St. Antoniusschool

Boomgaard 31 9603 HL Hoogezand

  • Op onze school is er veel ruimte voor het uiten van de creatieve talenten van de leerlingen
  • In ons hedendaagse onderwijsaanbod maken we gebruik van wisselende werk- en groeperingsvormen.
  • We maken op school veel gebruik van bewegend leren, in de klas, op de leerpleinen en buiten.
  • Op de leerpleinen kunnen kinderen alleen of in groepjes aan opdrachten werken buiten de klas.
  • Sinds januari 2020 bevindt onze school zich in het kindcentrum Vosholen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De afgelopen jaren sloten de scores van de cito eindtoetsen aan bij de verwachting van de kinderen en de leerkrachten. Voor ons staat het kind centraal. Ons doel is niet de hoogste score landelijk, maar de hoogst mogelijke score te behalen voor het kind. We volgen vanaf het begin van de schoolloopbaan van ieder kind het leerproces. Dit doen we zowel op cognitief gebied als op de sociaal emotioneel ontwikkeling. De kindgesprekken die we met ieder kind individueel voeren geven ons een goed beeld van het welbevinden van een kind. Tevens helpen de gesprekken om kinderen medeverantwoordelijk te maken voor hun eigen leerproces.

In het schooljaar 2019-2020 zijn ten gevolge van landelijk besluit naar aanleiding van de COVID-19 uitbraak geen eindtoetsen afgenomen. Derhalve vindt u hier geen gegevens van in deze schoolgids. Leerlingen zijn op basis van de plaatsingswijzer verwezen naar een passende vorm van voortgezet onderwijs. De cijfers van het voortgezet onderwijs geven aan dat de meeste leerlingen in het voortgezet onderwijs op of boven het uitstroomniveau functioneren.

Vanaf het schooljaar 2020-2021 zijn de eindtoetsen weer afgenomen, de uitkomsten zijn conform de verwachting.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij hebben als school de opdracht om alle leerlingen te helpen zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. We brengen de leerlingen basisvaardigheden bij die de sleutel vormen voor het succesvol verloop van hun verdere schoolcarrière. Om de kinderen goed te kunnen volgen maken we gebruik van betrouwbare, valide en adequaat genormeerde toetsen. In januari en juni toetsen we de kinderen van groep 3 t/m 8 met behulp van de toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito Leerling In Beeld. We analyseren de resultaten van de toetsen van ieder kind. De analyse vormt de start van een volgende periode waarin kinderen samen met de leerkracht hun leerdoelen formuleren. We gebruiken de toetsen dus om kinderen in hun ontwikkeling te volgen en als analyse-instrument voor de leerresultaten. In de groepen 1 en 2 wordt de ontwikkeling van de kinderen in kaart gebracht m.b.v. de leerlijnen jonge kind van ParnasSys. Dit vormt de basis voor het aanbod in de daaropvolgende periode.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 wordt een voorlopig uitstroomadvies gegeven a.d.h.v. de plaatsingswijzer. De leerlingen van de St. Antoniusschool maken in groep 8 samen met hun ouders een keuze voor de vervolgschool. De leerkrachten geven het advies voor het niveau voor het voortgezet onderwijs aan de ouders en het kind. Het advies is gebaseerd op de leerresultaten van de afgelopen jaren en daarnaast zijn ook werkhoudingsaspecten van belang bij een goede schoolkeuze. De doorstroomtoets in groep 8 geeft daarnaast informatie over het niveau van een leerling. De meeste leerlingen van de St. Antoniusschool kiezen voor de VO school in Hoogezand: het Aletta Jacobs College, maar ook kiest een aardig aantal leerlingen voor het voortgezet onderwijs in de stad Groningen of in andere plaatsen.



Wij zijn heel trots op onze kinderen dat zij over het algemeen hun niveau weten vast te houden op het voortgezet onderwijs. Na drie jaar zitten ze veelal nog in dezelfde onderwijsstroom als waar ze zijn begonnen na de basisschool.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school is een veilige plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Respect is het sleutelwoord: respect voor elkaar en respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken. Zodra je over de drempel van de schooldeur stapt is het overal voelbaar: het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en het beste uit jezelf haalt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden en Betrokkenheid
  • Competentie
  • Relatie en Autonomie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs is belast met het toezicht op het onderwijs. Zij houdt toezicht op naleving van de wettelijke voorschriften en bevordert de ontwikkelingen van het onderwijs in overleg met de schooldirectie. De inspecteur die op onze school de inspectie uitvoert is mevr. Knuver. De St. Antoniusschool heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs en heeft dan ook een basistoezicht. De inspecteur van het onderwijs heeft in juni 2014 voor het laatst onze school bezocht. Ze heeft met de directie en intern begeleider gesproken. Ook heeft ze de groepen bezocht. In het nagesprek met het team gaf de inspecteur aan tevreden te zijn over de tussen- en eindopbrengsten van de school. We verwachten dat de inspectie binnenkort onze school opnieuw zal bezoeken. U vind het inspectie rapport van juni 2014 op deze site.

Terug naar boven