Openbare Basisschool De Tovercirkel

Zandbos 46 2134 DE Hoofddorp

  • Er wordt veel tijd besteed aan leesonderwijs op de Tovercirkel. Wij lezen in thema's, dit motiveert onze leerlingen om meer te lezen!
  • Kleuters hebben een grote behoefte aan spelen. Al spelend kunnen ze zich het beste uiten en leren ze het meest
  • Basisschool de Tovercirkel is te vinden in de wijk Overbos, Hoofddorp.
  • Culturele en kunstzinnige vorming neemt op De Tovercirkel een belangrijke plaats in.
  • Uw kind krijgt tal van onderwerpen aangeboden via herkenbare thema’s.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Tovercirkel kan met trots terugkijken op de leerresultaten van de leerlingen. Zowel de tussentijdse leeropbrengsten als de eindopbrengsten zijn gemiddeld boven de inspectienorm. Vanaf 2015 nemen wij in groep 8 de eindtoets IEP af. 

Dit toont aan dat De Tovercirkel kwalitatief goed onderwijs verzorgt. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de methodegebonden toetsen, maken onze leerlingen ook tweemaal per jaar een CITO toets. Zowel de CITO toetsen als de methodegebonden toetsen worden geanalyseerd. Er wordt gekeken wat de leerling wel/niet beheerst en indien nodig wordt hier extra actie op ondernomen door extra hulp (of uitdaging) te bieden. De resultaten worden altijd met ouders besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies

Eind groep 7 ontvangen de leerlingen een indicatie advies. 

In groep 8 ontvangen de leerlingen in november tijdens de oudergespreksweek hun voorlopig advies. Dit voorlopig advies kan januari nog worden bijgesteld, maar blijft een voorlopig advies  Met ingang van schooljaar 2023-2024 maken alle kinderen van groep 8, in de eerste twee weken van februari, de Doorstroomtoets. Deze toets vervangt de Eindtoets. Uiterlijk 24 maart ontvangen ouders en leerling het definitieve schooladvies. Tussen 25 en 31 maart kunnen leerlingen zich aanmelden bij het VO (1 week). 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school is een Kanjerschool. Met Kanjertraining werken we aan de sociale vaardigheden van onze leerlingen. De aanpak gaat uit van de motivatie van het kind om rekening te houden met gevoelens van zichzelf en anderen en om positief gedrag te laten zien. Omdat kinderen sociale vaardigheden vooral van elkaar leren, trainen we dit in een groep. Hiermee leggen we een basis voor rust in de klas, sociale veiligheid en een prettige sfeer op school.

De Kanjertrainingsregels zijn de schoolregels:

* We vertrouwen elkaar
* We helpen elkaar
* We werken samen
* We hebben plezier
* We doen mee

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De kwaliteit van het onderwijs op De Tovercirkel is voldoende. Er vindt in principe voor de periode van één jaar geen verder toezicht plaats. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs.

Terug naar boven