St. Antoniusschool

Boomgaard 31 9603 HL Hoogezand

  • Sinds januari 2020 bevindt onze school zich in het kindcentrum Vosholen.
  • In ons hedendaagse onderwijsaanbod maken we gebruik van wisselende werk- en groeperingsvormen.
  • Op onze school is er veel ruimte voor het uiten van de creatieve talenten van de leerlingen
  • Op de leerpleinen kunnen kinderen alleen of in groepjes aan opdrachten werken buiten de klas.
  • We maken op school veel gebruik van bewegend leren, zowel in de klas als op de leerpleinen en op of rond het schoolplein.

Het team

Toelichting van de school

Op de St Antoniusschool werken ongeveer 30 gemotiveerde leerkrachten en onderwijsassistenten. Daarnaast werken er een administratieve kracht en een directeur. We hebben een Meerschools Interne Begeleider (M.I.B.-er) die volgens ons zorgplan de specifieke zorg die sommige kinderen nodig hebben, coördineert. Naast al deze mensen zijn er in de school wekelijks ook externen aanwezig die met hun eigen specifieke expertise kinderen behandelen of ondersteunen. Denkt u aan een logopediste, kinderoefentherapeut en een kindercoach (voor sociale vaardigheden). Samen zorgen we ervoor dat kinderen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht doen we er alles aan om een oplossing te vinden. Voor de vervanging maken we zoveel mogelijk gebruik van onze eigen parttimers en de ons bekende invallers uit de invalpool van onze stichting. De invaller wordt opgevangen door een teamlid en er ligt een (digitale) groepsmap klaar. Alleen als we echt geen andere oplossing kunnen vinden, kan het gebeuren dat er een klas een dag vrij is. We zullen er alles aan doen om dit een dag van tevoren aan u te laten weten. Als het onmogelijk voor u is om iets te regelen voor de opvang, zorgen wij voor opvang binnen de school.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We bieden kinderen in een veilige omgeving een breed aanbod. Hierdoor leren ze actief de noodzakelijke kennis, vaardigheden en attitude, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. We leren de leerlingen zelf verantwoordelijkheid te dragen ten aanzien van hun leer- en ontwikkelingsproces. Ons onderwijs is erop gericht ieder kind op zijn of haar niveau alle ontwikkelingskansen te bieden, waarbij wij ons als team verplichten het maximaal haalbare te bereiken. Wij vinden daarbij een doorlopende leer- en ontwikkellijn van groep 1 tot en met groep 8 belangrijk, waarin per leerjaar de doelen zijn vastgelegd in streefdoelen. Langs deze lijn wordt iedere leerling door de jaren heen gestimuleerd en gevolgd en zodoende wordt de individuele ontwikkeling in beeld gebracht. Ons doel is alle kinderen de kerndoelen van het basisonderwijs te laten bereiken, zodat voor hen een optimale doorstroom naar het voortgezet onderwijs mogelijk is. Door middel van het leerlingvolgsysteem worden de leerprestaties van alle leerlingen in kaart gebracht. Deze werkwijze heeft voornamelijk een diagnostische functie, zodat we snel kunnen signaleren wanneer we extra aandacht aan een leerling moeten geven. Alle leerlingen krijgen daarbij de mogelijkheid om op eigen niveau zijn/haar vaardigheden zo optimaal mogelijk te benutten en verder te ontwikkelen.   

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Zorg voor het jonge kind

Onderwijs aan kleuters vormt een belangrijke basis voor het verdere leren. Door rijk spel komen kleuters tot ontwikkeling en bloei en verkennen jonge kinderen de wereld om zich heen en leren zichzelf goed kennen. De ontwikkeling van kleuters verloopt veelal sprongsgewijs, niet lineair en in eigen tempo. Er is een specifieke aanpak en inhoud nodig om goed aan te kunnen sluiten bij deze ontwikkeling van jonge kinderen.

Wij stimuleren de ontwikkeling van de kleuter door:

- Te zorgen voor een overzichtelijk dagritme en een duidelijke structuur zodat kinderen zich veilig en vertrouwd voelen.

- Ontwikkelingsgericht te werken d.m.v. thema's die aansluiten bij de belevingswereld en de behoefte van de kinderen.

- Optimale voorwaarden te scheppen in een rijke leeromgeving.

- Te werken met heterogene kleutergroepen waar kinderen veel kunnen leren van en met elkaar.

- Het aanbod zo in te richten dat alle ontwikkelgebieden in samenhang aan bod komen

- Kinderen goed te observeren en te volgen zodat het aanbod waar nodig tijdig kan worden aangepast en kinderen optimaal begeleid kunnen worden.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wettelijke bepalingen:                                                                                                                                                                   

Voor geen enkel leer- of vormingsgebied in het primair onderwijs bestaat een verplichte lessentabel. De Wet Primair Onderwijs geeft wel aan welke vakgebieden moeten worden gegeven, maar zegt niets over het aantal uren. In de groepen 3 t/m 8 plannen we voldoende tijd in om aan de kerndoelen te werken.

Aantal lesuren per leerjaar op de basisschool:                                                                                                                             

Het minimum aantal lesuren van groep 1 tot en met 8 is op alle basisscholen 7520 uur. Leerlingen in de eerste 4 leerjaren (onderbouw) moeten ten minste 3520 uur les krijgen; in de laatste 4 leerjaren (bovenbouw) is dit 3760 uur. De resterende 240 uur kunnen scholen flexibel inzetten. Het les- en vakantierooster zijn hierop afgestemd.

De Sint Antoniusschool heeft de lesuren en vakantie-en margedagen geënt op de verplichte lestijd. De groepen 1 t/m 4 zijn op woensdag- en vrijdagmiddag vrij en de groepen 5 t/m 8 alleen op woensdagmiddag.

Het reguliere basisonderwijs is bedoeld voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Hoewel het basisonderwijs gevolgd kan worden vanaf 4 jaar, is het kind pas vanaf de vijfde verjaardag leerplichtig.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20.01

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de provincie Groningen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 20-01. Het samenwerkingsverband PO 20.01 is onderverdeeld in 5 deelverbanden: gemeente Groningen, West, Noord, Zuid-Oost en het gespecialiseerd onderwijs. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.  

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.

Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.  

De school hoeft het niet alleen te doen.

De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband en het eigen onderwijsondersteuningsteam hulp te vragen om mee te kijken. Het eigen onderwijsondersteuningsteam bestaat uit orthopedagogen en specialisten. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.  

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.

In het samenwerkingsverband is een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. We hebben het dan over het Speciaal Basis Onderwijs en het Speciaal Onderwijs. Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.  

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: swv 20-01

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In de komende schooljaren geven wij blijvend vorm aan de hier beschreven ondersteuningsmogelijkheden voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte, dit geldt voor zowel leerlingen met een ontwikkelingsachterstand alsook voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuteropvang Oogappel                                                                                                                                                     

Peuteropvang Oogappel van KinderopvangKaKa is te vinden in ons gebouw. Er is nauw contact tussen de peuterspeelzaalleidsters en de onderbouwleerkrachten van onze school. Op deze manier wordt de stap van de peuteropvang naar de basisschool een stuk kleiner. Er wordt gewerkt aan de hand van thema's volgens de VVE-methode van Piramide; elke zes tot acht weken is er een ander thema.                                                               

Contactgegevens: kinderopvang KaKa, opvang Oogappel oogappel@kinderopvangkaka.nl 

tel: 0521 700240 (08.30-17.00 uur bereikbaar)

Prokino de Boomhut 

Prokino biedt dagopvang voor kinderen van 0 - 4 jaar en buitenschoolse opvang voor basisschool kinderen in de leeftijd van 4 - 13 jaar. Deze Buitenschoolse opvang is onderdeel van Prokino kinderopvang en is gehuisvest in de school. Het betreft zowel de voorschoolse als de naschoolse opvang. Hierdoor is de BSO zeer betrokken bij de school en voelen de kinderen zich er snel thuis. Indien mogelijk sluiten ze aan bij activiteiten. Ook is extra opvang tijdens margedagen mogelijk.

Contactgegevens: Prokino Vosholen, www.prokino.nl

tel hele dagopvang 0-4 jaar: 06 23760055

tel. voorschoolse en buitenschoolse opvang: 06 33333930

Terug naar boven