R.K. Basisschool Titus Brandsma

Herman Bavinckstraat 1 7901 BS Hoogeveen

Schoolfoto van R.K. Basisschool Titus Brandsma

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Opbrengsten

Ons onderwijs is geen vrijblijvende aangelegenheid. We streven naar optimale opbrengsten op de gebieden taal, rekenen, begrijpend lezen, informatieverwerking en sociaal emotionele ontwikkeling. We vinden het van belang dat kinderen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend en succesvol vervolgonderwijs.

De school gebruikt sinds een aantal jaren de IEP eindtoets. De schoolscore van groep 8 is in 2023: 81,9.  Daarmee voldoen we aan de norm die de inspectie voor onze school stelt. Vanaf schooljaar 2023-2024 gaat de eindtoets anders genoemd worden namelijk de doorstroomtoets. We gebruiken dan ook weer de IEP doorstroomtoets.  

Bij de beoordeling kijkt de inspectie naar de behaalde referentieniveaus op de eindtoets in de laatste drie schooljaren. Voor het basisonderwijs gelden de referentieniveaus 1F, 2F en 1S. Het basisniveau 1F is het niveau voor taal en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de basisschoolleerlingen een hoger niveau haalt: het streefniveau. Voor taal is dat het 2F-niveau en voor rekenen is het 1S-niveau.
Gekeken naar onze opbrengsten van de afgelopen drie jaar voldoen we ruim aan de norm die de inspectie voor onze school stelt.

                    taalverzorging            lezen                       rekenen   

2022-2023:  100% 1F/ 72% 2F     92% 1F/ 80% 2F       96% 1F/ 48% 1S

2021-2022: 100% 1F / 84% 2F     95% 1F / 74% 2F     100% 1F / 47% 1S 

2020-2021:  95% 1F / 77% 2F     100% 1F / 82% 2F     91% 1F /  64% 1S

2019-2020:   geen eindtoets afgenomen vanwege corona

In 2021-2022 hadden we een aantal speerpunten:

  • inzetten op het verbeteren van de rekenopbrengsten
  • technisch lezen/ AVI niveau van de leerlingen verhogen, vooral voor groep 3 en 4.  
  • handschriftonderwijs verbeteren in groep 3,4 en 5
  • start met Rots en Watertrainingen
  • impuls geven aan het muziekonderwijs

In 2022-2023 gaan met een aantal speerpunten verder zoals in 2021-2022 al genoemd zijn.

  • op teamniveau een basistraining hoogbegaafdheid volgen
  • stimuleren van de taalontwikkeling vooral ook bij de NT2 leerlingen

In 2023-2024 willen we voor een aantal collega's een vervolg geven op de basistraining hoogbegaafdheid en werken aan een rijke taalomgeving in de kleuterklas. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies voortgezet onderwijs

We proberen ervoor te zorgen, dat onze leerlingen hun schoolloopbaan vervolgen op het niveau dat mag worden verwacht op grond van kennis, vaardigheden, motivatie en werkhouding. De adviezen die we geven zijn gebaseerd op de gegevens uit het leerlingvolgsysteem, de observatie(s) van de leerkrachten en de mening van de leerling en zijn (haar) ouders. Op school gebruiken we de Plaatsingswijzer. Bij de Plaatsingswijzer staan de gegevens uit het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 centraal. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling bij:

  • Begrijpend Lezen
  • Rekenen & Wiskunde
  • Technisch Lezen
  • Spelling   

De eerste twee onderdelen tellen hierbij het zwaarst. De plaatsingswijzer is een hulpmiddel om tot een goed doordacht en goed onderbouwd advies te komen.

Om te voorkomen dat de coronacrisis negatieve effecten heeft, is bij het schooladvies voortgezet onderwijs voor de groep 8 leerlingen in het schooljaar 2021-2022 nadrukkelijk kansrijk geadviseerd. Hierbij is vooral ook gekeken naar de verwachtingen van de leerkrachten of de leerlingen onder normale omstandigheden wellicht een hoger advies zouden hebben gekregen dan het resultaat van de centrale eindtoets. Daarbij zijn deze hoge verwachtingen doorslaggevend geweest in de uiteindelijke adviezen voor het voortgezet onderwijs.   

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven