Klachtenregeling
Ondanks de positieve intenties van iedereen die betrokken is bij onze school, kunt u als ouder ontevreden zijn over bepaalde gang van zaken. We gaan ervan uit dat we de meeste klachten in onderling overleg kunnen oplossen. We nodigen u van harte uit bij ontevredenheid, eerst de leerkracht aan te spreken. Als dit niet leidt tot een oplossing, dan kan de kwestie aan de manager onderwijs worden voorgelegd. Als u er ook met de leerkracht en de manager onderwijs niet uitkomt en de klacht naar uw mening niet naar behoren is opgelost, dan kunt u contact opnemen met de centrale directie. Mochten deze mogelijkheden geen oplossing bieden, dan kunt u zich wenden tot een van de interne contactpersonen (teamlid of ouder) op de eigen school. Deze begeleidt u verder in de klachtenprocedure SKOV. De school hanteert hiervoor de modelklachtenregeling van SKOV. Zie onze website voor deze regeling en de gegevens van de contactpersonen.
De interne contactpersoon
Op elke school binnen onze stichting zijn 2 contactpersonen aangesteld: een ouder en een leerkracht. Dit betekent niet dat u als ouder naar de oudercontactpersoon moet en de leerkracht naar de leerkrachtcontactpersoon. U bent vrij in uw keuze. De interne contactpersoon zal samen met u beoordelen om al dan niet de externe vertrouwenspersoon in te schakelen.
Voor onze school zijn de volgende interne contactpersonen benoemd: Eva Jacobs- Cox (ouder) en Lisette van Oorschot (medewerker).
De externe contactpersoon
De externe vertrouwenspersoon gaat eerst na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. Mocht de vertrouwenspersoon tot de conclusie komen dat dit niet wenselijk is, dan gaat deze na of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht bij de landelijke klachtencommissie. Verder begeleidt de vertrouwenspersoon de klager desgewenst bij de verdere procedure. De vertrouwenspersoon verwijst de klager, indien en voor zover noodzakelijk of wenselijk, naar andere instanties gespecialiseerd in opvang en nazorg. De vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding.
De externe vertrouwenspersoon voor ouders en leerlingen is te bereiken via:
GGD Hart voor Brabant
Team Preventie Macht Misbruik (PMM)
Postbus 3024 5003 DA Tilburg
Telefoon: 073 640 40 90
De klachtencommissie wordt gevormd door de Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs (GCBO). Dit is een samenwerkingsverband van alle landelijke klachten-, beroeps-, bezwaren- en geschillencommissies, o.a. ingesteld door en voor het katholiek onderwijs.
Stichting GCBO
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
Telefoon: 070 392 55 08
Zie voor meer informatie de website: www.gcbo.nl.
Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Het werken met deze meldcode is een wettelijke verplichting voor iedereen die werkt met kinderen. De Meldcode is een stappenplan waarin staat hoe een professional moet omgaan met het signaleren en melden van huiselijk geweld en kindermishandeling. Als een leerkracht een ernstig vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld heeft, dan worden volgens de Meldcode de volgende stappen gezet:
Stap 1: Het in kaart brengen van de verschillende signalen.
Stap 2: Overleg met de manager onderwijs. Zo nodig raadplegen van het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling of het Steunpunt Huiselijk Geweld.
Stap 3: Gesprek met de ouders.
Stap 4: Wegen van het geweld of de kindermishandeling.
Stap 5: De school neemt een besluit: hulp organiseren in overleg met de ouders of melden bij de geëigende instantie.
Door te werken met een meldcode blijft de beslissing om vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling wel of niet te melden, berusten bij de professional. Het stappenplan van de meldcode biedt hem/haar bij die afweging houvast.