De Regenboog

Tilber 1 7908 PB Hoogeveen

  • null
  • Schoolfoto van De Regenboog
  • Schoolfoto van De Regenboog
  • Schoolfoto van De Regenboog
  • Schoolfoto van De Regenboog

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het tekort aan leerkrachten wordt gevoeld. Het afgelopen schooljaar hebben we regelmatig groepen kinderen vrijaf moeten geven omdat er geen leerkracht beschikbaar was om de kinderen les te geven. Een grote zorg voor de ouders én voor ons. We merken nu dat het niet kunnen vinden van een invaller steeds vaker voorkomt. We kunnen het ontbreken van een leerkracht steeds minder makkelijk oplossen. Het is immers niet mogelijk om intern begeleiders of directeuren langdurig voor de klas te zetten, plusgroepen te annuleren of groepen op te delen. Dat gaat ten koste van de kwaliteit van het onderwijs van de school. We werken continu aan een goede oplossing voor dit probleem. Tijdens dit proces doen we een beroep op uw begrip en flexibiliteit.

Om de kwaliteit van ons onderwijs veilig te stellen kiezen we ervoor om, als er bij ziekte geen invaller beschikbaar is, de geplande zaken op school, als RT, plusgroepen en individuele begeleiding zoveel mogelijk door te laten gaan. Ook worden groepen bij voorkeur niet meer opgedeeld omdat hierbij de kwaliteit van het onderwijs in meerdere groepen in het geding is. De directeur beslist uiteindelijk of een groep vrijaf krijgt. Elke situatie vraagt namelijk om een specifieke aanpak. In de regel worden de volgende stappen gehanteerd:

  • Er wordt vervanging geregeld via onze eigen invalpool.
  • Collega’s worden benaderd met de vraag om extra te werken.
  • Er wordt per keer bekeken of een leerkracht van de school die die dag geen groep heeft voor de groep kan.
  • Als er geen invaller beschikbaar is, wordt dit aan u (als ouders) gemeld met een spoedbericht op het ouderportal. We proberen dat zo bijtijds mogelijk aan u te melden.
  • De klas wordt vrijaf gegeven. Heeft de klas van uw kind vrij en ziet u geen mogelijkheid uw kind op te vangen, neem dan contact op met de school. Er wordt dan gezocht naar een passende oplossing.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De kracht van excellent onderwijs ligt in de klas bij de leerkracht! De Regenboog heeft experts die met andere teamleden samenwerken in leerteams. De leerteams sturen de onderwijsontwikkeling waarbij de sociaal-emotionele en cognitieve zorg bewaakt wordt door de zorgcoördinator en het zorgteam. De verantwoordelijkheid ligt laag in de organisatie, vandaar dat de school werkt in een "platte organisatie", waarbij de directie de hoofdlijnen bewaakt.
De volgende experts zijn werkzaam in de school: rekenspecialist (leerteam rekenen), taalspecialist (leerteam taal/spelling/lezen), gymspecialist, ict-specialist (leerteam ict), gedragsspecialist & zorgspecialist (leerteam zorg), leerteam wereldoriëntatie, leerteam jonge kind. In het kader van de zorg wordt zeer waardevol samengewerkt met het School Maatschappelijk Werk.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het SOP beschrijft dat het team voldoende expertise heeft met de meest gangbare hulpvragen. Naast ervaren teamleden beschikt ‘De Regenboog’ ook over diverse specialisten.
Bij de aanmelding zal op basis van de hulpvragen van het kind, de mogelijkheden van de school (personeel, ruimte, materieel) en de afstemming daartussen worden bezien of de school in staat is een kwalitatief goede plek voor deze leerling te bieden. Centraal staat het belang van het kind en de mogelijkheden van de school om het ontwikkelingsproces en het welbevinden van alle kinderen te ondersteunen. De school zal in de afweging gebruik maken van de ondersteuning van bijvoorbeeld een school aangesloten bij een Regionaal Expertise Centrum en/of van de mogelijkheden die het samenwerkingsverband biedt. Bij het besluit tot toelating of weigering zal er altijd sprake zijn van een teambesluit. We gaan er immers van uit dat – bij toelating – het kind de gehele basisschoolperiode op onze school zal blijven.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven