Basisschool De Bosrank

Liesbos 18 -20 2134 SB Hoofddorp

Schoolfoto van Basisschool De Bosrank

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

  • De tussenresultaten worden d.m.v. methode gebonden toetsen gemeten en door de tweejaarlijkse afname van cito. Er worden schooldoelen, groepsdoelen en individuele doelen geformuleerd. We bekijken aan de hand van analyses of deze doelen wel dan niet bereikt zijn, waar we bij moeten sturen en hoe wij hierop moeten anticiperen. Vervolgens worden de plannen bijgesteld. 
  • We hebben een zorg -en kwaliteitskalender waarbij er volgens een systematische cyclus de leerlingen worden besproken met de intern begeleider.
  • Tweejaarlijks worden er analyses gemaakt van de Cito toetsen. Deze worden besproken in het team. Met de input wordt een zelfevaluatie gemaakt. De gegevens worden verwerkt in een plan van aanpak.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij volgen onze leerlingen vanaf groep 1 t/m 8 zeer nauwkeurig. Het advies voor het voortgezet onderwijs komt niet zomaar tot stand. Er wordt niet alleen naar de cognitieve ontwikkeling van de leerling gekeken, maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, huiswerkhouding, enz. Wij adviseren altijd kansrijk. 

In het schooljaar 2023-2024 vindt er een verandering plaats met betrekking tot de adviesprocedure richting het Voortgezet Onderwijs. Informatie betreffende deze adviesprocedure volgt door het CvB van Floreer.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 14-12-2023 heeft de Inspectie van het Onderwijs een bezoek gebracht aan de Bosrank. Dit was een thema-onderzoek met betrekking op vroegschoolse educatie.  De Bosrank heeft een populatie met gemiddeld zo’n 24 nationaliteiten. De kinderen hebben gemiddeld een meertalige achtergrond. De Inspectie van Onderwijs heeft onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de educatie in de groep 1/2. 

Er zijn mooie complimenten gemaakt over de inrichting van het onderwijs op de Bosrank. We kunnen met recht heel erg trots zijn op de mooie uitkomsten van het onderzoek.  Waar zijn we als school sterk in en krijgen we positieve feedback op? 

Goed:

• Aanwezigheid van bevlogen leerkrachten

• Hart en oog voor de populatie

• Er zijn veel zaken opgepakt op de Bosrank

• De school is bezig met de borging van de onderwijskwaliteit

• Er is een beredeneerd aanbod

• Er heerst een warm en pedagogisch klimaat 

• Er is rust en structuur binnen de school

• In groep 1-2 is er aandacht voor spel en spelbegeleiding

• Doelen van thema worden weggezet in hoeken 

• Er wordt veel structuur geboden

• Themaplanning – weekplanning – leerdoelen 

• Logo 3000 (woordenschat methode) wordt goed ingezet

• De doelgroep van de Bosrank is in beeld, zo ook de populatie en daar wordt naar gehandeld. 

• Er wordt gedifferentieerd gewerkt 

• Het leerlingvolgsysteem wordt goed gebruikt, kinderen zijn goed in beeld

• Er wordt veel ondersteuning ervaren door leerkracht 

• Er wordt gebruik gemaakt van een schoolmaatschappelijk werker

• Multicultifeest heeft een grote meerwaarde voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten

• Ouders zijn heel positief over de school   

Natuurlijk zijn er punten om in de toekomst bij stil te staan. Onderstaande zaken pakken we als school heel graag op! 

• Maak een goed plan met betrekking tot een Taal Vriendelijke School

• Denk goed na hoe je de ouders op de Bosrank nog meer bij het actieve onderwijsproces kunt betrekken. Bijvoorbeeld: het organiseren van activiteiten voor de groep 1-2 samen met de ouders.

• Schrijf een ouderplan waarbij duidelijk is wat de school verwacht van de ouders op het gebied van de betrokkenheid. 

Terug naar boven