Wat is de klachtenregeling?
Onderwijsinstellingen zijn sinds 1998 verplicht om een klachtenregeling ter beschikking te stellen. Ook Stichting Floreer beschikt over een dergelijke regeling. Deze voorziet in een zorgvuldige behandeling van klachten ter bevordering van een veilig schoolklimaat. Dit kunnen klachten zijn op het gebied van ongewenst gedrag, zoals seksuele intimidatie, agressie, geweld, pesten, discriminatie, maar kunnen ook gaan over gedragingen en beslissingen. de regeling is voor zowel voor leerlingen als de ouders en de personeelsleden van de school.
De klachtenregeling is te vinden op de website van Floreer, https://www.stichtingfloreer.nl
Het aanstellen van interne vertrouwenspersonen, een externe vertrouwenspersoon en een klachtencommissie zijn de 3 pijlers waarop de regeling is gestoeld.
Interne vertrouwenspersoon
Alle scholen die onder Floreer vallen beschikken over interne vertrouwenspersonen. Ze zijn het eerste aanspreekpunt. Ze zorgen voor de eerste opvang, kunnen zonodig door verwijzen naar de externe vertrouwenspersoon, nemen contact op met de ouder(s) en zorgen voor een goede nazorg. Om deze taken goed te kunnen vervullen, hebben zij hiervoor een speciale training gehad. Op de Bosrank zijn Marije Folkeringa ([email protected]), Yvette van Doesselaar (y.vandoesselaar.floreer.nl) onze interne vertrouwenspersonen.
De externe vertrouwenspersoon gaat na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. Zij gaat na of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht bij de klachtencommissie. Tevens bgeleidt zij de klager desgewenst bij de verdere procedure en verleent zo nodig bijstand bij het doen van aangifte. De externe vertrouwenspersoon heeft ook een adviestaak aan het bevoegd gezag over de te nemen besluiten.
Mevrouw Bernadette Hes is de externe vertrouwenspersoon van de stichting. Zij is socioloog en mediator en heeft ruime ervaring en deskundigheid op het terrein van klachtenbehandeling. U kunt haar telefonisch of per e-mail bereiken. op de website is meer informatie te vinden: [email protected] of via het telefoonnummer 0625538458.
Voor zaken rondom integriteit heeft Floreer een tweede externe vertrouwenspersoon. Dit is de heer de Knegt: [email protected] 0204974511 of 0640353030.
Tot slot is er de mogelijkheid om een klacht die binnen de klachtenregeling valt voor te leggen aan een onafhankelijke commissie. stichting Floreer is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie in Utrecht. Deze commissie past hoor en wederhoor toe, verklaart de klacht gerond of ongegrond en adviseert het bevoegd gezag over de te neme maatregelen.