Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling leerkrachten schooljaar 2022-2023
groep 1/2a juf Ashley
groep 1/2b juf Cindy en juf Ingrid
groep 3 juf Anneloes Visscher en juf Margret
groep 4 juf Suzan en meester Arno
groep 5 juf Jo-Anne en meester Arno
groep 6 meester Martijn en meester Stefan (LIO)
groep 7 juf Wendele
groep 8 juf Nienke v W en juf Denise
onderwijsassistent: juf Laura
onderwijsassistent: juf Hylkje
opleider in de school: Marloes Aman
IB-er: Mieke van Waas
Directie: Nienke Pijffers
In onze onderbouw gaan wij uit van spelend en ontwikkelingsgericht leren. De leerkrachten stimuleren zoveel mogelijk de ontwikkeling van de leerlingen. Er worden materialen aangeboden die de ontwikkeling bevorderen en die bij het niveau van de leerling passen. Wij hebben bewust gekozen voor gecombineerde kleutergroepen van oudere en jongere leerlingen. Vanaf de eerste schooldag gaan we uit van de dalton principes, de jongste leerlingen die nieuw binnenkomen krijgen een “maatje” die hen de weg wijst in de groep. De leerlingen leren omgaan met dagkleuren, dag - en weektaak en het planbord.
Leren vanuit een betekenisvolle omgeving is voor ons het uitgangspunt bij de jongste leerlingen. Kinderen ontwikkelen en leren doordat zij deelnemen aan betekenisvolle activiteiten. De interesses?van de leerlingen worden?aangesproken en gekoppeld aan de doelen?die behaald zijn op de peutergroep en sluiten aan bij de ontwikkelingsdoelen van groep 1/2.
Wij ervaren dat groep 3 leerlingen met name het eerste half jaar nog veel behoefte hebben aan het spelend en ontdekkend leren. Ons onderwijs is dan ook zo georganiseerd dat zij wekelijks nog kunnen meespelen in de themahoeken van groep 1/2.
Wij streven naar een goede verdeling van leer- en vormingsgebieden en houden rekening met de behoeften van onze leerlingen. Daar waar nodig besteden we meer tijd aan taal - en/of rekenonderwijs.
Doelgroep Als openbare daltonschool basisschool zijn alle kinderen welkom bij ons op school, ongeacht aard, cultuur en religie. Wij bieden binnen het kader van passend onderwijs alle leerlingen onderwijs waarbij wij aan de zorgplicht voldoen. De huidige populatie is een afspiegeling van onze maatschappij binnen Holten.
Intern begeleider De coördinatie van de ondersteuning is in handen van de intern begeleider. Zij vervult een specifieke rol met bijbehorende taken,waaronder het maken van het zorgplan en zij heeft een aantal, vooral onderwijskundige, verantwoordelijkheden. De intern begeleider is betrokken bij veel processen rondom kinderen in de school en heeft veel contacten met de leerkrachten en helpt deze bij het uitvoeren van zorgactiviteiten. Ook onderhoudt zij de externe contacten met o.a. de zorginstellingen, speciaal onderwijs, samenwerkingsverband SWV Noord Twente, SOT, etc. De intern begeleider is de spil in de externe contacten rondom de ondersteuning. Ze is voor haar rol specifiek geschoold. De intern begeleider komt voor u in beeld wanneer u een specifieke vraag heeft omtrent zaken aangaande uw kind. Ook wanneer er besprekingen zijn aangaande de ondersteuningsactiviteiten op school schuift de intern begeleider aan.
Onderwijsassistent Onze onderwijsassistent geeft ondersteuning aan kinderen in en buiten de klas die het op een bepaald ontwikkelingsgebied tijdelijk nodig hebben. Zij richt zich voornamelijk op het vergroten van de cognitieve en sociale vaardigheden van onze leerlingen.
ICT-coördinator De ICT-coördinator heeft contact met externen. Behoudt het overzicht over inzet van software. Heeft frequent overleg met de directie om het beleid op ICT en onderwijs verder te ontwikkelen, verdere ICT-ontwikkelingen in kaart te brengen en planmatig in te zetten binnen ons onderwijs.
Daltoncoördinator De daltoncoördinator is de eerst aanspreekbare persoon voor alle zaken die betrekking hebben op Dalton. De daltoncoördinator zorgt samen met de directie voor de organisatorische aansturing van alle daltonaspecten, welke het functioneren van de school aangaan en verbeteren. Tevens draagt de daltoncoördinator mede zorg voor de pedagogische en onderwijsinhoudelijke voortgang ten aanzien van de onderlinge afstemming tussen alle groepen. Deze taak valt uiteen in drie onderdelen: bewaken van het dalton-gedachten goed, coachen en begeleiden van collega’s en het initiëren van speerpunten.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij willen de inzet van onze onderwijsassistenten graag continueren. Wij ervaren dat de extra tijd, de extra ondersteuning veel betekent voor onze leerlingen.
De overgang tussen peuterspeelzaal/kinderdagverblijf en basisschool en de overgang tussen basisschool en voortgezet onderwijs versoepelen. De wens is om intensiever samen te werken met onze collega's van het voorschoolse en het voortgezet onderwijs.
Leerlingen die 4 jaar worden in de maanden september, oktober, november en december van het schooljaar worden door de leerkracht (en eventueel IB-er) extra goed gevolgd in hun ontwikkeling. Dit zijn de zogenaamde ‘Herfstkinderen’. Afhankelijk van hun algehele ontwikkeling, de gegevens van observaties en toetsen en de gesprekken die we hebben met de ouders van deze kinderen wordt bepaald of deze kinderen in het volgende schooljaar doorstromen naar groep 1. In deze groep kan het kind zo nodig extra uitdagingen c.q. verrijkingsopdrachten worden aangeboden op zijn of haar niveau. Een andere mogelijkheid is dat deze kinderen de overstap maken naar groep 2. Afhankelijk van de verdere ontwikkeling wordt dat jaar bekeken of het kind aan de lees- en rekenvoorwaarden voldoet om door te stromen naar groep 3. In deze beslissing nemen wij ook de sociaal-emotionele ontwikkeling mee en de werkhouding van het kind. Is dit nog onvoldoende dan krijgt het kind waar nodig extra aanbod en uitdaging in groep 2. Voor de besluitvorming is een specifiek protocol opgesteld dat gevolgd wordt.