PI-school De Ster

Van den Berghlaan 78 2132 AT Hoofddorp

  • Schoolfoto van PI-school De Ster
  • Schoolfoto van PI-school De Ster
  • Schoolfoto van PI-school De Ster
  • Schoolfoto van PI-school De Ster
  • Schoolfoto van PI-school De Ster

Het team

Toelichting van de school

Witte Ster (groep 1,2): Mariëlle (leerkracht) en Anita/Jacky (onderwijsassistenten)

Gele Ster (groep 1,2): Eva (leerkracht) en Astrid/Fatima (onderwijsassistenten)

Roze Ster (groep 1,2): Annemarie/Nelleke (leerkrachten) en Kim/Jojanneke (onderwijsassistenten)

Rode Ster (groep 3): Kimberley/Lara (leerkrachten) en Eva/Robin (onderwijsassistenten)

Blauwe Ster (groep 4): Monique/Mohamed (leerkrachten) en Samantha/Fatima (onderwijsassistenten)

Groene Ster (groep 5,6): Saskia/Kimberley (leerkrachten) en Anita/Mohamed (onderwijsassistenten)

Grijze Ster (groep 6): Mechtelt/Ruchama (leerkrachten) en Mechtelt/Mariska/Ruchama (onderwijsassistenten)

Oranje Ster (groep 7): Kay (leerkracht) en Stacy (onderwijsassistent)

Paarse Ster (groep 8): Claire/Elisa (leerkrachten) en Bernadet/Elisa/Mariska (onderwijsassistenten)

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

  • In geval van ziekte van de leerkracht wordt opvang geregeld. Dit kan ook betekenen dat een andere leerkracht de klas overneemt. 
  • Wanneer er in noodgevallen geen oplossing is, wordt u door ons op de hoogte gesteld en vragen wij u uw kind thuis op te vangen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Vanzelfsprekend voldoen de PI-scholen aan de normen voor de besteding van onderwijstijd die er in Nederland gelden. Voor bepaalde kinderen moeten wij van die normen afwijken. Soms komt dat doordat een kind onder schooltijd noodzakelijke behandeling krijgt. En soms is een kind nog niet in staat om het totale aanbod te volgen. In een dergelijke situatie kan de schooltijd (met betrokkenheid van de leerplichtambtenaar en ouders) worden ingekort of wordt er gekozen voor een opbouw in onderwijstijd. De ervaring leert dat het voor het zelfvertrouwen van een leerling belangrijk is om met een behapbaar aanbod te starten. Door opbouw in kleine stappen doet een leerling succeservaringen op en neemt het zelfvertrouwen en het vertrouwen in school toe. De intentie is altijd om de onderwijstijd uit te breiden zodra dat kan.

We streven naar de kerndoelen die in het basisonderwijs gelden. Alle vakken van het basisonderwijs komen aan bod. In onze kleuterklas wordt thematisch gewerkt. Aan de hand van een thema en doelenblokken wordt aan de kerndoelen gewerkt. Met de methode Logo 3000 wordt verwerving van taal en oefenen met taal geïntegreerd in alle lessen en activiteiten.
Binnen de (kleuter)thema's worden ook thema's behandeld die de leerlingen kennis laten maken met burgerschap en de verschillen binnen de maatschappij. Hierbij valt te denken aan thema's als: "Bij mij thuis", "Het Koningshuis" of "Landen". Hiernaast wordt er door middel van de methode PAD gewerkt aan het aanleren van gewenst gedrag, waardoor leerlingen leren op adequate wijze deel te nemen aan de samenleving. 

Vaak zijn onze leerlingen in het leerproces vastgelopen en hebben ze (een soms flinke) achterstand. Met aangepaste leerstof wordt de leerontwikkeling weer op gang gebracht en wordt ervoor gezorgd dat de kinderen weer vooruitgang kunnen boeken en succes kunnen ervaren, niet alleen bij leren maar ook op sociaal gebied. Binnen alle vakken is aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Overige leerjaren

Toelichting van de school

Ook in groep 3 t/m 8 wordt gewerkt volgens de kerndoelen. Door middel van de kerndoelen wordt omschreven welke basisvaardigheden en basiskennis uw kind geleerd moet hebben. Meer informatie over de kerndoelen vindt u op tule.slo.nl.
Er wordt bij het werken aan de leerontwikkeling gekeken naar de mogelijkheden van een leerling. Vanaf groep 5 wordt het verwachte uitstroomprofiel van een leerling beschreven waardoor een leerling een passend onderwijsaanbod ontvangt. In het uitstroomprofiel staat naar welk niveau van vervolgonderwijs de school met een leerling toewerkt.

We maken gebruik van de leerlijnen 'Leren leren' om kinderen te helpen zelfstandig tot leren te komen. Door middel van het Effectieve Directe Instructiemodel wordt instructie gegeven aan leerlingen met verschillende niveaus binnen één groep. Als uitgangspunt werken we bij rekenen, spelling en lezen met 3 leerlijnen. Waar nodig wordt naar boven en beneden gedifferentieerd (passend bij het uitstroomprofiel). De opdrachten zijn overzichtelijk en bieden we visueel en/of auditief aan, passend bij de onderwijsbehoefte van de leerling.

Binnen de klassen zijn vaak grote niveauverschillen voor rekenen, lezen en spelling. Daarnaast verschillen ook de instructie- en ondersteuningsbehoeften per leerling. Om die reden hebben we een uniform klassenmanagement waarbij leerlingen verlengde instructie en een zelfstandige verwerking aangeboden krijgen in een niveaugroep. Wij werken met tijden waarop leerlingen iets mogen vragen (stoplicht). Instructiemomenten zijn zo veel mogelijk groepsgewijs gepland.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De inhoud van het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school is verwerkt in onze schoolgids. U vindt de informatie uit het schoolondersteuningsprofiel in de volgende paragrafen:

  1. Algemene gegevenskengetallen en ambitie van de school: 1.1 Algemene gegevens, 1.2 Missie en visie en 2.1 Organisatie van het onderwijs;

  2. Gegevens over de basisondersteuning op school, de ondersteuningsstructuur van de school en de rol van ouders: 2.1 Organisatie van het onderwijs (Invulling onderwijstijd), 2.2 Het team, 2.3 Aanbod voor het jonge kind, 2.4 Kwaliteitszorg en schoolplan, 3.2 Veiligheid op school, 4.1 Hoe ouders worden betrokken, 5.1 Vervolgonderwijs en 5.2 Sociale ontwikkeling;

  3. Gegevens over extra ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt: 3.1 Extra ondersteuning van leerlingen en 3.3 Samenwerkingspartners.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het team van PI-school De Ster wordt op dit moment getraind in Positive Behavior Support. De ambitie van het team is om een schoolbrede, eenduidige aanpak te hanteren bij het begeleiden van gedrag van de leerlingen. Dit heeft een positieve invloed op het pedagogisch klimaat.

Om leerlingen passend te kunnen begeleiden bij het verbeteren van de werkhouding, werkt het team van De Ster met het Effectieve Directe Instructiemodel. Door de zelfstandigheid van leerlingen te vergroten is er meer ruimte voor het differentiëren in de instructie. Dit vergroot de didactische ontwikkeling.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het kleuteraanbod op PI-school De Ster wordt nauwkeurig vormgegeven onder begeleiding van een orthopedagoog en intern begeleider. Het aanbod komt tot stand in samenwerking met de onderbouwlocaties van de PI-scholen in Amsterdam.

De PI-scholen werken in het kader van de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) niet samen met een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf. Dit komt doordat onze scholen een sterk regionaal karakter hebben. Wij kunnen ons hierdoor niet aan één organisatie binden. Wel hebben we, als dit voor een individueel kind noodzakelijk is, overleg met peuterspeelzalen of kinderdagverblijven.

Terug naar boven