OBS Twickel

Schuilenburg 7 2135 GJ Hoofddorp

Schoolfoto van OBS Twickel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Centrale Eindtoets behaalt Twickel resultaten boven het landelijk gemiddelde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De cognitieve ontwikkeling van de kinderen van Twickel volgen we met het leerlingvolgsysteem van CITO. Wij gebruiken de toetsen van CITO om te kijken of het aangeboden onderwijs voldoet aan de door ons gestelde eisen. Daarnaast zijn we door het volgen van de kinderen middels de CITO toetsen, de methodegebonden toetsen en de observaties in de klas in staat om de vaardigheidsgroei van de individuele kinderen te volgen en vervolgens het aanbod aan te passen op niveau. De kinderen worden na elke CITO toetsperiode ingedeeld in een instructieniveaugroep die past bij hun onderwijsbehoefte.

In LeerUniek vinden wij alle toetsresultaten van de methodegebonden toetsen en van de toetsen van CITO. Daarnaast worden er van de kinderen de stimulerende en belemmerende factoren aangegeven. Dit om bij de indeling van de kinderen in de instructiegroepen (minimaal twee keer per jaar) rekening te kunnen houden met zowel de onderwijsbehoefte als de begeleidingsbehoefte van het kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies komt tot stand in overleg met leerkracht groep 8, leerkracht voorgaande jaar en de intern begeleider. Samen kijken zij naar de resultaten van de leerling en naar andere factoren als leerlingkenmerken en thuisomgeving. Het schooladvies wordt met ouders besproken en daar waar er andere inzichten zijn kan dit advies worden bijgesteld. Dit doen we alleen als er sprake is factoren die onbekend waren bij het opstellen van het schooladvies. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ons uitgangspunt is dat kinderen moeten kunnen leren in een omgeving waar ze zich veilig, gerespecteerd, gewaardeerd en geaccepteerd voelen.

Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. Vaardigheden die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en zo bij te dragen aan de samenleving. Samenwerken, conflicten oplossen, zelfredzaam zijn, planmatig taken kunnen oppakken zijn sociale competenties die bijdragen aan een positief en sociaal veilig klimaat op school en daarmee aan het verbeteren van de leerprestaties van de kinderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • SOCIAAL VEILIG KLIMAAT
  • VAN EN MET ELKAAR LEREN
  • ZELFREDZAAMHEID

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven