Openbare daltonschool de Holterenk

Dorsmolen 1 7451 AW Holten

  • Met de fiets of kar een rondje om de school.
  • Samenwerken in de hal van de school. Groot en klein samen in ontwikkeling.
  • Spelen, ontdekken en leren in het groen.
  • Betekenisvol leren op de Holterenk
  • Aansluiten bij de betekeniswereld van onze jongste leerlingen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In groep 8 maken alle leerlingen een eindtoets (vanaf 2024 de doorstroomtoets). Deze verplichte toets meet de prestaties van ieder kind in taal, begrijpend lezen en rekenen. Leerlingen die waarschijnlijk in aanmerking komen voor leerwegondersteunend onderwijs maken op het voortgezet onderwijs in december, voorafgaand aan de IEP-toets, een toets voor indicatie en verwijzing die een bindend advies oplevert voor het niveau van plaatsing op een school voor voortgezet onderwijs. De prestaties van alle leerlingen in groep 8 bij elkaar zeggen iets over het resultaat dat onze school haalt.

Schooladvies.                                                                                                                                                                                       

Het schooladvies dat de leerlingen in groep 8 krijgen, is afgestemd en besproken met ouders en leerlingen. Het advies is gebaseerd op gegevens uit het leerlingvolgsysteem en observaties van de leerkracht . Wij nemen inzet, werkhouding en het karakter van leerlingen mee in ons advies aan het voortgezet onderwijs. Wij vinden het heel belangrijk dat leerlingen voldoende kennis, kunde en vaardigheden hebben om zich verder te kunnen ontwikkelen op het voortgezet onderwijs. Gelukkig blijkt dit ook uit de gegevens die we elk jaar van het voortgezet onderwijs krijgen. In het merendeel van de gevallen neemt de school voor voortgezet onderwijs het advies van de basisschool over. Dit advies wordt zowel schriftelijk vanuit het leerlingvolgsysteem alsmede in een gesprek met een vertegenwoordiger vanuit het voortgezet onderwijs persoonlijk uiteengezet. (Warme overdracht)

Eventuele heroverweging:                                                                                                                                                                        In februari wordt de doorstroomtoets gemaakt door de leerlingen van groep 8. Na de toets kan het schooladvies worden heroverwogen als de leerling een significant hogere eindscore heeft behaald ten opzichte van het uitgebrachte schooladvies. 

Warme overdracht:                                                                                                                                                                                  Na 1 juni zijn alle leerlingen definitief geplaatst in het voortgezet onderwijs. Er vindt een warme overdracht plaats tussen de Holterenk en het voortgezet onderwijs. De school van het voortgezet onderwijs communiceert met ouders de definitieve plaatsing op de school van voortgezet onderwijs.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten bij ons op school worden gemeten d.m.v. het afnemen van de Cito-toetsen. De manier waarop onze leerlingen worden ondersteund en hoe er wordt gereflecteerd op de tussenresultaten staat uitgebreid beschreven in ons zorgplan. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022-2023 zaten er 19 leerlingen in onze groep 8. Deze leerlingen hebben de volgende schooladviezen ontvangen:

  • 2 leerlingen zijn geplaatst op basisberoepsgerichte/kaderberoepsgerichte leerweg
  • 4 leerlingen zijn geplaatst op kaderberoeps/theoretisch leerweg;
  • 1 leerling is geplaatst op de theoretische leerweg (mavo);
  • 4 leerlingen zijn geplaatst op TL/HAVO
  • 3 leerlingen zijn geplaatst op HAVO
  • 3 leerlingen zijn geplaatst op HAVO/VWO;
  • 2 leerlingen zijn geplaatst op het VWO;


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De basis van ons daltononderwijs is gebaseerd op vertrouwen. Vanuit vertrouwen werken wij aan de kernwaarden: zelfstandigheid, vrijheid en verantwoordelijkheid, samenwerken, effectiviteit en reflectie. We streven hierbij naar een passende begeleiding en optimale ontwikkeling van ieder kind.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • leren op basis van vertrouwen
  • werken aan goede relaties
  • ontwikkeling van autonomie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven