kinderen zich gezien voelen, dat ze zich veilig voelen. Wij zijn van mening dat een kind alleen kan leren als het zich veilig voelt. Daarom begint het onderwijs bij ons met een veilig pedagogisch klimaat.  

We leren de kinderen aandacht hebben te hebben voor zichzelf, voor de ander en voor de omgeving. Dat ze leren wat vertrouwen is. Het vertrouwen in eigen kunnen en het vertrouwen in elkaar. Dat vinden wij belangrijk. Daarin willen wij als team een voorbeeld zijn voor de kinderen. Ook het plezier kunnen hebben met elkaar zien we als belangrijke sociale opbrengst. De kernwoorden vertrouwen, vriendelijk en verantwoordelijk zijn verweven in ons schoolklimaat.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Vriendelijk
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het inspectie rapport van het laatste bezoek in maart 2016 stond het volgende:  CBS Het Galjoen heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaafthet basisarrangement. De eindresultaten in de kernvakken zijn voldoende. Het leerstofaanbod voldoet aan de kerndoelen en is gericht op de brede ontwikkeling.

Er heerst een positief en stimulerend schoolklimaat.

Het team werkt vanuit een betrokken houding aan het verbeteren van het onderwijs. 

De leraren leggen de leerstof duidelijk uit en geven structuur aan de onderwijsleersituatie.

De leraren geven extra zorg aan leerlingen die dat nodig hebben, echter onvoldoende zichtbaar is of deze zorg passend is.

Wij zijn uiteraard erg blij met deze uitspraken van de inspectie. Uiteraard zijn wij ook met de verbeterpunten aan de slag gegaan. Voor het volledige verslag verwijzen we u naar de site van de onderwijsinspectie. www.onderwijsinspectie.nl

Terug naar boven