Scholen in het primair onderwijs zijn verplicht zorg te dragen voor een veilige school. Dat staat in de Wet veiligheid op school. Met deze wet heeft het bevoegd gezag de plicht gekregen om zorg te dragen voor de veiligheid op school met als bedoeling om pestgedrag aan te pakken en de sociale veiligheid van de leerlingen te vergroten.
In deze?wet staat dat scholen:
- Een sociaal veiligheidsbeleid moeten uitvoeren;
- Twee taken binnen het onderwijsteam moeten beleggen. Er moet een?aanspreekpunt pesten?zijn waar leerlingen en ouders pesten kunnen melden. Ook moet iemand het pestbeleid op?school?coördineren. Dit kan dezelfde persoon zijn, maar dat hoeft niet;
- De beleving van veiligheid?en het welzijn van hun leerlingen moeten volgen. De bedoeling hiervan is dat er altijd een actueel en representatief beeld is van de situatie op school.
Bron: www.schoolenveiligheid.nl / rijksoverheid
De onderwijsinspectie definieert sociale veiligheid als volgt: “Een school is veilig als de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen niet door handelingen van anderen wordt aangetast. Dat betekent dat er een veilige en positieve sfeer is op school. Het betekent ook dat de school optreedt tegen pesten, uitschelden, discriminatie, geweld en andere vormen van ongepast gedrag, en deze zoveel mogelijk voorkomt.” De onderwijsinspectie houdt toezicht op de naleving van de zorgplicht veiligheid en het door de school te voeren sociaal veiligheidsbeleid.
Binnen Palludara zorgen wij voor sociale, fysieke en psychische veiligheid van de leerlingen in en om de school gedurende de schooldag. In het document ‘Sociale veiligheid leerlingen Palludara’, op te vragen bij de directie, is ons beleid opgenomen omtrent de sociale veiligheid van de kinderen op onze school. Dit betreft een meldingsregeling machtsmisbruik. Hieronder vallen klachten over discriminatie, racisme, agressie, geweld, (seksuele) intimidatie en (cyber)pesten. Het gaat om situaties tussen leerlingen onderling en tussen leerling en personeel. In de meldingsregeling zijn bepalingen opgenomen over contactpersonen, vertrouwenspersonen en de klachtencommissie. De klachtenregeling van stichting Palludara is opgesteld volgens de landelijke vastgestelde klachtenregeling en is opgenomen in bovengenoemd document.
Als ouder kunt u ontevreden zijn over bepaalde zaken op school. We gaan ervan uit dat we de meeste klachten in onderling overleg kunnen oplossen. We nodigen u van harte uit bij ontevredenheid met de leerkracht in gesprek te gaan. Zijn de problemen op dit niveau niet op te lossen, dan kunt u contact opnemen met de directeur van de school. Het is niet de bedoeling dat de MR of de OR hier een rol in spelen. Mocht het zo zijn, dat u ook met de directie niet tot een oplossing van uw probleem/klacht komt, dan kunt u zich in verbinding stellen met de contactpersoon van de school.
De contactpersoon van onze school is: mevrouw J. Gietema. U kunt haar bereiken via telefoonnummer 0515-443212 of via e-mail c.veltman1@hetnet.nl. De contactpersoon is op de hoogte van de gang van zaken bij een klacht. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de vertrouwenspersoon.
Zij kan u ook doorverwijzen naar een vertrouwenspersoon van de GGD-Fryslân. Onze school is voor de externe vertrouwenspersoon aangesloten bij GGD Fryslân. De externe vertrouwenspersoon handelt de klacht af volgens een vaste procedure, behandelt alle zaken strikt vertrouwelijk en is geen verantwoording schuldig aan de school. Hierdoor kan het kind en/of ouder/verzorger vrijuit spreken en een klacht voorleggen.
De Vertrouwenspersoon voor onze school is: mevr. Anneke Westerhuis-Veenstra. Tel: 06–31649279 Email: a.veenstra@ggdfryslan.nl