Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In januari en in juli worden de leerlingen ghetoets via het LVs van Cito. Leerling in beeld.
Leerling in Beeld geeft een leerlingprofiel dat duidelijk maakt of leerlingen groeien en hoe hard. De groei wordt ouders en met de kinderen vanaf groep 5 besproken.
Na elke toetsperiode is er een studiedag voor het team waarin we met elkaar de opbrengsten bespreken en analyseren en een plan van aanpak maken voor de volgende periode.
De leerlingen krijgen aan het begin van het jaar een Begin-toets. Naar aanleiding van de toetsuitslag, gegevens uit het LVS en executieve functies wordt er door school een voorlopig advies geformuleerd en besproken met de ouders en leerlingen.
Voor de Doorstroomtoets in februari krijgen de leerlingen een bindend schooladvies.
Leerlingen maken dit jaar in februari de verplichte onderdelen van de doorstroomtoets.
Leesvaardigheid: De leerlingen moeten vragen beantwoorden over tenminste drie verschillende type teksten. Tijdens het beantwoorden kunnen ze de teksten altijd teruglezen.
Taalverzorging: Werkwoordspelling wordt in de doorstroomtoets gemeten aan de hand van open vragen. Niet-werkwoordspelling en Interpunctie krijgen meerkeuzevragen met vier antwoordopties. Het toetsonderdeel Dictee wordt ook afgenomen.
Rekenen: Bij het onderdeel Rekenen komen Getallen, Verhoudingen, Meten en Meetkunde en Verbanden aan bod. Dit is in de doorstroomtoets een mix van open en meerkeuzevragen.
Het definitieve schooladvies kan na de doorstroomtoets naar boven worden bijgesteld, mits ouders en school daar achterstaan.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Dobbelsteen is een school waar alle kinderen welkom zijn en kinderen worden voorbereid om goed te kunnen functioneren in onze maatschappij. Zij beschikken over de vaardigheden die nodig zijn om zich te ontplooien als een goede wereldburger.? Wij zijn een afspiegeling van de samenleving waarin solidariteit en respect voor de verschillende geloofsovertuigingen belangrijk zijn. Goede onderlinge contacten zorgen voor sociale verbondenheid.? Regelmatig wordt er gewerkt aan projecten op het gebied van wereldoriëntatie, kunst, cultuur en levensbeschouwing.?? Naast deze projecten bieden wij de leerlingen gestructureerd onderwijs in de kernvakken aan. Wij sluiten hierbij aan bij de mogelijkheden van de kinderen. De expertise van diverse professionals wordt hierbij optimaal ingezet en leren vindt in en buiten het schoolgebouw plaats. ? Ons onderwijs is doelmatig, efficiënt en resultaatgericht. Taal speelt bij al onze lessen een belangrijke rol. Wij zorgen voor een talige omgeving waarbij de kinderen veel nieuwe woorden leren, en deze kunnen gebruiken in een passende context. We betrekken ouders zoveel mogelijk bij het leerproces van hun kind en daar waar mogelijk sluiten ze aan bij activiteiten binnen en buiten de school. Wij zijn een school, waar iedereen welkom is en iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt. Kinderen, ouders, leerkrachten en bezoekers.? Op de Dobbelsteen wachten we niet op een mooie dag, maar maken er zelf met elkaar een mooie dag van.? We gaan uit van respect voor jezelf, elkaar en de omgeving. Wij staan daarbij model voor onze normen en waarden en streven toekomstgericht naar een samenleving waarin gelijkwaardigheid belangrijk is.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.