Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het bestuur
Basisschool De Vest behoort tot de Onderwijsstichting KempenKind. Het bestuur van deze stichting draagt zorg voor 17 scholen voor basisonderwijs en 2 scholen voor speciaal basisonderwijs. Het bestuur heeft door verschuiving van taken van het ministerie naar de scholen, steeds meer ruimte voor eigen beleid op financieel en personeel gebied. Ook de financiële risico’s worden steeds meer bij het bestuur gelegd. Daarom is samen met de scholen voor katholiek basis- en speciaal onderwijs in Hooge en Lage Mierde, Reusel, Hulsel, Bladel, Netersel, Hapert, Hoogeloon, Casteren, Duizel en Eersel één bestuur voor het gehele gebied gevormd. Een moderne onderwijsorganisatie vraagt om professionalisering en een duidelijke scheiding van besturende en toezichthoudende taken. De bestuurlijke verantwoordelijkheid komt in handen van een College van Bestuur, de toezichthoudende verantwoordelijkheid in handen van een Raad van Toezicht. De Raad van Toezicht ziet toe op het functioneren van het College van Bestuur. Het bestuur bepaalt de hoofdlijnen van het financiële beleid en het personeelsbeleid. Alle medewerkers van de 17 scholen zijn in dienst bij het bestuur. Het bestuur brengt het informatiebulletin “De Nieuwsbrief” uit, die te vinden is op www.kempenkind.nl.
Bovenschools management
Binnen Onderwijsstichting KempenKind is mevr. M.C. Jacobs-Janssen werkzaam als College van Bestuur. Zij stuurt de scholen aan op gezamenlijk beleid en vormt de verbinding met het algemeen bestuur, wat bestuurt op hoofdlijnen. De directeur blijft op elke school aanspreekpunt en verantwoordelijk voor het hele beleid.
De directie
De directie is werkzaam op zowel De Vest in Hoogeloon als op de St Jan in Duizel. Het bestuur heeft met de directie afspraken gemaakt over bevoegdheden, taken, verantwoording en werkwijze. De directie geeft leiding aan de school en is belast met de dagelijkse gang van zaken op school. Zij draagt onder meer zorg voor de voorbereiding en uitvoering van onderwijskundig, school organisatorisch en huishoudelijk beleid, personeelsbeleid, gebouwbeheer en financieel beleid. Ook het onderhouden van de interne en externe contacten is een belangrijke taak van de directie. De directeur maakt deel uit van het regionaal directieberaad. In acute gevallen is de directie ook buiten schooluren telefonisch bereikbaar op het volgende mobiele nummer: 06 53475303. De directeur is RDO geregistreerd, wat betekent dat zij altijd up-to-date is wat betreft bijscholing i.v.m. registratie.
De intern begeleider
De intern begeleider (IB-er) heeft als taak de structuur van ondersteuning voor leerlingen met extra onderwijsbehoeften op school te verbeteren. Hij/zij heeft een spilfunctie in de contacten van de school met externe instellingen op het gebied van ondersteuning. De IB-er is vanuit de school daarvoor de contactpersoon en voor de externe instellingen het aanspreekpunt. Hij/zij vormt een pijler waar de schoolorganisatie op is ingericht en vervult de rol van kwaliteitsfunctionaris op het gebied van onderwijs en ondersteuning op de school. De IB-er voert ondersteunende activiteiten uit op groeps- en schoolteamniveau. Bovenstaande vindt allemaal plaats onder verantwoordelijkheid van de schooldirecteur.
Het leerkrachtenteam
Iedere groep heeft een groepsleerkracht. Deze mentoren vanuit de startgroep geven les aan de groep en begeleidt de kinderen. Diverse groepsleerkrachten werken in deeltijd, waarbij de verantwoording voor een groep wordt gedeeld door meerdere leerkrachten. Tevens zijn er onderwijsassistenten aan onze school verbonden. Wekelijks vindt er overleg plaats middels een bord en werksessies, waarbij de praktische en onderwijsinhoudelijke zaken worden besproken. Daarnaast vindt er structureel intervisie plaats om met elkaar te leren van de dagelijkse praktijk. Onze school heeft structureel clusteroverleg, dit is een onderwijsinhoudelijk team dat de verantwoordelijkheid neemt om het team mee te nemen in de laatste ontwikkelingen, met als doel de kwaliteit per vakgebied steeds sterker te maken. Wij doen dit om met elkaar up to date te blijven en van elkaar te leren, zodat goed onderwijs niet afhankelijk wordt van de individuele leerkracht.
Onderwijsondersteunend personeel
De huishoudelijke dienst bestaat uit een conciërge en een interieurverzorgster. Zij bieden ondersteuning in een aantal uitvoerende taken, die niet op pedagogisch en onderwijskundig gebied liggen. Voorbeelden hiervan zijn: schoonmaak, kopiëren, kleine bouwtechnische aanpassingen, catering en diverse andere voorkomende werkzaamheden. Tevens is aan onze school een administratief medewerkster verbonden. Daarnaast hebben wij ook een klassenassistente die ondersteunend functioneert in het primaire proces in de onderbouwgroepen. Dat kan individuele begeleiding zijn, het werken met de kinderen in kleine groepjes of het uitvoeren van voorbereidende taken. Zij heeft geen onderwijsbevoegdheid en is ter ondersteuning van de leerkracht in praktische zin. Ook werken wij met een onderwijsassistent. Zij heeft wel een onderwijsbevoegdheid en mag voor de groep staan indien nodig. Zij ondersteund vooral in de groepen, maar ook bij overige organisatorische en inhoudelijke taken kan zij ingezet worden.
De overige uren zitten verwerkt in de werklessen. Voor de groepen 1 en 2 is het lastiger de uren te specificeren omdat er veel verbinding is tussen de verschillende doelen en die ook dagelijks verwerkt zitten in het werken in hoeken (spel).
In de basisuren zoals hierboven beschreven zit ook het werken in de zogenaamde 'ateliers'. Daarbij komen de verschillende basisvakken terug, maar is er ook aandacht voor techniek, kunst en cultuur.
Wij zijn op weg van klassikaal onderwijs richting kindgericht (gepersonaliseerd) onderwijs. Dit betekent dat wij naar de onderwijsbehoefte van elke leerling kijken. Wij werken vanuit de leerlijnen en gieten de te behalen leerdoelen in de vorm van een meer betekenisvolle context. Wij hebben een specialist Hoogbegaafdheid en een specialist Rekenen in huis. Daarnaast leren we samen en worden we steeds beter in signaleren en afstemmen op de individuele onderwijsbehoefte, middels intervisie en groeps- en leerlingbesprekingen met de IB-er. Wij zijn generalisten en schakelen specialismen in, meestal vanuit het CPO (Centrum Passend Onderwijs). Er is een orthopedagoge verbonden aan onze school, die de IB-er adviseert en betrokken is bij ondersteuningstrajecten die mogelijk leiden tot een arrangementsaanvraag of een verwijzing. Wij hebben een breed aanpassingsvermogen waardoor we veel leerlingen kunnen blijven begeleiden. Daar waar het niet kan wordt in overleg met ouders eventueel een andere keuze gemaakt.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
* De juiste balans in werkvormen waardoor alle kinderen beter tot leren en ontwikkelen kunnen komen. Zowel binnen als buiten.
* De juiste balans tussen sturing van de leerkracht en het eigenaarschap bij de leerlingen.
* Burgerschapsonderwijs vast verwerken in het jaaraanbod van alle groepen.
* Taal en spellingsaanbod met een nieuwe methode invoeren in onze manier van werken
* Digitale geletterheid van leerkrachten en leerlingen versterken en aandacht voor privacy ( AVG)
* Versterken van de leesvaardigheden en ons leesonderwijs betekenisvoller maken.
We hanteren de landelijke richtlijnen voor kleuterverlengers en zittenblijvers. Daarnaast hebben wij een goede overdracht met de voorschoolse voorziening die binnen ons gebouw zit, door twee maal per jaar een mondelinge overdracht te organiseren tussen de onderbouwcoördinator en de leidster van het kinderdagverblijf / de peutergroep. Daarbij werken we met een overdrachtsdocument.
Tevens werken wij samen met CJG de Kempen, GGD de Kempen, de gemeente Bladel, bureau Halt en alle andere instanties die betrokken zijn bij de opvoeding en ontwikkeling van onze leerlingen.