De Krullevaar christelijke Jenaplanschool en Kwadraatonderwijs

Koekoeklaan 1 7905 GT Hoogeveen

Schoolfoto van De Krullevaar christelijke Jenaplanschool en Kwadraatonderwijs

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Als school hebben wij gekozen voor de eindtoets van IEP. 

Wij vinden dat deze toets het beste past bij ons onderwijs om de volgende redenen: 

  • kinderen krijgen een positief gevoel bij deze toets, omdat deze altijd start met makkelijke opgaven. Hierdoor neemt de stress van kinderen af. 
  • kinderen werken in een boekje. Hierdoor zijn we niet afhankelijk van ICT. 
  • door het werken in het boekje kunnen er geen fouten worden gemaakt door het verkeerd invullen van antwoorden op een apart antwoordenblad. 
  • IEP vraagt naar juiste antwoorden en dit past bij hoe wij kinderen het onderwijs aanbieden.
  • IEP werkt met meerkeuzevragen, open en gesloten vragen.
  • IEP wordt in twee dagdelen afgenomen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze stamgroepleiders adviseren niet alleen op opbrengsten van het laatste schooljaar in groep 8. Zij gebruiken hiervoor het CITO-lovs die we gebruiken vanaf groep 3. Op basis van deze gegevens, maar ook zaken als werkhouding, taakgerichtheid worden meegewogen in het plaatsingsadvies wat gegeven wordt aan het voortgezet onderwijs. Er gaan van onze school een vergelijkbaar percentage kinderen naar het voorgezet onderwijs van het RSG Wolfsbos als naar het Roelof van Echten College. Ook zijn er kinderen die buiten Hoogeveen naar het voortgezet onderwijs gaan. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven