Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Iedere leerling wordt dagelijks door de leerkracht gezien. Toch zijn toetsen nodig om de vaardigheid op sommige gebieden goed in beeld te kunnen brengen. Wij maken gebruik van een aantal meetmomenten:De methodetoetsen (de toetsen die vanuit de lesmethode naar voren komen)
- De Cito toetsen (vanaf de groepen 3 tot en met 8 wordt ieder half jaar een Cito toets afgenomen; de zogeheten M en E toetsen)
- De doorstroomtoets (groep 8 maakt deze toets ter afsluiting van het niveau-advies richting de middelbare school.
Op basis van observaties, gesprekken, eigen inzicht én deze toetsen wordt bepaald welke stappen nodig zijn om het kind verder te helpen.
Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle kinderen in groep 8 de doorstroomtoets in plaats van de eindtoets. Inhoudelijk verandert er niets aan de toets. De naam is gewijzigd omdat kinderen na de basisschool doorgaan naar de middelbare school. De naam 'eindtoets' klopte dus eigenlijk niet.
Vanaf 2023 vindt de doorstroomtoets plaats in februari.
Voordat de leerlingen de doorstroomtoets maken, hebben zij al het schooladvies voor het voortgezet onderwijs ontvangen. Na de toets kan, bij een hogere toetsscore, het advies van de leerkracht worden bijgesteld naar boven. Wanneer de score van de toets lager is dan het advies, verandert er niets.
Belangrijke data schooljaar 2024-2025:
- VOORLOPIG ADVIES WANNEER?
- In de eerste helft van februari maken alle kinderen van groep 8 de doorstroomtoets op school.
- Halverwege maart krijgen de kinderen de uitslag van de doorstroomtoets.
- Uiterlijk ???? ontvangen de leerlingen hun definities schooladvies.
- Tussen ?? melden alle leerlingen zich aan met hun definitieve advies bij de middelbare school.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Onze visie op sociale opbrengsten legt een sterke nadruk op sociaal-emotioneel leren, omdat we geloven dat dit essentieel is voor de algehele ontwikkeling van onze leerlingen. Naast het gebruik van de lessen van Kwink, investeren we ook in groepsvorming door middel van de Gouden en Zilveren Weken. Waar nodig passen we de ringaanpak toe om specifieke uitdagingen binnen de groep aan te pakken.
Sociaal-emotioneel leren:
- Kwink-lessen: We gebruiken de lessen van Kwink om structureel en effectief te werken aan de sociaal-emotionele vaardigheden van onze leerlingen. Deze lessen helpen bij het ontwikkelen van zelfbewustzijn, zelfmanagement, sociale vaardigheden, relatievaardigheden en verantwoordelijkheidsgevoel.
- Groepsvorming: We hechten veel waarde aan een positieve groepsdynamiek. Daarom starten we het schooljaar met de Gouden Weken en halverwege het schooljaar met de Zilveren Weken. Tijdens deze weken focussen we op teambuilding, het versterken van onderlinge relaties en het creëren van een veilige en vertrouwde omgeving waarin elke leerling zich gezien en gehoord voelt.
Aanpak op maat:
- Ringaanpak: Wanneer er specifieke sociale of emotionele uitdagingen zijn binnen een groep, maken we gebruik van de ringaanpak. Deze methode helpt ons om gericht en effectief in te spelen op de behoeften van individuele leerlingen en de dynamiek binnen de groep te verbeteren.
Onze aanpak zorgt ervoor dat leerlingen sociaal-emotioneel groeien. We streven naar een schoolomgeving waarin elke leerling zich veilig, gerespecteerd en betrokken voelt, zodat ze optimaal kunnen ontwikkelen en bijdragen aan een positieve en inclusieve gemeenschap.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.