PI-school De Ster

Van den Berghlaan 78 2132 AT Hoofddorp

  • Schoolfoto van PI-school De Ster
  • Schoolfoto van PI-school De Ster
  • Schoolfoto van PI-school De Ster
  • Schoolfoto van PI-school De Ster
  • Schoolfoto van PI-school De Ster

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Competentiegericht Werken is onze basismethodiek. Dit houdt in dat wij zo veel mogelijk aansluiten bij de eigen kracht, kwaliteiten en mogelijkheden van een kind. Dit maakt dat elk kind optimaal tot leren kan komen.

Wij streven naar een positief pedagogisch klimaat door de inzet van Positive Behavior Support. Wij streven naar een klimaat waarin ieder kind zich veilig voelt en geaccepteerd wordt. Wij bieden rust, structuur en regelmaat door:

  • positieve verwachtingen uit te spreken
  • het goede voorbeeld te geven
  • bespreekbaar te maken welk gedrag we willen zien
  • ruimte te geven aan de eigen ontwikkeling van het kind
  • samenwerken en delen met andere kinderen te stimuleren
  • verantwoordelijkheid te geven daar waar dat kan

Het schoolteam investeert in een stevige professionele relatie met onze leerlingen. Bij het vertonen van grensoverschrijdend gedrag zijn onze leerkrachten dichtbij, aanwezig en betrokken. Door een leerling sociaal te steunen maar duidelijke grenzen te stellen wordt grensoverschrijdend gedrag teruggebracht.

Omdat de klassen klein zijn kunnen wij ons richten op de verschillende onderwijsbehoeften van de kinderen, die allemaal hun eigen hulpvraag hebben. Wij zetten het Effectieve Directe Instructiemodel in en creëren zo ruimte voor het differentiëren in didactiek en instructiebehoeften.

 

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Respect

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Toelichting van de school

Het uitstroomprofiel bij PI-school De Ster is gericht op doorstroom naar het regulier basis- of voortgezet onderwijs. Veel leerlingen stromen tussentijds uit naar (speciaal) basisonderwijs of andere scholen voor primair speciaal onderwijs.  

De uitstroom uit groep 8 van PI-school De Ster spreidt zich tussen praktijkonderwijs en het vwo. De leerlingen stromen in het voortgezet onderwijs in op locaties van het regulier voortgezet onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs (vso) en tussenvoorzieningen. De tussenvoorzieningen bieden extra begeleiding en zijn in het leven geroepen voor leerlingen die behoefte hebben aan een kleine, overzichtelijke school. In Hoofddorp is er bijvoorbeeld de Kansklas op SBO De Klimboom waar leerlingen naar uitstromen. 

De doelen, het ontwikkelingsperspectief en eventueel het uitstroomprofiel worden twee keer per jaar besproken en eventueel bijgesteld aan de hand van het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP).

De eindprocedure voor de leerlingen in groep 8 start halverwege groep 5, wanneer het voorlopig uitstroomniveau wordt bepaald. In groep 7 wordt bij elke leerling een intelligentieonderzoek afgenomen. Aan het einde van groep 7 wordt nogmaals een schoolniveau bepaald en een advies voor een vervolgschool gegeven.

In groep 8 vindt de daadwerkelijke verwijzing plaats. Alle ouders worden aan het begin van het schooljaar door de orthopedagoog benaderd voor uitleg over de procedure en overstap naar het voortgezet onderwijs. De orthopedagoog begeleidt ouders in dit proces, indien gewenst samen met de jeugdmaatschappelijk werkster.

Onderstaande tabel gaat over de einduitstroom naar voortgezet onderwijs, maar het aantal leerlingen is te klein om weergegeven te worden. In het afgelopen schooljaar is 100% conform de OPP's van de leerlingen uitgestroomd naar het VO.

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven