O.B.S. de Goudvink

Koekoeklaan 1 7905 HJ Hoogeveen

  • Jaarlijkse uitreiking diploma voor de opgeleide mediatoren van onze Vreedzame school.
  • Groep 5 zoekt zijn of haar lievelingsboek in onze schoolbieb.
  • Samen lezen in groep 3
  • samenwerken in groep 1-2 a

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school werken wij volgens de PDCA cyclus voor opbrengstgericht werken. Dat houdt in dat wij doelen formuleren en plannen maken voor alle leerlingen, na afname van de tussentoetsen evalueren wij de uitkomsten per leerling en per groep. Aan de hand van deze evaluaties worden de plannen voor een half jaar bijgesteld.   Voor het technisch lezen gebruiken wij de DMT en AVI toetsen. Deze zijn in alle groepen voldoende.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De vreedzame school op de Goudvink  

Op de Goudvink werken we met de methode ‘De Vreedzame School’. Dit is niet alleen een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling, maar veel meer dan dat. De Vreedzame school ben je als school met elkaar de hele dag, het hele schooljaar door. De werkwijze van de Vreedzame School is verweven met alles wat je doet als leerkracht. Het doel van het programma is dat we kinderen een stem willen geven, en hen actief willen aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor hun omgeving, voor de schoolgemeenschap en de samenleving.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vreedzame school
  • Veilige leeromgeving
  • Het kind centraal

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In de maanden februari en maart 2020 heeft stichting Bijeen het vierjaarlijkse onderzoek van de onderwijs inspectie gehad. Tijdens dat onderzoek wordt gekeken of het bestuur er voor zorgt dat de onderwijskwaliteit en het financiële beheer op de Bijeen scholen voldoende is en in de toekomst ook gewaarborgd is.

Onderdelen van het onderzoek zijn: ? Documenten lezen en analyseren ? Uitgebreide gesprekken met het bestuur, het DB van de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad, de Raad van Toezicht ? Onderzoeken op vijf van de Bijeen scholen ? Het financiële beheer, onderzocht op “continuïteit en rechtmatigheid” ? De naleving van de leerplichtwet

Alle genoemde onderdelen werden beoordeeld als voldoende of goed.

De beoordeling op de verschillende onderdelen van de bezochte scholen was als volgt: acht keer voldoende en elf keer goed. Het is een bevestiging van ons interne beeld. Wij ervaren dat het rapport recht doet aan de kwaliteit van het onderwijs in onze scholen. We zijn trots op al onze medewerkers die zich dagelijks inspannen om het beste uit kinderen te halen. We zijn trots op de kinderen, die onze scholen dagelijks bezoeken en die samen met hun meester of juf zorgen voor de “schooleigen Bijeen sfeer”. Dit is wat we willen: een warm bad zijn, waar kinderen zich fijn, veilig en uitgedaagd voelen, nu en in de toekomst. Daar blijven we ons volop voor inzetten.

Wilt u het inspectierapport zien of lezen? Dat kan: het rapport is in te vinden op de website van Stichting Bijeen. Tevens als bijlage op deze pagina.

Terug naar boven