Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op Twickel krijgen de kinderen van de groepen 3 t/m 8 twee keer per week les van de vakleerkracht voor bewegingsonderwijs. De kinderen in de groepen 1-2 krijgen een keer per week les van de vakleerkracht. Deze lessen worden gegeven in een van de grote sportzalen van een aan de school grenzend sportcomplex (De Veste).
De groepen 3 t/m 8 krijgen elke week een les drama/muziek van een vakleerkracht.
De kinderen uit de groepen voltijd HB krijgen daarnaast elke week muziekles van een gespecialiseerde muziekdocent.
We werken in principe in leerstofjaarklassen. Alleen groep 4/5 HB is een combinatieklas. Dit heeft te maken met de instroom in deze groep (veelal kinderen die van andere scholen komen).
In de groepen 1-2 worden tal van activiteiten aangeboden uit de verschillende vak- en vormingsgebieden (taal, rekenen, wereldoriëntatie, schrijven, sociaal- en emotionele ontwikkeling, bewegingsonderwijs..). Dit gebeurt in klassengesprekken, bij vertellen van verhalen, voorlezen en spelletjes. Het voorbereidend lezen, taal en rekenen wordt voornamelijk binnen thema's aangeboden die uit het programma Schatkist komen of door leerkrachten zelf ontwikkeld zijn.
In schooljaar 2020-2021 zijn we in de kleutergroepen met de methode Getal en Ruimte Junior gestart bij het voorbereidend rekenen.
De urentabel geeft een indicatie weer van de tijd die er ongeveer besteed wordt aan de verschillende vakken. Als wij op Twickel zien dat het binnen een bepaalde groep nodig is om meer tijd te besteden aan bijvoorbeeld het taal- en spellingsaanbod, dan zal er verschuiving komen in de tijd die gebruikt wordt voor de verschillende vakken.
Naast en door alle vakken heen besteden wij aandacht aan goed burgerschap. Wij geven de kinderen tools mee om nu en later in de samenleving van betekenis te kunnen zijn.
In ons Zorgplan 2022-2026 staat beschreven aan welke doelgroepen wij onderwijs aan kunnen bieden en welke speciale faciliteiten wij daarvoor hebben. Wij staan voor onderwijs op maat binnen de grenzen van onze school. Algemeen, maar binnen de leerlingenzorg specifiek, staat de vraag centraal 'Welke begeleiding (zorg) heeft deze leerling in deze situatie bij deze leerkracht nodig?"
Op Twickel is het onderwijs in de klas zo georganiseerd dat er een uitdagende, plezierige en uitnodigende werksfeer ontstaat waarin ruimte en aandacht is voor het individuele kind. Bij alle onderdelen is in de reguliere groepen sprake van een basis-, breedte en plusaanbod. In de groepen waarin voltijd onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen wordt aangeboden geldt dit in principe ook. Deze leerlingen hebben in principe op de basisvakken voldoende aan een compact programma met daarnaast aanbod specifiek gericht op hun onderwijs- en begeleidingsbehoefte. Ook bij deze kinderen kan het echter voorkomen dat zij (soms kortdurend) breedte aanbod nodig hebben.
Door de leerling vanaf het begin al intensief te volgen (observaties, Cito, CPS, oudergesprekken) kunnen we snel actie ondernemen wanneer we zien dat een kind langzamer of juist sneller gaat in zijn ontwikkeling. We treffen voorzieningen voor leerlingen die moeilijkheden ondervinden om hun leer- en ontwikkelproces goed te laten verlopen. Leerlingen die juist extra uitdaging nodig hebben worden bij ons op school niet vergeten (compacte leerroutes, Levelwerk, voltijd onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen). Wij dragen zorg voor een doorgaande ontwikkeling die recht doet aan onze leerlingen, van groep 1 t/m groep 8.
Ook willen wij met onze zorg bereiken dat, binnen de richtlijnen van Passend Onderwijs, zo min mogelijk leerlingen verwezen worden naar het Speciaal Basis Onderwijs of Speciaal Onderwijs. Zien wij echter dat wij kinderen onvoldoende kunnen bieden wat zij nodig hebben, dan zorgen wij, in overleg met ouders, voor een passende plek voor het kind.
Uitgangspunt is dat leerlingen de zorg krijgen die zij nodig hebben en deze zorg binnen het groepsplan aangeboden krijgen. Een enkele keer komt het voor dat een kind hierbinnen niet de juiste zorg kan krijgen. Deze leerlingen werken bij een (of meerdere vakken) op een eigen leerlijn. Dit wordt beschreven in een ontwikkelperspectief (OPP). Elk half jaar worden doelen bijgesteld en geëvalueerd. Tot en met groep 4 houden we de leerlingen altijd binnen het groepsplan. Voor we besluiten een leerling op een eigen leerlijn te laten werken, moeten er duidelijke aanwijzingen zijn dat de achterstanden die een kind heeft opgelopen, voortkomen uit factoren in het kind zelf of in de directe omgeving. Als een leerling achterstanden heeft die niet meer passen binnen het basisaanbod, maken we een OPP. Heeft dit niet voldoende effect, dan laten we een intelligentieonderzoek uitvoeren. Aan de hand hiervan kunnen we besluiten een kind een eigen leerlijn te laten volgen.
Het kan echter ook gebeuren dat de onderwijs- en begeleidingsbehoefte van een leerling groter is dan wij als school kunnen bieden. Dan wordt dit besproken met ouders. Binnen Passend Onderwijs bestaat de mogelijkheid om samen met ouders te bespreken of het SBO of SO wellicht een betere onderwijsplek is voor de leerling.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We onderzoeken de mogelijkheid dat Twickel zich ontwikkelt tot een expertisecentrum hoogbegaafdheid.
Om bij de start van een vierjarige op Twickel zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten bij de ontwikkelingsfase waarin het kind zit, maken we gebruik van de Peuterestafette. Daarnaast vragen we ouders het startformulier van het SIDI protocol in te vullen. Voor een vierjarige start op Twickel hebben ouders en leerkracht(en) een kennismakingsgesprek. Nadat het kind gestart is volgt na ongeveer 7 weken een voortgangsgesprek.